er det lov å røyke sigaretter på mc når du kjører?
-
- MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle
er det lov å røyke sigaretter på mc når du kjører?
Lurte på om i halhjelmen, en kan tillate seg en blås eller to på landeveien eller by cruiset mens en kjører avgårde.
Det er vel ingen skrevet anti-lov der anngående tobacco
Det er vel ingen skrevet anti-lov der anngående tobacco
-
Re: er det lov å røyke sigaretter på mc når du kjører?
Du kan sikkert røyke med helhjelm OG finlandshette om du vil, men noe stort utbytte av å røyke i fart-næh. Been there, done that!!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
- Mr. Lappen
- MC: Yamaha YZF R1 2001
Røyke på sykkel er vel lov
?..med mindre du dundrer igjennom et fly, kjøpesenter, restaurant, pub, offentlig kontor eller lignende...på bakhjulet og med sneipen i kjeften, så skal nok dette gå bra.
Kremt! Du vil fort finne det frustrerende at sigaretten "brenner" så fort opp når du kjører. Host!
Dette problemet løses enkelt med å fukte sigaretten kjapt med litt totakts motor olje før du tenner på.
Host! Funker bra for meg i hvertfall.
Host. Du blir kanskje litt...kremt..svimmel de første gangene, men tross allt...
ingen ting er som lukten av svidd totakts olje!

Kremt! Du vil fort finne det frustrerende at sigaretten "brenner" så fort opp når du kjører. Host!
Dette problemet løses enkelt med å fukte sigaretten kjapt med litt totakts motor olje før du tenner på.
Host! Funker bra for meg i hvertfall.

ingen ting er som lukten av svidd totakts olje!

En kompis av meg kjørte bak en Gold Wing en gang. Føreren tok først opp pakken med Petterøes og satt og rullet rullingsen mens han kjørte. Deretter var det bare å aktivere sigarettenneren og dampe i vei... 

Når jeg tok MC lappen hadde kjørelæreren min åpningshjelm.
Han røyket minst 2 stk mens vi kjørte hver time
Det er nok lov ja
Han røyket minst 2 stk mens vi kjørte hver time

Det er nok lov ja

x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
-
- MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)
Selv om det er mange ting det ikke er noe direkte forbud mot, er det ikke nødvendigvis lov.
F.eks. sier Vegtrafikkloven § 3 Grunnregler for trafikk:
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Kan man virkelig ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom mens man kjører MC og samtidig røyker sigaretter? Ja, kanskje på en motorvei.
En ting er hva man kan klare å gjøre. Noe annet er om man bør gjøre det i trafikken.
F.eks. sier Vegtrafikkloven § 3 Grunnregler for trafikk:
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Kan man virkelig ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom mens man kjører MC og samtidig røyker sigaretter? Ja, kanskje på en motorvei.
En ting er hva man kan klare å gjøre. Noe annet er om man bør gjøre det i trafikken.
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Jeg vil heller si det slik at selv om ting ikke er forbudt/ulovlig, så er det ikke dermed sagt at det nødvendigvis er så lurt å gjøre det.

Banditbiker wrote:Jeg vil heller si det slik at selv om ting ikke er forbudt/ulovlig, så er det ikke dermed sagt at det nødvendigvis er så lurt å gjøre det.

Det kan være en tanke å spørre seg - hvis det kan være ulovlig i trafikken, er det kanskje greit å la være uansett..?

- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Amen to that.Banditbiker wrote:Jeg vil heller si det slik at selv om ting ikke er forbudt/ulovlig, så er det ikke dermed sagt at det nødvendigvis er så lurt å gjøre det.

"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

-
Å ligge rett bak en buss vil ta bort det verste røykesuget også 

-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
-
- MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle
er noe annet å fikle med ting på 2 hjul, måtte bare sjekke om det var 100% ulovlig, i tilfelle en tillater seg et par stunts for sjov.
Tviler på at noen blir imponert av et se-jeg-røyker-og-kjører-MC-stunt...

Om du ikke har tid til å stoppe for en sigg er det noe seriøst galt med deg som fører.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
ferdigsigg eller ferdigrulla funker helt greit bak windjammer eller shadow classic kåper på kjedelige transportetapper som E6 i østfold...en brus med "suttetut" er også greit..nå har jeg ikke slik kåpe eller røyker lengre.....men å ta seg en røyk betinger en halv eller åpninghjelm og det er ikke det beste for ansiktet hvis en skulle tryne..og det er nok fort gjort hvis du skulle finne på å rulle... 

Den kompisen er vel ikke tilfeldigvis ThomasJ? Han fortalte dette på grava i går..Dominator wrote:En kompis av meg kjørte bak en Gold Wing en gang. Føreren tok først opp pakken med Petterøes og satt og rullet rullingsen mens han kjørte. Deretter var det bare å aktivere sigarettenneren og dampe i vei...
Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.
Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.
Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.