Hovedlyset blinker uregelmessig ved nærlys!

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
_Adler_

Hovedlyset blinker uregelmessig ved nærlys!

Post by _Adler_ »

Hei!
Jeg har hatt et problem med hovedlyset mitt en god stund nå. Problemet er som følger:
Jeg har en Honda Wallaroo PK50 (plombert/original), med både nærlys og
fjernlys. Ved nærlys, uten at jeg har høyt turtall på motoren lyser lyset
som det skal. Med en gang jeg kommer opp i turtall og/eller kjører rundt 35 og høyere begynner lyset å blinke uregelmessig (skrur seg av og på veldig uregelmessig). Dette skjer også hvis jeg gir gass uten at bakhjulet har bakkekontakt. Jeg sjekket lyset for ikke så lenge siden når jeg kjørte
rundt 50 km/t, og da så jeg at selve lyset gnistret svakt blått. Det rare er at alt funker perfekt ved fjernlys, så jeg har kjørt med fjernlys ganske lenge nå. Jeg syns dette er veldig rart, så jeg lurer på om noen vet hva
dette er for noe og hvordan det fikses.

Jeg spurte der mopeden ble kjøpt (et verksted og forhandler) og de sa at
kanskje ikke lampen var skikkelig skrudd inn eller at den var "eiret/eira".
Jeg syns dette er rart for da skulle jo fjernlyset muligens heller ikke funket skikkelig :S
Desverre er skruen, som må skrus for å åpne selve "lysdekselet" rustet helt fast. Noen som vet hvordan man klarer å åpne en helt fastrustet skrue (kryss og ikke særlig stor)?

På forhånd takk for svar!
Yamaha Aerox 2004

Image
rmxråner

Post by rmxrÃ¥ner »

regulatoren som har tatt kvelden?
_Adler_

Post by _Adler_ »

1: Hva gjør regulatoren/Hva er en regulator?
2: Hvor finner jeg den?
3: Er den vanskelig å skifte ut?
4: Hvis regulatoren er ødelagt, pleier da f.eks. fjernlys å virke, mens nærlys ikke virker?
Yamaha Aerox 2004

Image
_Adler_

Post by _Adler_ »

Noen som kan svare på de 4 spørsmålene ovenfor?

Jeg prøvde noe, tok og spraya CRC (5-56) på selve kontaktene (de som forbinder lyset med kablene fra batteriet) og det så ut til å funke en god del. Nærlyset blinker nå kun på "veldig" høyt turtall, så det kan være at kontaktene var eira eller rustne. Hva tror dere?
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Kan være dårlig kontakt ett sted, siden det blinker ved høyt turtall, der det gjerne rister ganske godt.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Æ'ndalitten wrote:Kan være dårlig kontakt ett sted, siden det blinker ved høyt turtall, der det gjerne rister ganske godt.
Det er sikkert det som er grunnen til at det bare skjer ved høyt turtall. Kan sjekke kontaktene en dag.
Yamaha Aerox 2004

Image
Pollti

Post by Pollti »

Sjekk jordinga di.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Lyspæren har 2 glødetråder, en for fjernlys og en for nærlys, den for nærlys holdt på å ryke da. Nå funker ikke nærlyset mer i det hele tatt, kun fjernlyset. Samme skjedde med baklyset, byttet rett og slett pære og nå funker det glimrende (i alle fall baklyset). Skal bytte frontlyspæren de nærmeste dagene... :)
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply