Nynorsk

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Re: Nynorsk

Post by alexanderyi »

spiller ingen rolle hva det heter vel? :lol:

Jeg skriver bokmål, men har litt av den valdres-dialekta (kåra til norges fineste), og skjønner hva dere sier uansett 8)
O_o

Post by O_o »

Olav'en wrote:
Flydude wrote:Det heter nynorsk og norsk. :smt075
Norsk og Dansk-Norsk
Tullete ting å krangle om. Vi vet alle at bokmål er basert på dansk, men det er vesentlig forandret. Likevel er det liten tvil om at nynorsk ligger nærmest det muntlige språket.
O_o

Post by O_o »

alexanderyi wrote: har litt av den valdres-dialekta (kåra til norges fineste)
Hva som er finest og styggest er vel en rimelig subjektiv greie?? :smt013
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

O_o wrote:
hehe.. det er faktisk stemt fram som norges fineste \:D/ hehe
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

alexanderyi wrote:
O_o wrote:
hehe.. det er faktisk stemt fram som norges fineste \:D/ hehe
Sånne avstemnmnger viser vel ikke så mye. De viser bare hvor innbyggerne har så lite tillit til andres respekt for dem selv at de går konk på å sende stemmer pr. SMS
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Nybegynneren
MC: Ingen enda... Mito <3

Post by Nybegynneren »

Det viser bare at valdres folk er de i Norge med minst å gjøre siden de bruker penger på å bli kåret til Norges "fineste" dialekt.
alexanderyi

Post by alexanderyi »

Veit ikke åssen det ble valgt jeg :P
Men tror nok at andre også kan ha like lite å gjøre.. hehe

USAKELIG :roll:
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Jeg antar at du ikke vet bedre, så du er unskyldt. Det norske språket har to skriftspråk: bokmål og nynorsk. For de som har nynorsk som hovedmål, så heter de fagene de har på skolen: "Norsk" og "Bokmål". For de som har bokmål som hovedmål blir de tilsvarende fagene: "Norsk" og "Nynorsk". Så det mest korrekte er å si "Nynorsk" og "Bokmål".
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Ulvinnen wrote:
Jeg antar at du ikke vet bedre, så du er unskyldt. Det norske språket har to skriftspråk: bokmål og nynorsk. For de som har nynorsk som hovedmål, så heter de fagene de har på skolen: "Norsk" og "Bokmål". For de som har bokmål som hovedmål blir de tilsvarende fagene: "Norsk" og "Nynorsk". Så det mest korrekte er å si "Nynorsk" og "Bokmål".
Det var vel mest ironisk.
Men samtidig mener jeg at det folk kaller bokmål er det som er nærmest oslo(og en del Akershus)-dialekt, som har størst prosentvis andel av brukere. Derav; norsk! Hvis du skjønner? Jeg sier alltid norsk og nynorsk, fordi nynorsk er et sært "språk" en sær mann fant opp. [-( Nå blir det jo bare mer og mer likt norsk, så det viser kanskje hvordan folk vil skrive og hva som er den sterkeste kandidaten av dem.
Og når det gjelder skole, så finnes det ingen annen grunn til at vi skal lære å skrive og prate nynorsk grammatisk korrekt, bortsett fra at noen en gang satte det i loven at målene skulle være likestillt, og at man samtidig skulle ha rett til svar på offentlige brev på det målet man selv brukte/foretrakk. Og er det strengt tatt en god grunn lenger? Nå som nynorsk bare blir mer og mer likt norsk?

Og nei, det gjør det ikke noe lettere å få god karakter i nynorsk (som forresten ikke burde vært likestillt norsk, historie, matte, samfunnsfag, und so weiter, karaktermessig.) selvom de blir mer og mer like, fordi kravene til å kunne og få med seg de særegenhetene som er, blir større. Bare sånn hvis noen ville bruke det argumentet mot meg :lol:
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Diskusjonen for og i mot bruk av sidemål er nyttig, og bør opp med jevne mellomrom. Men så lenge noen av debatantene ikke er villige til å diskutere det seriøst (men unnlater å kalle nynorsk for norsk på lik linje med bokmål) så er det lite matnyttig å delta.
alexanderyi

Post by alexanderyi »

Nå har det seg sånn at bokmål har vært i Norge siden vi var i union med Danmark..
Men så gikk Ivar Aasen rundt omkring i Norge og leita opp spesielt Norske ord som kunne dannes til et Norsk skriftspråk..

Tror begge kommer til å bli, og begge har like stor betyding for Norge ;-)
O_o

Post by O_o »

Flydude wrote: Men samtidig mener jeg at det folk kaller bokmål er det som er nærmest oslo(og en del Akershus)-dialekt, som har størst prosentvis andel av brukere.
I Norge totalt sett er det nok mange flere som har nynorsk som det skriftspråket som likner mest, enn bokmål, selv om bokmål likner mest på noen østlandsdialekter. Jeg er enig i at det er greiest med bokmål siden det nå er mest utbredt, men å si at det ligger nærmest det norske muntlige språket faller på sin egen urimelighet.
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

O_o wrote:
Flydude wrote: Men samtidig mener jeg at det folk kaller bokmål er det som er nærmest oslo(og en del Akershus)-dialekt, som har størst prosentvis andel av brukere.
I Norge totalt sett er det nok mange flere som har nynorsk som det skriftspråket som likner mest, enn bokmål, selv om bokmål likner mest på noen østlandsdialekter. Jeg er enig i at det er greiest med bokmål siden det nå er mest utbredt, men å si at det ligger nærmest det norske muntlige språket faller på sin egen urimelighet.
Forskjellene på alle mulige dialekter og nynorsken er mye større en østlandske mot bokmålen. (Må vel se meg nødt til å skrive bokmål her da, siden noen ikke klarer å forstå poenget med norsk/bokmål.) Dagligdags dialekter rundt om på vestlandet, sørlandet og nord-norge har store forskjeller fra nynorsken enn det mange i Oslo og områdene rundt har i forhold til bokmålen. Derfor sier jeg at det er mange flere som bruker bokmål som skrift og talespråk enn nynorsk. Nynorsk er kun et skriftspråk. Det er ikke mange (om noen..? ) dialekter som har mesteparten likt med nynorsk, på samme måte som oslo har likt med bokmål.

Det er mulig det finnes flere som skriver nynorsk når de ikke skriver på dialekt, men også her tror jeg det er flere som skriver rent bokmål enn nynorsk.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
O_o

Post by O_o »

Flydude wrote:Det er ikke mange (om noen..? ) dialekter som har mesteparten likt med nynorsk, på samme måte som oslo har likt med bokmål.
Er enig der, få snakker helt likt nynorsk, men noen snakker bokmål. Poenget mitt er at flertallet i Norge snakker mer likt nynorsk enn bokmål. For veldig (veldig) mange er bokmål helt annerledes enn det muntlige språket.
alexanderyi

Post by alexanderyi »

ta nå og skill skriftspråk og talespråk(er det et ord?) i allefall..

Skriftspråk: nynorsk og bokmål
talespråk: Riksmål og maaaange dialekter
Post Reply