Lommemannen...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Lommemannen...

Post by Banditbiker »

Juliet wrote: Jeg forstår egentlig ikke hensikten med en øvre strafferamme jeg....? I dette tilfellet skal han jo ikke dømmes ut i fra en handling, men mange hundre i samme kategori, burde han ikke bli dømt for hver handling de kan felle ham på, istedet for å gi ham en enkel straff som vi alle er enige om kan ende opp med å være altfor lav? .
Det er ikke tradisjon for denne type tenkning innenfor norsk rett. USA har noe av dette hvor man får enkeltstående dommer for hver tilfelle og til slutt legges alt sammen, og man dømmes til 375 års fengsel.

I norsk rett har man krav på at alle forhold man er tiltalt for skal kunne pådømmes i en og samme rettsak, og forholdene skal 'slås sammen' og det skal være en helhetlig vurdering av alle tiltalepunktene før dom og straffeutmåling avsies.
Man kan selvsagt være uenig i dette, men det er lovfestet at slik skal det være i Norge. Maksimumsstraff er 21 år, og det er ytterst sjeldent at det idømmes. 21 år betyr at man sjeldent eller aldri soner mere enn 12-15 år før man er ute igjen og i mellomtiden har man hatt en rekke permisjoner.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

hadde det vært sønnen min som hadde vært tvunget til noe slikt hadde politiet aldri tatt ham hvis jeg hadde fått tak i ham først.....de hadde ikke funnet levningene...tror de primitive sidene hadde fått overtak da.... :-#
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Banditbiker wrote:
Juliet wrote: Jeg forstår egentlig ikke hensikten med en øvre strafferamme jeg....? I dette tilfellet skal han jo ikke dømmes ut i fra en handling, men mange hundre i samme kategori, burde han ikke bli dømt for hver handling de kan felle ham på, istedet for å gi ham en enkel straff som vi alle er enige om kan ende opp med å være altfor lav? .
Det er ikke tradisjon for denne type tenkning innenfor norsk rett. USA har noe av dette hvor man får enkeltstående dommer for hver tilfelle og til slutt legges alt sammen, og man dømmes til 375 års fengsel.

I norsk rett har man krav på at alle forhold man er tiltalt for skal kunne pådømmes i en og samme rettsak, og forholdene skal 'slås sammen' og det skal være en helhetlig vurdering av alle tiltalepunktene før dom og straffeutmåling avsies.
Man kan selvsagt være uenig i dette, men det er lovfestet at slik skal det være i Norge. Maksimumsstraff er 21 år, og det er ytterst sjeldent at det idømmes. 21 år betyr at man sjeldent eller aldri soner mere enn 12-15 år før man er ute igjen og i mellomtiden har man hatt en rekke permisjoner.
Ja, og det er etter min mening helt vanvittig. Har man først gjort noe galt kan man like gjerne kjøre på, for man får ikke så mye lengre straff allikevel....
Det er vel ikke helt sånn, men det gir et slikt signal. Hvis man begynner å regne på hvor mye en fengelsstraff egentlig er, kan man bli lettere ilter. De har etter hva jeg har hørt mange permisjoner, sommerferier etc. Ett fengelsår er bare ni måneder, stemmer ikke det, ekskl. perm? Pluss at man kan få tidligere løslatelse på grunn av oppførsel e.l. Da blir det ikke mye straff igjen av den opprinnelige.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Meneeh...burde ikke foreldre passe bedre på ungene sine? Lære dem at man ikke putter hendene i lommen på fremmede menn?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Jeg håper og tror at han får en forvaringsdom med lang minimumstid. Så mange saker over så mange år... det kommer til å ta lang tid før han slipper ut - om noen gang. Justisapparatet er forberedt på at forvaringsdømte kan komme til å bli holdt i forvaring resten av livet. Håper det er rett mann de har tatt, de har jo identifisert ham med alt untatt navnet i media.
Mht straffenivå generelt er det vanskelig, synes jeg. Jeg provoseres av at folk slipper ut tidlig og skjev vekting av typer forbrytelser, men uten muligheten for prøveløslatelse hadde fengselsvesenet mistet et viktig redskap til å holde ro, orden og sikkerhet i fengslene. Jeg vil heller at de skal øke maksimumsstraffene. At en masseforbryter ikke kan gis mer enn 12-15 år blir feil.
Et tankekors likevel at USA med sine akkumulerende fengselsstraffer og dødsstraff ikke lykkes særlig i avskrekking. De har vel større andel av befolkningen i fengsel enn noe annet land i verden hvis jeg husker rett.
Enig i at voksne må lære barn hvordan de skal være forsiktige, men de vi alltid la seg lure, desverre. Husk saken i England hvor svinet fikk to jenter (var det ikke?) til å hjelpe å lete etter en kanin som var "borte".
Image
Image
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Den Røde Fare wrote:Meneeh...burde ikke foreldre passe bedre på ungene sine? Lære dem at man ikke putter hendene i lommen på fremmede menn?
Det er klart, etter at han her ble kjent i media, så har nok mange foreldre advart sine barn mot å putte hendene i lommen til fremmede menn. Men hvem tenker vel i utgangspunktet på å advare mot noe sånt? Barn tenker veldig konkret, og klarer ikke å generalisere. Jeg husker en gang jeg hadde hatt en lang alvorsprat med min sønn og forklart ham om slemme menn som kan prøve å lokke med seg barn ved å gi dem godteri eller be dem bli med i bilen hans. Jeg trodde meldingen hadde sunket inn, da det kom troskyldig fra lille junior: "Men snille menn kan jeg vel bli med?"

Hadde ikke han spurt, så hadde ikke jeg tenkt på at jeg måtte forklare at slemme menn later som om de er snille, for å lure små barn. Det som er helt opplagt for voksne, er ikke opplagt for små barn.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

mye rart i norsk rettsvesen...hvis fks:Hitler eller pol-pot hadde dukket opp i norge i dag hadde de fått opphold på humanitert grunnlag og fått leilighet og etableringslån-og kunne ikke blitt utlevert fordi at de kunne fått dødsstraff.... :smt067
rufse

Post by rufse »

Ulvinnen wrote:
Den Røde Fare wrote:Meneeh...burde ikke foreldre passe bedre på ungene sine? Lære dem at man ikke putter hendene i lommen på fremmede menn?
Det er klart, etter at han her ble kjent i media, så har nok mange foreldre advart sine barn mot å putte hendene i lommen til fremmede menn. Men hvem tenker vel i utgangspunktet på å advare mot noe sånt? Barn tenker veldig konkret, og klarer ikke å generalisere. Jeg husker en gang jeg hadde hatt en lang alvorsprat med min sønn og forklart ham om slemme menn som kan prøve å lokke med seg barn ved å gi dem godteri eller be dem bli med i bilen hans. Jeg trodde meldingen hadde sunket inn, da det kom troskyldig fra lille junior: "Men snille menn kan jeg vel bli med?"

Hadde ikke han spurt, så hadde ikke jeg tenkt på at jeg måtte forklare at slemme menn later som om de er snille, for å lure små barn. Det som er helt opplagt for voksne, er ikke opplagt for små barn.
Nå er det jo ikke slik at alle snille menn er slemme....
O_o

Post by O_o »

Hørte nå på nyhetene at de også hadde funnet en del av de berømte buksene hans, uten "innerfòret" i lommene.
Leste en plass for en stund siden at han vanligvis får det til å se veldig tilfeldig ut. Trenger ikke være lett for alle å forstå at en som bærer mange store esker og som trenger hjelp med å finne bilnøkkelen i lommen har slike hensikter. Og sikkert karismatisk òg.
Juliet

Post by Juliet »

Håper Staff for en smekk også jeg nå, for å gå ut og kritisere ofrenes situasjon i saken (IKKE buksesmekk), jeg skjønner ikke hvordan en forsvarer kan uttale seg nedverdigende på vegne av ofrene i en så alvorlig sak uten å få noen reaksjon.
Image
Vennlig hilsen Juliet
O_o

Post by O_o »

Petterjacobsen wrote: http://www.ericandersen.no/
Er det bare min pc, eller er den siden blitt fjernet nå??
Juliet

Post by Juliet »

Det virker som den er sperret
Image
Vennlig hilsen Juliet
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Juliet wrote:Det virker som den er sperret
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lomm ... tid=506337
rufse

Post by rufse »

Er det denne som er sperret? 8)

Image
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

funnet ut i dag at lommemannen, eller han som nå er tatt for å være lommemannen.. er kunde på jobben hos oss...eller... var...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply