Norge er europas sikreste MC-land
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Norge er europas sikreste MC-land
Norge er Europas sikreste MC-land. Flinke motorsyklister er det viktigste bidraget til de positive tallene.
Les mer her
Dette burde vel forhåpentligvis ta livet av noen myter?
Les mer her
Dette burde vel forhåpentligvis ta livet av noen myter?
Re: Norge er europas sikreste MC-land
Likevel koster det skjorta å forsikre en god del sykler her 

Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
-
- MC: Ducati Monster S2R 800
Nei, nei, nei - det blir feil statistikkbruk. Norge er bare det minst usikre, "bare" 6 ganger mer dødsrisikabelt å kjøre sykkel enn bil her. Stadig flinkere sjåfører bidrar positivt - det er bra, men mye kan gjøres bedre av oss også. Kan bilistene læres opp til å følge bedre med og bli mer bevisste deltagere i trafikkbildet så blir det enda bedre. Dyre sykler, avgifter spesielt, gir høyere alder på mc-førere - som kjører mindre usikkert? Høye forsikringspriser skyldes kostnadsnivået på personskader, materielle skader, drift av selskapene og deres alt for høye fortjeneste. Dog ikke eneste bransje som utnytter vår naive vilje til å betale for mye for varer og tjenester.
Det vi skal være stolte av er at vi som gruppe blir stadig mindre skadeutsatt, det skyldes oss selv, gudene skal vite at veimyndighetene og bilistene ikke tar sin del av ansvaret.
Det vi skal være stolte av er at vi som gruppe blir stadig mindre skadeutsatt, det skyldes oss selv, gudene skal vite at veimyndighetene og bilistene ikke tar sin del av ansvaret.
-
Dette med høyere alder på sjåførene slår nå begge veier. Er mange 40-50årskrisefolk som ikke har sittet på en sykkel siden 70-tallet som går ut og handler og kjører av veien eller blir overkjørt...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
-
Du snakker ikke om meg vel
46 år og comeback etter 15 år i bil og på scooter 

- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Jeg er veldig glad for at jeg ikke fikk tatt lappen før jeg fylte 18. For da ville jeg nok kjørt tung sykkel nå uten å ha fåt den grundige opplæringen jeg gjennomgikk i sommer. Og det ville gått ut over min trafikksikkerhet.Den Røde Fare wrote:Dette med høyere alder på sjåførene slår nå begge veier. Er mange 40-50årskrisefolk som ikke har sittet på en sykkel siden 70-tallet som går ut og handler og kjører av veien eller blir overkjørt...
Ellers skulle jeg gjerne sett statistikken delt opp i egne feil og feil som skyldes andre. Gjerne sett i forhold til tilsvarende deling for andre trafikantgrupper.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
-
Såvidt jeg har fått med meg er ca to 2/3 singleulykker - nesten bare oss selv å skylde på da.
Av ulykkene i den resterende tredje-delen er bilisten skyldig i 80%.
Av ulykkene i den resterende tredje-delen er bilisten skyldig i 80%.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
var jo noen tilfeller av stjålet sykkel/fyll-og dop... det er vel ikke noe som gjelder for vår normale bruk av mc?
men dette påvirker også statestikk som sier hvor farlig det er å kjøre sykkel...
men dette påvirker også statestikk som sier hvor farlig det er å kjøre sykkel...

Stemmer nok det ja. Er ihvertfall noe sånt jeg også har hørt. Alene-ulykker hvor ingen andre er involvert - altså velt og utforkjøringerstoppitide wrote:Såvidt jeg har fått med meg er ca to 2/3 singleulykker - nesten bare oss selv å skylde på da.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Det stämmer inte. Singelolyckor är den största enskilda olyckstypen på mc, men den utgör inte 2/3 av alla mc-olyckor.Flydude wrote:Stemmer nok det ja. Er ihvertfall noe sånt jeg også har hørt. Alene-ulykker hvor ingen andre er involvert - altså velt og utforkjøringerstoppitide wrote:Såvidt jeg har fått med meg er ca to 2/3 singleulykker - nesten bare oss selv å skylde på da.
-
Inte? Hur då "inte"? Vad er rigtiga siffror då?
Eftersom vi snackar om säkerhet i termer av "antall drepte per kjørte kilometer" (ref artikel på mc24), så ser jag endast på olyckor som involverar personskada eller död.stoppitide wrote:Inte? Hur då "inte"? Vad er rigtiga siffror då?
Under 2006 var det 477 personer som skadades eller dog på tung eller mellantung mc i Norge. Av dessa var 134 i kategorin "Enslig kjøretøy utfor veien" och ytterligare 63 personer i kategorin "Enslig kjøretøy veltet i kjørebanen. Påkjøring av dyr, parkerte biler mv.". Resterade personer skadades eller dog i andra typer av olyckor, som i stort sett involverar andra trafikanter.
Se detaljer här: http://www.ssb.no/vtuaar/tab-2007-06-11-08.html
Da må man jo først ta hensyn til hva man mener med ulykker. Du snakker om ulykker hvor det er menneskeskader eller død innblandet, mens ihvertfall de tallene jeg kom med, eller kommenterte, gjaldt alle ulykker. Altså alt som blir rapportert inn og utbetalt av forsikringsselskaper.
Sykkel selges:
-
Våre differanser skyldes vel da at du refererer til ulykker MED personskade, "mine" 2/3 er kanskje fra ALLE ulykker - også de uten personskade. Vet ikke om hverken det ene eller andre er riktig, men hvis begge deler er korrekt så vil det bety(?) : at sannsynligheten/risikoen for personskade er større ved ulykker med annet kjøretøy og at singleulykker litt sjeldnere medfører personskade.
Ok beklagar, då missförstog jag. Men jag tror inte att olyckor utan personskada räknas med när man definierar vad som är det säkraste landet att köra mc i, vilket var det jag trodde vi snackade om. Om vi snackar om alla rapporerade olyckor (oavsett personskada eller ej) så känner jag inte till siffrorna, så då kanske det stämmer med 2/3. Finns kanske tal på det hos ssb också, men just nu orkar jag inte leta.