styrevekter
-
- Posts: 33
- Joined: 16 Jan 2008 16:19
- MC: 95 fireblade.
slipon.hugger.
miniblinkers - Location: arendal
styrevekter
hallo.kjøpte meg nye styrevekter til min fireblade på nettet.de nye vektene veide pinadø ingenting i forhold til de gamle.tror dere at det gjør noen forskjell fra eller til?vil jo ikke at det går på bekostning av kjøreegenskapene.
0-100 is fun.!!!300 is deadly!!!!LIVE LONGER!!!!
Re: styrevekter
det jeg har hørt er at jo lavere vekt på loddene jo lettere vil du få risting i styre som videre kan føre til vobbling..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Re: styrevekter
Som navnet tilsier, styrevekter er der for vekten sin skyld. Behold de gamle du.
Re: styrevekter
Aldri bytta styrevekter, så jeg får bare spørre. Ser at det selges ytterste delen, er det ikke da meningen at man skal beholde resten av det som er inni, og da vil vel vekten være tilnærmet lik eller ikke så langt unna ?
Må jo få festa greiene på et vis liksom
Må jo få festa greiene på et vis liksom

- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: styrevekter
Lavere vekt på styreloddene kan gi vibrasjoner med høyere frekvens. Om du ikke opplever ubehagelige vibrasjoner etter å ha byttet styrelodd er det bare å fortsette med de nye. Det høres svært usannsynlig ut at wobbling skal kunne oppstå ved å endre vekt på styreloddene, dette tror jeg rett og slett ikke er riktig.
Kjøreegenskapene vil ikke endres, men muligens kjøreopplevelsen på grunn av vibrasjoner i styret.
Kjøreegenskapene vil ikke endres, men muligens kjøreopplevelsen på grunn av vibrasjoner i styret.
-
- Posts: 150
- Joined: 05 Jun 2007 12:06
- MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com - Location: Ørsta (og Drammen)
- Contact:
Re: styrevekter
Mange av roadracinggutta som tar av styrelodda og setter på sånne plastikk/gummipropper. De kjører somregel hardt og fort. De sier at de ikke merker så mye forskjell...
I "stallen" nå:
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)
http://www.plasticmc.com
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)
http://www.plasticmc.com
Re: styrevekter
Vektene er jo satt på for å gi balanse i sykkelen. Så at man kan få dårligere kjøreegenskaper tviler jeg ikke på. Om ikke dårlige, så vil man iallefall merke det på sykkelen vil jeg tro.
Re: styrevekter
Disse vektene har ikke noe med balansen i sykkelen å gjøre. De er der bare for å redusere ubehagelige vibrasjoner.
Re: styrevekter
Hva får man vibrasjoner av?
Riktig! Ubalanse!
Riktig! Ubalanse!

Re: styrevekter
Det er vel ubalanse andre steder enn i styret. Kanskje prøve å få gjort noe med det i stedet da? Hvis det kan gjøres... Det vil nok gagne hele sykkelen bedre, enn å kun dempe høyfrekvente ristelser i styret...?FV wrote:Hva får man vibrasjoner av?
Riktig! Ubalanse!
Er styrelodd noe som sitter "inni" håndtakene, ytterst på styret?

Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: styrevekter
styre lodd/dempere ytterst på styret er noe som kom etter det ble vanlig med styredeler som er festet direkte på gaffelrør/styrekrone..
Da vi hadde vanlige styrer med litt lengde på så virket disse som dempere pga fleksing i røret.
med de korte støpte delene i alu så er det mere direkte slag/vibrasjoner.
en sykkel som var livsfarlig å slippe styret på uten dempere var suzuki gsx1100ef-etter et sekund begynte styret å slå fra side til side men med lodd/dempere var den stabil..
Da vi hadde vanlige styrer med litt lengde på så virket disse som dempere pga fleksing i røret.
med de korte støpte delene i alu så er det mere direkte slag/vibrasjoner.
en sykkel som var livsfarlig å slippe styret på uten dempere var suzuki gsx1100ef-etter et sekund begynte styret å slå fra side til side men med lodd/dempere var den stabil..
-
- Posts: 75
- Joined: 09 Sep 2007 17:05
- MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle
Re: styrevekter
de fungerer jo som støtte hvis du faller ned. Helt av is bad and replacement is the thing. Så anyways det er bare halvt så gale i teorien.
-
- Posts: 33
- Joined: 16 Jan 2008 16:19
- MC: 95 fireblade.
slipon.hugger.
miniblinkers - Location: arendal
Re: styrevekter
takk for mange svar.ble jo litt klokere,men ikke mye.er det noen som VET MED SIKKERHET om det gjør noe at styrevektene veier mindre.det ble mye synsing.
0-100 is fun.!!!300 is deadly!!!!LIVE LONGER!!!!
Re: styrevekter
Jeg kjøpte lettere styrevekter til sykkelen min nå i vinter. Jeg har ingen betenkligheter med å montere dem.
Du har jo fortsatt de gamle vektene, ikke sant? Sett på de nye, og hvis du merker negativ forskjell så sett på de gamle igjen. Er ikke verre enn det.
Du har jo fortsatt de gamle vektene, ikke sant? Sett på de nye, og hvis du merker negativ forskjell så sett på de gamle igjen. Er ikke verre enn det.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: styrevekter
Man skal aldri si aldri men her er nå min vurdering:fireblade wrote:takk for mange svar.ble jo litt klokere,men ikke mye.er det noen som VET MED SIKKERHET om det gjør noe at styrevektene veier mindre.det ble mye synsing.
Styrevekter er der for å redusere vibrasjoner. Derfor vil ikke fjerning føre til endrede egenskaper på sykkelen selv og du kan trygt kjøre med lettere vekter. Det som beskrives ovenfor med Suszuki 1100 er et eksempel på vibrasjoner og egenresonans. En hvilken som helst sykkel uten styredemper kan oppnå tankslappers dersom man har feil dekk, små skjevheter osv og ikke holder i styret. Det starter som små bevegelser indusert av vibrasjoner* og så øker det raskt på til farlig tankslappers. Wobble er vel helst når bakenden "vifter" med halen.
Den generasjonens sykler var notortisk ustabile og det er liten grunn til å frykte at det lille problemet skulle skje med en moderne sykkel.
Vektene er der ikke for å skape balanse, de er der bare for å "reparere" symptom på et underliggende problem.
* det er da man tar tak i styret igjen og ved anledning tar en sjekk av dekkmønster, evt. styrelager og forhjulsmontasje.