Er dagens julefeiring en parodi på seg selv?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Er dagens julefeiring en parodi på seg selv?

Post by maelling »

Julefeiringen er og har vært god, misforstå meg rett :) Jeg har heller ingen planer om å helle kaldt vann i blodet på julestemte, eller håne kristne. Noen refleksjoner rundt julen har jeg likevel, og det går på alt som julen står for og er.

For det første har vi den kristne biten:

1) Selv er jeg ikke personlig kristen, og ser selv på verden som ganske avmystifisert og tror naturens evne til å drive seg selv, snarere enn vår herre som den drivende kraft bak alt. Brennende busker, vann til vin ved bryllupet i Kana, og det faktum at jesus kan krysse et vann ved å "brette" vannet ut til sidene er for godt å være sant. Jesus gikk mest sannsynligvis på isen, noe vi kan lese her:

http://www.aftenposten.no/viten/article1268614.ece

Videre har jeg erfaring fra de gangene jeg har vært "overstadig beruset" at jeg både har sett rosa elefanter, padder og andre imaginære fiender ute på tur, til og med noe som kan minne om en brennende busk. At noen ha sett dette overrasker ikke, og man har kanskje funnet forklaringen på dette her og:

http://www.aftenposten.no/viten/article585348.ece

Videre om treenigheten: Hvordan kan gud være tre og en på en gang? Han er faderen, sønnen og den hellige ånd kan vi lese i bibelen. Hos meg henger ikke dette på greip.

Jeg har selv hatt flere gode nachspielideer, og kunne fint funnet opp et slags "brorskap" når jeg virkelig er i topp-form av samme type som kristendommen, ku klux klan eller islam for den saks skyld. Kristendommen kan like så godt være en skikkelig god nachspiel-idé som har tatt av litt, for å komme med en litt flåsete analyse.

Det neste går på konsumjaget, som er mitt andre ankepunkt mot julen:

2) Vi kan lese at handelsnæringen regner med at vi skal svi av 12.5-15 milliarder på julegaver i år:

http://kjetilloset.tv2blogg.no/11923514 ... tober.html
http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/naeri ... 438661.ece

Selv synes jeg julen kanskje begynner å ligne på en parodi på seg selv, der hver av oss kanskje til og med blir stresset ut. Det kan umulig være tanken at mange føler plikt og angst for å ikke gi gode nok gaver, samt at julefeiringen skal være mest mulig perfekt i en slik grad at man er utslitt når julen er omme. Det får i allefall meg til å lure på om ikke julefeiringen har gått over styr. I mine tidligere år var jeg moralist, og da fremmet jeg disse tankene mer aktivt. I dag er jeg noen erfaringer klokere, og har kommet til at for mange betyr det materielle rundt julen veldig mye, og at slike diskusjoner ikke alltid har noe for seg og møtes med liten forståelse og refleksjon. Selv har jeg mistet kjærester over dette temaet(jeg skal banne på at jeg er alene på dette! heh ), og det er en av grunnene til at jeg i dag holder tankene for meg selv(muligens klok av skade). Selv prøver jeg å oppfordre folk til å heller gi meg noe annet enn gaver(en lang fin tale, et dikt eller noe hjemmelaget varmer hundre ganger mer enn en playstation 3), siden det blir på en måte slik at man "kjøper seg fri" ved å gi en gave og ferdig med det. I disse dager har jeg gitt opp, og tar i mot gaver og gir gaver i moderat grad, mye på grunn av plikt-følelse. Dette kan ha noe med at jeg har alt som hjertet kan begjære av materielle ting, og det er knapt noe på denne jorden av materiell luksus som jeg ønsker meg eller trenger utenom det jeg alt har. Jeg har alt materielt, kort og godt. Det jeg ønsker meg kan man ikke kjøpe, og setter mer pris på de andre sidene av julen og kjenner en viss irritasjon over pakke-jaget. Handelsnæring gnir seg i hendene over en høyttid som på overflaten er kristen høyttid(som i mine øyne i noen grad har mistet sin uskyld), men som i en sekulær del av verden som vår fremstår som et vulgært overkonsum(hadde jeg vært miljøforkjemper, hadde jeg kanskje hatt et sterkt argument her og). Jeg skal gladlig innrømme at det kanskje er noen inkonsistenser hos meg, og at jeg overdriver(mest for å markere et poeng), men videre kan det også variere hvordan folk feirer sin jul. Mitt inntrykk er at pakker, for pakkenes skyld, er julen(ved siden av familien) og ikke det kristne budskapet, slik at julen i allefall sannsynligvis ikke er hva den var(med tanke på en ganske moderat/liten kristen-andel i befolkningen jeg ikke har tall på i farta). Jeg tror ikke vår herre(i den grad han eksisterte), eller de som for alt jeg vet satt på et nachspiel fant opp kristendommen hadde dette i tankene. For meg sitter da lite igjen ved siden av det familiemessig jeg selvfølgelig setter pris på :)

Her regner jeg med at jeg vil være på kollisjonskurs med minst 2/3 av dere på forumet(sikkert 3/4 også), men kan jo likevel se om det er noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette :) Det ville faktisk overraske om jeg ikke er alene på forumet om slik kritisk refleksjon midt i julen. Ha en ellers fortreffelig og rolig jul :)
Last edited by maelling on 25 Dec 2007 22:54, edited 6 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Er dagens julefeiring en parodi på seg selv?

Post by stoppitide »

Jeg siterer et par muslimske tidligere kolleger: dare normennene er rare, so mie stressa i hele dessember at dare ikke årke å tenke på Jesus når jula kåmme. Hvoffa ikke dare slappe av å gå i kirka å broke tid på fammilie å senne penga til de som trenge hjælp? Sitat slutt.

Kanskje det hadde vært en idé. Jeg tror det snart blir en motreaksjon, det blir trendy å gjøre en minimalistisk jul. Så får vi håpe frigjorte ressurser kan brukes på en bredere arena og tiden til refleksjon, ønsker for en god fremtid osv. Det er jo litt kvalmende å svi av 15 mrd på dette. -og å drive med motorsykling for den slags skyld :? Jeg tror dog det er viktigere å utvide sjela og evnene til å gjøre godt, fremfor å tvangs-slutte med alt det mindre gode. Bruker vi mer tid og penger på det "gode" blir det automatisk mindre på det mindre gode. Omtrent slik ble ressonementet, hvis du skjønner?

Ja, ja - så ble det noen tanker i år også :)
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Desember er en herlig måned for oss som driver butikk. \:D/

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Selv er jeg ateist. God jul :)
speedfreak
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.

Post by speedfreak »

Selv ser jeg på meg selv med sterk tro..Troen på meg selv!!
Jeg tror mere på Inteligent liv på andre planeter en alt det der med Jesus, jeg respekterer deres tro fult ut!
Men fra mit syn er det nok en gubbe som het Jsus som har levd, han reiste sikkert rundt også med kristen budskap (samme gjør jo de som stiller på trappa din titt og ofte)
Han klarte sikkert "helbrede" noen mennesker å som en lege gjør i dag, noe som sikkert var store saker back then,,
Åsså døde han jesus å har vert død siden.. så trorn på kristendomen har ikke jeg.. Tror kun på meg selv, jeg vet jeg eksisterer,jeg vet hva jeg kan og jeg vet hva jeg har gjort.

Live kommer som det gjør å tviler på at noen styrer meg, jeg styrer meg

Men alle har rett til sin tro å respekter hverandres tro!
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

Post by stoppitide »

Altså har du sittet lenge i fengsel to ganger AJ? Må vel ha vært noe alvorlig det, som gir tid til back-to-back bibel? ;-)

Neida, spøk til side, respekt til deg som setter deg inn i ting. Kunnskap er interessant!

Julefeiring = hedensk tradisjon - sounds about right :D
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Altså, for meg kan man gjerne avlyse julen. Men da vil jeg ha dobbelt så mange gaver på bursdagen min, halv skatt i en annen måned og fridagene som forsvinner med julen, må vi få beholde.

Samme med påsken. Den betyr bare FRI for meg, så får alle andre pese rundt i fjellet med Kvikk Lunsj og appelsin og, dersom de har litt tro i behold, gå til gudstjeneste i et bedehus langt oppå fjellet...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du av alle - trodde du var superkristen ImageImage
Pollti

Post by Pollti »

Jula må vi da ikke kvitte oss med. Den matrialistiske siden ved jul kan godt reduseres betraktelig. Den relgiøse biten er jo druknet for lengst i gave hysteri og matrialisme. Synd og skam.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

jula er vel en kobling mellom gamle hedenske tradisjonen med lysfest(sola snur) og jesu fødelse-to fluer i et smekk, og dermed var julefeiringen i gang... =D>
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

Artig innlegg :)
Jeg personlig går ikke i kirken hver søndag men er døpt,konfirmert,gift og feirer både jul og påske.
Når man plukker i fra hverandre Bibelen virker det hele ganske rart utifra vår travle og opplyste hverdag men det er også veldig rart med disse ufo historiene, spøkelseshistoriene og alle de klarsynte som florerer på jorden.
Det letteste er kanskje å drite i troen , da har man en ting mindre å tenke på i dagens travle hverdag og får tid til å tjene og bruke mere penger.
For noen er troen det eneste dem har og kan være meget verdifult ,men siden det står så "bra" til med oss så har ferre og ferre behov for troen akkurat nå.
Jeg merker det selv , før om julen følte jeg at jeg hadde mer tid til å sette meg ned å se på julepyntet hus og reflektere over hvor godt jeg hadde det.
Nå har jeg knapt tid til å tenke på det engang.
Men jeg tar tak i meg selv engang i blandt , både i høytider og i hverdagen , og tenker på hvor heldig jeg virkelig er.
Har alt jeg trenger , er mett hver dag og trenger ikke å være redd for krig og elendighet.
Lurer av og til på hva jeg har gjort som fortjener å ha det så godt.
Så hvorfor ikke heller drite i å plukke fra hverandre Bibelhistorien og andre ting folk tror på , og heller bare tenke på hvor godt vi har det og kanskje hjelpe noen som ikke har det så godt.
Livet er en fest helt til det butter i mot :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Forøvrig savnet jeg veeeeldig Gretne gamle gubber på Nrk lille julaften. Den gikk hvertfall ifjor, og jeg fikk brodern til å ta det opp men så selvsagt finner han ikke DVD'en ](*,) Den er så jævla bra \:D/
Post Reply