Snakk om å ro seg unna kritikken... Glad jeg ikke valgte intensiv-alternativet den gangen jeg skulle ta lappen. Virker på meg som MrBlue er mest troverdig her.
En kompis av meg hadde planer om å melde seg på dette intensivkurset, men har heldigvis tatt til fornuften og meldt seg opp på en kjøreskole her i Oslo.
Førerkort MC: intensivkurs i Nordfjordeid
Der tapte du all min aktelse arildjohan. For MEG virker du nå utrolig arrogant. Man legger IKKE andres opplæring og til slutt liv i Vårherres hender! Ut fra din innstilling virker det som du aldri kommer til å utvikle deg videre som lærer, kun kommer til å bli KRAFTIG forbigått i forhold til stort sett alle andre skoler og instruktører her i Norge. Mao. Din opplæringskvalitet vil forringes betydelig i forhold til resten markedet siden du absolutt ikke engang vil vite hva slags inntrykk dine klienter sitter med.arildjohan wrote:Vurderingsskjema kan være greitt for en fersk mc-lærer. Men jeg har min innsikt.
Forretningsmessig ville jeg holdt en slik holdning for meg selv, effekten av nettverksmarkedsføring her kan være veldig skadelig. Moralsk sett synes jeg dette er direkte sørgelig.
Dette var en meget skuffende holdning fra en såpass viktig person som en som skal instruere andre i å holde seg i live.
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
-
- Posts: 3
- Joined: 28 Feb 2007 21:33
Leo - Gamle Erik
Så dukket også du opp i denne spalten.
Du har ikke lest mitt innlegg godt nok. Hver mc-kjører har sitt eget fokus under kjøreturen. Det er opp til han/hun å velge ut de sikkerhetsmessige hensyn han/hun må ta.
Det som er mitt tema (i mitt tilsvar) er om 9 dager kan være for kort tid til å lære seg de grunnleggende ting for å kjøre mc. Jeg gjør oppmerksom på at det kan være det - for noen. Men for andre er det uproblematisk. Derfor må man tenke godt gjennom hvilke undervisningsopplegg man ønsker å velge. Men, man blir ikke automatisk bedre mc-fører av å lærekjøre 20 timer over 4-5 måneder slik som er tilfelle på mange kjøreskoler. Hos meg vet elevene fra dag 1 hvilke dag de skal kjøre opp. Du, Leo, vil vel hevde at slik er det også ved andre kjøreskoler??
Mitt forhold til Vår Herre er meget godt. Men jeg kan ikke regne med at han vil ta like godt vare på mine elever. Det vil alltid være et forhold mellom de og ham, og som de selvsagt må ordne opp i selv. Det samme gjelder for deg, Leo.
Personlig har jeg i flere 10-år bedrevet ulike sporter som medfører "risiko". Så jeg er vant til å tenke på sikkerhet. Jeg vet ikke om du er det samme.
Hvorfor står du ikke frem med fullt navn, når du skal kritisere meg. Noen vil mene at det er mye modigere å stå åpent frem.
Som du forstår, Leo, er jeg mest interessert i å kjøre med elever som helt sikkert vet at intensivkurs er det som passer for dem.
Så kan du, Leo, mene at jeg skulle være mer ydmyk. Og jeg synes det er helt greitt at du mener det.
Mvh.
Arild Bjørlo
http://www.forerkort.no/motorsykkel.htm
Så dukket også du opp i denne spalten.
Du har ikke lest mitt innlegg godt nok. Hver mc-kjører har sitt eget fokus under kjøreturen. Det er opp til han/hun å velge ut de sikkerhetsmessige hensyn han/hun må ta.
Det som er mitt tema (i mitt tilsvar) er om 9 dager kan være for kort tid til å lære seg de grunnleggende ting for å kjøre mc. Jeg gjør oppmerksom på at det kan være det - for noen. Men for andre er det uproblematisk. Derfor må man tenke godt gjennom hvilke undervisningsopplegg man ønsker å velge. Men, man blir ikke automatisk bedre mc-fører av å lærekjøre 20 timer over 4-5 måneder slik som er tilfelle på mange kjøreskoler. Hos meg vet elevene fra dag 1 hvilke dag de skal kjøre opp. Du, Leo, vil vel hevde at slik er det også ved andre kjøreskoler??
Mitt forhold til Vår Herre er meget godt. Men jeg kan ikke regne med at han vil ta like godt vare på mine elever. Det vil alltid være et forhold mellom de og ham, og som de selvsagt må ordne opp i selv. Det samme gjelder for deg, Leo.
Personlig har jeg i flere 10-år bedrevet ulike sporter som medfører "risiko". Så jeg er vant til å tenke på sikkerhet. Jeg vet ikke om du er det samme.
Hvorfor står du ikke frem med fullt navn, når du skal kritisere meg. Noen vil mene at det er mye modigere å stå åpent frem.
Som du forstår, Leo, er jeg mest interessert i å kjøre med elever som helt sikkert vet at intensivkurs er det som passer for dem.
Så kan du, Leo, mene at jeg skulle være mer ydmyk. Og jeg synes det er helt greitt at du mener det.
Mvh.
Arild Bjørlo
http://www.forerkort.no/motorsykkel.htm
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Er noe enig med deg herlassie wrote:Jeg syenes egentlig trådstarter virker som en bortskjemt unge som møtte uforberedt til timen.
Lappen på ni dager, hva hadde du trodd da? Det må blir hektisk i perioder, og med perioder uten noe å gjøre.
Klaging og sutring har blitt nordmenns nye hverdag.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Heh, jeg har ingen problem med å stå fram med fullt navn. Mitt navn er Remi Leonhardsen. Jeg kan bare ikke forstå hvilken relevans mitt navn har i denne sammenhengen.
En annen ting er at jeg synes det er ufint av deg å koble mitt nick til et kjent navn for satan, hadde du noen spesiell grunn til det? Mitt forhold til ev. høyere makter har ellers ingen relevans her, men siden du bringer det opp var jeg vel 4 år da jeg sammen med min bestefar som var kirketjener ringte inn til gudstjeneste. Det var et helsikes rabalder i klokkertårnet husker jeg, hørselvært var ikke noe tema på den tiden...
Uansett, jeg kommenterer ikke annet enn dine svar her på et åpent forum. Jeg tolker dem mer og mer som asscovering, stadig mindre saksrelatert.
Edit: Skriveleif
En annen ting er at jeg synes det er ufint av deg å koble mitt nick til et kjent navn for satan, hadde du noen spesiell grunn til det? Mitt forhold til ev. høyere makter har ellers ingen relevans her, men siden du bringer det opp var jeg vel 4 år da jeg sammen med min bestefar som var kirketjener ringte inn til gudstjeneste. Det var et helsikes rabalder i klokkertårnet husker jeg, hørselvært var ikke noe tema på den tiden...

Uansett, jeg kommenterer ikke annet enn dine svar her på et åpent forum. Jeg tolker dem mer og mer som asscovering, stadig mindre saksrelatert.
Edit: Skriveleif
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Re: Førerkort MC: intensivkurs i Nordfjordeid
Hei Arild. Jeg synes du var en god kjøre lærer jeg
Fikk bil lappen oppe hos deg i høsten 2005. Tror måten jeg lærte ting av deg var veldig gode og greit å få klar beskjed... Og glemmer aldri vitsene på glattkjøringsbanen og dobbel piruetten to tokk fra passasjer sete på glatt banen.. Den var ganske stilig i BMW`n. Hehe... Synes også teorien din var veldig god. Normalt lærer jeg ikke sånt så fort men jeg hadde kun 7 feil av 27 etter 8 dager på kurset. Tror de som gir Arild en ordenlitg sjangse å er åpne for andre måter å lære noe og som tørr å ta en utfordring kan få førerkort på kort tid oppe hos Arild og konen. Men jeg glemmer nok aldri oppholdet mitt der oppe. Det er ikke en mann man glemmer akkurat! Og husk å dreie til venstre ved Cubus og 3 ratt venstre...
Jeg vill faktisk anbefale han viss man vill ha førerkort raskt og har tentk å ta mc førerkort i fremtiden en gang og da drar jeg gjerne opp til Arild igjen. Og ingenting er som å være på kjøreskole i BMW med kalesjen tatt ned og skole skiltene dratt av. hehe...

Jeg vill faktisk anbefale han viss man vill ha førerkort raskt og har tentk å ta mc førerkort i fremtiden en gang og da drar jeg gjerne opp til Arild igjen. Og ingenting er som å være på kjøreskole i BMW med kalesjen tatt ned og skole skiltene dratt av. hehe...
- Atle ZX9R
- Posts: 113
- Joined: 31 Aug 2007 09:39
- MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar ) - Location: Hornindal, S&Fj
Re: Førerkort MC: intensivkurs i Nordfjordeid
Eg kjem frå det distriktet der og tok MC-lappen med Bjørloen, og nesten alle eg kjenner frå distriktet har tatt MC-lappen med han, og dei eg veit om har klart det på første forsøk.
Trur også at strykprosenten der er ganske bra. Han kan virke litt ukonvensjonell ved første augekast, men det virkar som om opplegget hans fungerar bra.
Den MC-en som eg køyrde opp på var ikkje av nyaste sort og hadde nokre km på seg, men den fungerte meget bra som opplæringssykkel etter som det var lett å køyre 8-tall og kjegler med den.
Lærebilane han hadde da eg tok bil-lappen var modne for utskifting, so eg tok bil-lappen med "Norden", men eg trur at eg hadde fått bil-lappen like raskt og gjerne billigare om eg hadde valgt Bjørloen.
Han hadde i dei tider eit tilbud på både MC og bil lappen som ein kompis av meg benytta seg av og det vart klart billigare å gjere det slik enn slik eg gjorde det og han klarte begge deler på første forsøk.
Når det gjeld intensivkursa kan ikkje eg uttale meg so mykje, men eg vil tru at det er lett å "slenge inn i mellom" ein som er i Nordfjordeid i ens ærend for å ta lappen om nokon skulle avlyse/ikkje møte opp til køyretime.
Kan anbefale han om du vil ha lappen raskt og billig. (Kort varsel til timar og litt kveldskøyring er vel ikkje usannsynlig)
Trur også at strykprosenten der er ganske bra. Han kan virke litt ukonvensjonell ved første augekast, men det virkar som om opplegget hans fungerar bra.
Den MC-en som eg køyrde opp på var ikkje av nyaste sort og hadde nokre km på seg, men den fungerte meget bra som opplæringssykkel etter som det var lett å køyre 8-tall og kjegler med den.
Lærebilane han hadde da eg tok bil-lappen var modne for utskifting, so eg tok bil-lappen med "Norden", men eg trur at eg hadde fått bil-lappen like raskt og gjerne billigare om eg hadde valgt Bjørloen.
Han hadde i dei tider eit tilbud på både MC og bil lappen som ein kompis av meg benytta seg av og det vart klart billigare å gjere det slik enn slik eg gjorde det og han klarte begge deler på første forsøk.
Når det gjeld intensivkursa kan ikkje eg uttale meg so mykje, men eg vil tru at det er lett å "slenge inn i mellom" ein som er i Nordfjordeid i ens ærend for å ta lappen om nokon skulle avlyse/ikkje møte opp til køyretime.
Kan anbefale han om du vil ha lappen raskt og billig. (Kort varsel til timar og litt kveldskøyring er vel ikkje usannsynlig)
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Re: Førerkort MC: intensivkurs i Nordfjordeid
Tok selv intensivkurset hos Arild, og synest det var en stort sett positiv erfaring. Selv om jeg kan forstå
at opplegget hans kan være litt kontroversielt og at det ikke passer for alle (som han selv sier), mener jeg
at trådstarter går over streken med usaklig kritikk og personkarakteristikk.
Som andre også har påpekt; selvsagt blir det noe improvisering og sjonglering med timer underveis med et slikt
opplegg, og jeg oppfatter trådstarters kritikk på dette området som syting. Kan forstå at Arild kunne oppleves noe
stresset (litt naturlig med tanke på timeplanen), men personlig følte jeg likevel at sikkerheten ble tatt alvorlig av han.
Jeg følte også at Arild gav mye av seg selv og hadde flere givende samtaler med han. Med en litt mer romslig
innstilling kunne kanskje trådstarter opplevd kurset litt annerledes.
Arild nevnte også Vårherre og flaks under kurset. "Vårherre gir deg som regel en sjanse eller to, men etter dette bør du
ha lært" eller noe lignende var det han sa. Dette tok jeg en som en påminnelse på risikoene ved mc-kjøring og er noe jeg
har tatt med meg videre. Om du kjører aldri så sikkert er det vanskelig å gardere seg mot alt, og som mc-fører (og kanskje
spesielt som kjørelærer) er du svært utsatt. Arild demonstrerer derfor etter min mening ydmykhet og realisme når han erkjenner
og meddeler til sine elever at det kanskje ikke alltid bare er personlig dyktighet som gir et langt liv på motorsykkel.
at opplegget hans kan være litt kontroversielt og at det ikke passer for alle (som han selv sier), mener jeg
at trådstarter går over streken med usaklig kritikk og personkarakteristikk.
Som andre også har påpekt; selvsagt blir det noe improvisering og sjonglering med timer underveis med et slikt
opplegg, og jeg oppfatter trådstarters kritikk på dette området som syting. Kan forstå at Arild kunne oppleves noe
stresset (litt naturlig med tanke på timeplanen), men personlig følte jeg likevel at sikkerheten ble tatt alvorlig av han.
Jeg følte også at Arild gav mye av seg selv og hadde flere givende samtaler med han. Med en litt mer romslig
innstilling kunne kanskje trådstarter opplevd kurset litt annerledes.
Arild nevnte også Vårherre og flaks under kurset. "Vårherre gir deg som regel en sjanse eller to, men etter dette bør du
ha lært" eller noe lignende var det han sa. Dette tok jeg en som en påminnelse på risikoene ved mc-kjøring og er noe jeg
har tatt med meg videre. Om du kjører aldri så sikkert er det vanskelig å gardere seg mot alt, og som mc-fører (og kanskje
spesielt som kjørelærer) er du svært utsatt. Arild demonstrerer derfor etter min mening ydmykhet og realisme når han erkjenner
og meddeler til sine elever at det kanskje ikke alltid bare er personlig dyktighet som gir et langt liv på motorsykkel.