Nynorsk

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Nynorsk

Post by Lølle »

Olav'en wrote:
Nybegynneren wrote:Det som gjør "bokmålske" elever så oppgitt med spynorsk er at vi blir tvunget til å lære det. Hadde da vært mye bedre med valgfri nynorskundervisning. :-k

Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal lære et språk som vi aldri kommer til å få noe særlig bruk for videre i livet, og ikke nok med det. Vi får også karakter i skriftspråket, som teller på lik linje med matte. [-X

idioti
Mens me som har Nynorsk som hovudmål må berre finna oss i å lera Bokmål?
Eller er det sånn at me som har Nynorsk som hovudmål berre er nokre avsies bondetampar som ikkje fortjenar betre?
Nei, det er ikke det. Det må ikke være en kamp om mindreverd og bysbarn, bygdetullinger eller slikt.
Personlig mener jeg vi burde ha ett skriftspråk, og jeg kunne tenkt meg tilnærming slik samnorsk vel var ment å bli. Jeg synes det er uvesentlig hvor langt unna dialekta er. At vi har så forskjellige dialekter er en berikelse, men skriftlig synes jeg vi bør møtes på ett. Så lenge vi har to, burde det være slik at jeg skriver på mitt og du svarer på ditt.
Image
Image
Pollti

Post by Pollti »

Olav'en wrote: Mens me som har Nynorsk som hovudmål må berre finna oss i å lera Bokmål?
Eller er det sånn at me som har Nynorsk som hovudmål berre er nokre avsies bondetampar som ikkje fortjenar betre?

Nynorsk som hovedmål ? Hvor mange er det som har det da ? Ikke så mange vil jeg tro. Snakker selv en dialekt med så mye rare endinger at det uttalemessig antagelig er noe nærmere nynorsk enn bokmål. Ta heller vare på dialektene mener jeg så får begge sider heller finne seg i ha innføring i begge målføra. Vil tro at for de som snakker nynorsk dialekter at for de er det naturlig å skrive nynorsk ?
Språket forandrer seg hele tiden og ettersom folk flytter rundt hele landet så utvannes dialektene. Og det er litt leit. Et ypperlig eksempel er min kone som opprinnelig er vestlending. Hva hun prater nå er hverken fugl eller fisk dialektmessig. Ungene våre snakker den lokale dialekten som er ganske mye forskjellig fra hva jeg pratet som guttunge. Ord som skarnte og varnte skjønner de ikke hva betyr :-s Og når jeg bruker ordet skukke som betyr nesten det samme som skarnte (setningen bestemmer hvilket ord som skal brukes) og andre dialekt uttrykk som ikke er i vanlig bruk mere så går de til mora si og spør om ikke hun kan få meg umyndiggjort og låst inn.
Får si som Sylfest Strotle, dække lett å snakke dikkalekka.
O_o

Post by O_o »

Lølle wrote: Så lenge vi har to, burde det være slik at jeg skriver på mitt og du svarer på ditt.
Jepp, slik skulle det vært i det offentlige også.
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

O_o wrote:
Lølle wrote: Så lenge vi har to, burde det være slik at jeg skriver på mitt og du svarer på ditt.
Kva skal det offentlege svare på da iom. at vi har to "likestilte" målformer? Skulle det variere etter kven i det offentlege som skriv svaret?
Då ville ein bokmålsperson risikere å få svar på nynorsk og omvendt.
Det offentlege må vel svare på det målet som spørsmålet/henvendelsen er på slik som det er i dag, derfor må dei som er ansatt i det offentlege kunne begge ergo - sidemålundervisning trengst :)

Eg er fødd i "nynorsk-land" og pratar sjølv nynorsk, men eg har problem med å bruke mange av "nynorsk-orda" fordi dei ikkje samsvarar med dei orda eg brukar til dagleg.
Det nynorske talemålet har blitt meir og meir influert av bokmål og skriftspråket heng litt etter, etter mi meining, derfor skriv eg til tider ei blanding der eg brukar dei bokmålsorda som eg brukar i daglegtalen.

Eg stussar faktisk litt dei gongane eg les nynorsk på internett eller i bøker/aviser o.l. fordi eg er so van med å lese bokmål.
Eg meinar ein kunne slått det saman og hatt begge skrivemåtane som eit norsk språk der begge deler var tillatt so lenge ein er konsekvent og ikkje bruke t.d. ikkje/ikke og eg/jeg om kvarandre.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
O_o

Post by O_o »

Atle ZX9R wrote: Då ville ein bokmålsperson risikere å få svar på nynorsk og omvendt.

Eg meinar ein kunne slått det saman og hatt begge skrivemåtane som eit norsk språk der begge deler var tillatt so lenge ein er konsekvent og ikkje bruke t.d. ikkje/ikke og eg/jeg om kvarandre.
Begge deler er helt greit for meg :smt038
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Vår språkviter Sylfest Lomheim spådde i et av NRK-programmene ved navn Typisk Norsk fra 1-2 år tilbake(som sikkert ligger ute på nett-tv), at det engelske språk vil ha fortrengt både nynorsk og bokmål innen 100 år i de sentrale områdene, og at vi (dvs, våre etterkommere, med mindre noen her har tenkt å leve skikkelig lenge) i all hovedsak prater engelsk i dette landet her om en 100 års tid. Det kan jo tenkes at de gamle dialektene i de mest isolerte bygdene fremdeles holder på sin dialekt, mens bokmålet fortrenges til fordel for engelsk. I enkelte områder i USA finner man de rensete dialektene av norsk, siden det var en immigrasjonsstrøm for 100-150 år siden som brakte med seg dialekter. Hvis man har et dominerende språk utenfor, som f.eks engelsk, er det ikke utenkelig at man får de samme tendensene her om altså en 100 års tid. Så vil dialektene kanskje holde seg noenlunde rene de neste par hundre årene etter det, med mindre dialektene rekker å bli forurenset av bokmål innen 100 år da.

Mao: Kanskje denne tråden\diskusjonen er fåfengt om 100 år, og fortegnet til mange av meningene her motsatte. Mange interessante diskusjoner rundt språket vårt gitt :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Lølle

Post by Lølle »

Atle ZX9R wrote:
O_o wrote:
Kva skal det offentlege svare på da iom. at vi har to "likestilte" målformer? Skulle det variere etter kven i det offentlege som skriv svaret?
Då ville ein bokmålsperson risikere å få svar på nynorsk og omvendt.
Det offentlege må vel svare på det målet som spørsmålet/henvendelsen er på slik som det er i dag, derfor må dei som er ansatt i det offentlege kunne begge ergo - sidemålundervisning trengst :)
Hva er problemet med å få svar på et annet målføre? Jeg er mot 2 målføre, men det er slik, og jeg bryr det meg ikke om jeg får svar fra deg på nynorsk, og du ville få svar på bokmål. Du forstår, jeg forstår - ingen grunn til å pugge sterke nynorske verb for min del.
Image
Image
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

De aller fleste er nok fornøyd med å få et svar som er skrevet på det målføret skriveren ønsker å bruke. Men jeg ser jo mange steder, blant annet her, at mange velger bort nynorsken når de er blant bokmålsfolk. Det går sjelden motsatt vei. Og denne tendensen kan sikkert provosere de som ser at dette svekker deres målføre.

Jeg har sett en bidragssak hvor en av partene vekslet mellom å skrive til bidragsfogden på bokmål og nynorsk. Jeg skulle da svare på nynorsk når det siste brevet fra ham var på nynorsk. Men han aksepterte mitt forsøk uansett hvor klønete det kan ha sett ut. Heldigvis hadde vi standardtekster på nynorsk å bygge på.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Lølle

Post by Lølle »

Jeg foretrekker godt språk fremfor dårlig - og min nynorsk er ikke verdt å sende. :-)
Image
Image
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Enhver sprogføring i et bidragsvedtak er uansett bedre enn sprogføringen i barneloven.
http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Lølle

Post by Lølle »

Rettargang i farskapssaker høres dødelig ut.
Image
Image
Nybegynneren
MC: Ingen enda... Mito <3

Post by Nybegynneren »

Greit for dere som slipper å få karakter i nynorsk, men for oss ungdom som ikke skjønner vitsen med å lære nynorsk er det ganske kjipt. Eneste nytten det gjør er hvis man er statsansatt. Hvem har som mål å bli statsansatt anyway?

Burde være valgfritt å lære nynorsk eller bokmål. Så hvis dere ikke vil lære bokmål, synd for dere. De fleste bøker er skrevet på bokmål. Det meste av forretninger foregår på nynorsk. Sikkert vanskeligere å få jobb hvis man ikke kan bokmål. Man ødelegger bare for seg selv.

Ja, til valgfri nynorskundervisning! \:D/
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Det heiter ikkje nynorskundervisning, men sidemålsundervisning. For deg er nynorsk sidemål og for meg er bokmål sidemål.
Syns det var berre tull med to eksamenar i norsk.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Det heter nynorsk og norsk. :smt075
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

Flydude wrote:Det heter nynorsk og norsk. :smt075
Norsk og Dansk-Norsk
Post Reply