Rus

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Rus

Post by maelling »

Jeg, og sikkert mange andre, klødde meg godt i hodet da jeg kom over denne artikkelen i nettavisen i dag:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1517015.ece
http://www.sirus.no/internett/narkotika ... e/482.html

"Hver tiende norske mann har brukt kokain. Her er sjokktallene om den norske misbruker-virkeligheten"
"For Oslos vedkommende rapporteres det nemlig at 18 prosent av den mannlige befolkningen og 10 prosent av den kvinnelige har brukt kokain"

Jeg lever heldigvis ganske avsondret fra den harde realitet i Oslo tydeligvis, men disse tallene her er ganske sjokkerende. At 18% av de mannlige skal ha prøvd kokain, virker nesten for godt til å være sant. Jeg lurer på hvilket utvalg de har tatt utgangspunkt i her.

Her om dagen så jeg denne, som viser vårt drikkemønster:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more ... /1.4399916

"Det norske drikkemønsteret er ikke endret selv om vi hevder å ha fått kontinentale drikkevaner. Fire av ti i 20-årene drakk seg til blackout i 2007".
"Hver tredje person mellom 30 og 39 år forteller at fylla endte med blackout i løpet av det siste året"

4/10 drakk seg til BLACKOUT!!!??? :shock:

Når jeg ser slike ting, skulle jeg heller tro at det var en beskrivelse av et helt annet samfunn. Men, vi kan jo sette dette i perspektiv: Drikkemønsteret i det gamle sovjetunionen var slik at enkelte russiske flyvere drakk opp avisningsvesken på flyene sine og erstattet dette med vann. Resultatet var forutsigbart når vingen senere ble til is i 36000 fot. I 1870 årene drakk for eksempel engelskmenn ca 230 liter ren alkohol(faktisk), gammel som ung gjennom et helt år. Det kaller jeg et tungt alkoholisert samfunn. Engelske sjøfolk i marinen skulle på samme tid ta sin dram(Ca. 1 liter brennsterk Stroh Rom på styrten etter bonski-metoden for å forhindre sjørbuk) før de la til sjøs , og de sluttet senere med dette i 1880 årene da resultater viste at fulle gaster falt ned fra mastene som overmoden frukt (Kilde: "Edle Dråper" av Torkjell Bærulfsen)

Her i Norge drakk vi rundt 6.46 liter per person i 2006(vi er kanskje nokså edruelige når man setter ting i perspektiv), men tendensene til økt forbruk er stigende år for år: http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-404.html

Hva er din mening om nordmenns drikkevaner og "heroinmisbruk" ?
Last edited by maelling on 03 Jan 2008 22:10, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Re: Rus

Post by Kjitta8648 »

Har dessverre ingen mening om den saken. :?
Men jeg er en av dem som ikke trenger å ruse meg for å dumme meg ut. :D

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Det som er mest skremmende er at kokain ser ut til å ha blitt sosialt akseptert i visse kretser. For min egen del har jeg såpass vett igjen i skallen at jeg kommer til lappe til den eventuelle idioten som måtte by meg på denne driten. :smt021 Jeg tror og håper ihvertfall at jeg verken kjenner eller omgås folk som driver med sånt. Det jeg er redd for er at mine barn en dag skal havne i dårlig selskap. Men innen de blir så store er vel kokain fullstendig ut fordi masse folk begynner å få hull i nesa og tennene ser ut som piggene i et utslitt vinterdekk. Men da dukker det vel opp et stoff som er enda verre... :smt105
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Det er da forskjell på å ha prøvd kokain, og å bruke det regelmessig?

Fins veldig mange "helgenarkomane" her i landet, uten at de har noen problemer i det daglige fordet.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
FV

Post by FV »

Hørte om dette på nyhetene på radioen. Det var visst for det meste snakk om folk som prøvde ett par ganger det var mest av. Jeg vil tro det er en meget dyr vane å bruke kokain regelmessig.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Vet om å kjenner til folk som sliter med virkelige rusproblemer, og syntes det er veldig leit hvordan de forandrer seg ettersom man husker så mye godt om dem fra barndommen. I tillegg til en familie som har slitt en del økonomisk og visse andre hendelser, så føler jeg urettferdighet ettersom jeg har kjent dem fra jeg var en neve stor. Unner ingen slike problemer, og håper folk avslår tilbud om dop på fest eller andre settinger.
FV

Post by FV »

Det sies jo at avhengighet ligger latent i genene til folk, så om jeg og du kan prøve kokain en gang og nok med det, så har man folk som ikke klarer å motstå fristelsen i å prøve enda en gang, og enda sterkere stoffer. Kan man være så kynisk og kalle det "Survival of the fittest"?
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

FV wrote:. Kan man være så kynisk og kalle det "Survival of the fittest"?
Jeg synes ikke det.
Jeg er forøvrig entydig i holdning til narkotika; helt anti.
Mht black outs; det er nok mange som har drukket såpass i løpet av året at de har litt problemer med detaljer fra kvelden i forveien av den grunn.
Det kvalifiserer til black out for en forsker.
Image
Image
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Grethe Roede brukte amfetamin som slankemiddel, kom det nylig frem...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Lølle

Post by Lølle »

Det er jo et urgammelt triks.
Ikke alt gammelt er godt. ;-)
Image
Image
Marius I
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.

Post by Marius I »

Undersøkelsen til SIRIUS er jo om folk fra 15- 30 år. Da kan jeg tro på tallene som gjengis i Nettavisen.
Et høyt tall uansett, men har litt problemer med å skjønne at 18% av ALLE menn i Oslo har prøvd kokain. I så fall burde jeg vel visst om langt flere enn de jeg vet (tror jeg).
Ser også at mye av materialet er basert på politiets beslag. Er vel endel gjengangere der vil jeg tro.
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Jepp. Jeg ruser meg... regelmessig, og er avhengig..

av adrenalin :twisted:

Kunne skrevet en lang avhandling nå om bekjente, grunner og måter å kvitte seg det på, men skal vel egentlig bare summere det opp kort: "Dont try this at home!" Og når statistikken angår; Jeg har ihvertfall opplevd i det siste at jeg kjenner flere enn jeg aner som har vært borte i og prøvd hasj. Kanskje finnes det mørke tall på dette, men så mye som 18%, nesten hver 5 mann i Oslo - det tror jeg faktisk ikke.. Antageligvis noen feil bruk av statistikk på et eller annet punkt her.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Lølle

Post by Lølle »

Nja... undersøkelser varierer, men av ungdommen er det ofte tall rundt 25% som har brukt cannabisstoffer. Undersøkelser rundt innrykk i Forsvaret tyder på det samme.
Image
Image
EvenDeven

Post by EvenDeven »

Jeg kjenner flere som har brukt slike stoffer.
Noen av dem har gått i samme klasse som meg på ungdommskolen.
Den ene var en veldig skoleflink ungdom, av den atletiske typen og som hadde mange venner. Den dag
i dag er han avhengig av slike stoffer. Vennene har han mistet helt kontakten med, han har fått seg nye venner
som er i akkurat dette miljøet, og det er fælt å høre om og se.

De to andre er også avhengige av slike stoffer. Dette var to ungdommer som slet på skolen. De hadde sterkt behov for
oppmerksomhet, og å tro de var mye tøffere enn de egentlig var.
Disse har også mistet vennene sine, og de har sluttet på skolen.

Tragisk :(
Post Reply