Nei, det er ikke det. Det må ikke være en kamp om mindreverd og bysbarn, bygdetullinger eller slikt.Olav'en wrote:Mens me som har Nynorsk som hovudmål må berre finna oss i å lera Bokmål?Nybegynneren wrote:Det som gjør "bokmålske" elever så oppgitt med spynorsk er at vi blir tvunget til å lære det. Hadde da vært mye bedre med valgfri nynorskundervisning.![]()
Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal lære et språk som vi aldri kommer til å få noe særlig bruk for videre i livet, og ikke nok med det. Vi får også karakter i skriftspråket, som teller på lik linje med matte.![]()
idioti
Eller er det sånn at me som har Nynorsk som hovudmål berre er nokre avsies bondetampar som ikkje fortjenar betre?
Personlig mener jeg vi burde ha ett skriftspråk, og jeg kunne tenkt meg tilnærming slik samnorsk vel var ment å bli. Jeg synes det er uvesentlig hvor langt unna dialekta er. At vi har så forskjellige dialekter er en berikelse, men skriftlig synes jeg vi bør møtes på ett. Så lenge vi har to, burde det være slik at jeg skriver på mitt og du svarer på ditt.