AKsuited09 wrote:Ønsker å lakkere hondan min, har noen ekle riper og jeg vil ha noe mer unikt.
Helst en ensfarvet versjon, som vekker stor oppsikt.
Så er det dette med om det går an å gjøre dt selv, med gode tips, hvis jeg aldri har vært borti det før? I såfall setter jeg stor pris på hvis noen tar seg et par minutter og forklarer grundig og punklit prossessen jeg må gjennom, hvilket utstyr jeg trenger og hvilken pris og tid jeg totalt bør regne med å legge ut før vidunderet er klart.
Eventuelt, hvis jeg MÅ få den lakkert hos profesjonelle, hvor mye det koster. Bergen.
På forhånd takk for gode svar fra erfarne motorsyklister

Alt går om man er tålmodig og er nøye.

Jeg har lakkert motorrommet mitt på cab-prosjektet på verksted, med en 50 liters kraftig kompressor og lakksprøyte. Det er grunnarbeidet som er det viktig....
Kan prøve på en forklaring:)
1. Alle deler som skal lakkeres må mattes ned med 320 korn papir, er det bulker/dype riper, går man over med sparkel. ( Anbefaler medium sparkel fra Würt) Slipes ned med 320. Ikke bruk grovere, da du må jobbe så mye mer for å få bort riper. Ikke smør på for mye sparkel. Sparkle heller over flere omganger. Har du tilgang på eksternsliper, kan du bruke det. Gå over med "klister-klut" for å få bort støv. ( Würth)
2. Når dette er gjort legger du på primer, 2 komponent fra Würth er bra. La denne herde. Nå ser du om du trenger mer pussing/sparkling. Forsett med 320 papir. Pass på at det ikke er bart metall. Kommer du så langt ned stopper du å pusse. Gå over med "klister-klut" før du legger på mer primer.
3. Du kan evt gå over med vannslipepapir på 1000 korn hvis du vil ha det veldig bra finish. Men ikke puss for dypt. Bare la den gli pent over for å få en fin overflate.
4. Da kan du prøve med første lag lakk. Ikke legg mye lakk på! Ta over flere omganger med mange tynne strøk. Husk å rengjøre sprøyta mellom hvert strøk med tynner. IKKE bruk Biltema, White Sprite etc. Disse inneholder fett. For å få det veldig bra legger du på et par ekstra lag med klarlakk. Får du sig fra lakken, kan du vannslipe med 1000-1500 korn.
5. Trenger ikke lakkboks for å få et bra resultat. Bare pass på at du koster gulvet for støv/møkk. Fukt gulvet og heng delene ned fra taket. ( skal du ha det helt 110% prosent, må du levere det til lakkering.)
Trenger du bilder av hvordan jeg har gjort det på bilen, kan jeg legge ut i kveld. Er ganske detaljert beskrivelse på bilder.
Lykke til!