Tilpasse Monster´n

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

Tilpasse Monster´n

Post by stoppitide »

Jeg har kjøpt ny Monster 800 i år. Kanskje noen som vet noe om følgende:

Det er litt ubehagelig (for armer/hender) mye foroverlening (synes nå jeg). Kan styret flyttes bakover/oppover, ved hjelp av noen "dingser" - er slanger og ledninger i så fall lange nok?

Jeg må skifte grep for å få tommelen lett til blinklysbryteren. Kan knappen for horn og blinklys bytte plass, slik at blinklysknappen står under knappen for horn (antagelig umulig) eller kan hele boksen vris på styret slik at den står bedre til?

Med høyde 190cm skulle jeg gjerne hatt lenger avstand til fothvilerne. Det finnes vel justérbare fothvilere, men kan de justeres nedover? Kanskje ikke lovlig/lurt med tanke på at de da kan gå ned i bakken ved heftig svingkjøring - som jeg kanskje i fremtiden blir flink nok til.

Finnes det større/høyere kåper til Monster? Vinden treffer brystkassen og gir støtte over 150 km/t, men kan vel ikke satse på det... Tror vel ikke noe på å få til at vinden går over hodet (er jo ikke touring jeg har kjøpt), men spør likevel.

Og, ja det er helt ok å mobbe fordi jeg prioriterer komforttilpasninger fremfor fartsmodifiseringer - foreløpig er 77 hk mer enn nok for meg.

Takker for evt svar og slenger med "god jul og godt nyttår"
inunf
MC: Ymse

Re: Tilpasse Monster´n

Post by inunf »

Jeg kjøpte Gilles rearsets til apriliaen. De er justerbare, men vet ikke om det går ann å justere dem lenger ned enn originalt (ikke så veldig aktuelt for meg). Jeg vet AJTwin holdt på med noen styrehevere elns. Kanskje han kan hjelpe deg? Bryterene kan kanskje vries, det er bare å løsne på skruene som holder "boksen" sammen og prøve å vri den. Går det så går det.

God jul!
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

På en måte høres det nesten ut som du har kjøpt "feil" sykkel?

Armer og hender blir vant til styrevinkel. Helt sant!! Har kjørt R-sykkel noen få dager i mitt liv, og der ble det behageligere for armene i rundt 80 km/t, da fikk armene avlastning pga fartsvinden. Senere har jeg kjørt Harley med clip-onstyre, vondt de første dagene i sesongen, så gikk det seg til. Tror knappeplasseringen også er en vanesak jeg?

Har du snakket med forhandler om disse tingene du gjerne vil ha justert på?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
stoppitide

Post by stoppitide »

Kjøpt "feil" sykkel? Tanken har slått meg, men kan ikke få alle komforthensyn ivaretatt og samtidig de sportslige/bøllete kanskje. VIL ha Monster, men tenkte bare at små tilpasninger ville bedre opplevelsen. For turbruk er nok Monster nesten "feil", men for 95% av kjøringen min er den "riktig". Får skaffe meg praktisk erfaring et par år - kan hende jeg ender med en mer oppreist og skjermet modell senere? Jeg skal ta opp tingene med Løvaas Motor, de har sikkert noe å bidra med, i hvert fall for styret og knapper. Moro blir det lell!
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Jeg kunne godt tenke meg en Buell, men jeg har ikke lyst til å sette klosser under skoene for å rekke nedi bakken ;) Derfor har jeg ikke det :)

Men jeg står fremdeles ved at mye av det du mener kunne vært bedre, vil komme seg når man blir vant til sykkelen. Men, du kjenner nok deg selv bedre enn oss. Jeg sier at jeg personlig ville gitt sykkelen en sjans før jeg begynte med komfortmodifisering.

Utseende er en HELT annen sak (jeg kjører da HD 8) ) Forresten skal man lide litt for kulheten. Bare spør de som feks kjører stivrammer :)
-07 grell XL883R
stoppitide

Post by stoppitide »

Det med kulheten har jeg IKKE tenkt på i DET HELE TATT :D 8) Det var IKKE med i betraktningen da jeg valgte Ducati med Termignonianlegg :D 8)
Tror på det med at man venner seg til disse småtingene, men noe sykkelrelatert skal man jo tenke på.
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Da er vi enige da ;)

Om du trenger noe å tenke og sikle på, er alltid eBay en sikker vinner hos meg ;)
-07 grell XL883R
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Er vel litt enig med den røde fare. I tillegg kan det sies at dersom du blir sliten i hender/håndledd er det gjerne fordi du lener deg på styret. Dette er egentling helt no no, men å la være kan være alt fra nesten umulig til +10k km trening, og da mener jeg bevisst holde kroppen oppe med muskler i rygg og mage, i tillegg til en god porsjon herding av håndledd.
Tror det er vanskelig å skifte stilling på brytere men det kan hende du kan vri clipon og få ting til å passe bedre. Hadde selv noen uorginale på min VTR som drepte håndledd til frokost, nå har jeg nesten orginale (VFR) og plagene ble helt borte.
Pollti

Post by Pollti »

Jeg er enig med Den Røde Fare i uttrykket feil sykkel. Dette var hovedrunnen til at jeg kvittet med med 750en i sin tid. For litt siden så var det fortrengt men påminnelsen var brutal ved prøvekjøring av en 600 Supersport. Å måtte folde seg sammen som en lommekniv for å få plass på sykkelen er ikke behagelig. Ducati er små i "størrelsen" når en over standard italiensk høyde. Dessverre.
stoppitide

Post by stoppitide »

Jeg har nettopp kjøpt sykkelen, så det blir ut fra teori at jeg lurer på justeringer. Fint å få synspunkter. Kanskje øvelsessak å sitte med forankring som avlaster foroverlening på styret og kanskje rett og slett uproblematisk med litt unormalt spisse knær. Det er mitt høydeavvik fra gj.sn.italieneren som evt skaper problemer - tenker jo da at det prinsipielt er greiere å tilpasse sykkelen enn evt å lide i stillhet. Har funnet flere aktuelle modifiseringsdeler, så jeg får la det modne litt og komme tilbake til saken etterhvert.
Post Reply