Yamaha FZR som spiser tennplugger.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Asfaltkongen

Re: Yamaha FZR som spiser tennplugger.

Post by Asfaltkongen »

Hva slags blanding får sykkelen? Har du byttet coiler? Om ikke, GJØR DET! Det koster lite, bestill f.eks. fra mc-1. Er du sikker på at hojen har "riktige" plugger? Skjer dette på alle sylindere, eller bare noen? Bytter du ofte til reservetank? Hvordan ser pluggene dine ut når de er spist? POST BILDER AV DEM... Har du effektanlegg/slip-on, evnt hva slags?

Jeg kan eventuelt kjøpe den av deg om du ikke gidder å finne problemet selv, til redusert pris selvfølgelig.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
pcgoa
MC: Yamaha FZR 600 1994
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Asfaltkongen wrote:Hva slags blanding får sykkelen? Har du byttet coiler? Om ikke, GJØR DET! Det koster lite, bestill f.eks. fra mc-1. Er du sikker på at hojen har "riktige" plugger? Skjer dette på alle sylindere, eller bare noen? Bytter du ofte til reservetank? Hvordan ser pluggene dine ut når de er spist? POST BILDER AV DEM... Har du effektanlegg/slip-on, evnt hva slags?

Jeg kan eventuelt kjøpe den av deg om du ikke gidder å finne problemet selv, til redusert pris selvfølgelig.
Heisann...
Jeg har ikke byttet coiler, Motorhuset Rovik sa de var ok (har min tvil da, men kanskje greit å prøve) og hvilken blandingsforhold sykkelen får, det er jeg usikker på da det var verkstedet som har justert. Pluggene, jeg har brukt NGK sine og har prøvd meg med Denso U27ESR-N som vises på bildene.
Har et ART slip-on, husker ikke om det har noe betegnelse men poster et bilde av det også, utenom det så har jeg BMC-filter.
(Sykkelen var utstyrt med Dyno-jet stage 1 tidligere, men dette er byttet til sykkelens originale nå, uten at det hjalp.)
DSC01641.JPG
MC 007.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by pcgoa on 11 Apr 2008 21:57, edited 1 time in total.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Bare et spørsmål : Har du kjørt pent og rolig...eller har du gasset på en del??...ikke sånn litegrann men skikkelig gassing over litt tid? :-k
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

mekkern wrote:Bare et spørsmål : Har du kjørt pent og rolig...eller har du gasset på en del??...ikke sånn litegrann men skikkelig gassing over litt tid? :-k
Har nok ikke kjørt med skikkelig gassing over tid. Har selvfølgelig blitt noen tester på akselerasjon, men da har det vært med den ene gange og kjørt greit etterpå. Så i grunnen vil jeg si jeg har kjørt jevnt over pent og rolig, men forsøkt å ha litt sportslig kjøring også (er jo bare svinger på vestlandet, på rettstrekka står onkel i busken hehe). Akselerasjon er gøy, men da forbeholdt god og varm motor.
MC1.jpeg
Fra den tiden det var gøy å kjøre leketøyet, her som deltager i førerutviklerkurs i regi av senior mc. Avsluttet kurset med noen runder banekjøring på Reve go-cart.... Det var gøy det. Synd banen ikke er større enn at 2.giret holder på "lang" siden. Men maaaange gøye svinger ble det.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Da ville jeg prøvd en eller to hakk varmere plugger for å se om det hjalp....da kan du ikke gasse så hardt men da bør de holde seg rene...du får ikke for LITE bensin ser det ut for men det kan også skyldes for kalde plugger for din kjørestil...spesielt hvis du ikke får normaltemp på tempmålern... :-k
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

http://www.spark-plugs.co.uk/pages/tech ... gnosis.htm

dry fouling?

Spiser sykkelen din olje også? Kjører du med chocken på?

Bytt coiler, bytt pakninger, bytt plugger, bytt olje og olje-/bensinfilter... og få hojen inn et sted hvor de kan stille A/F ratio skikkelig, en dynosjappe.

pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Asfaltkongen wrote:http://www.spark-plugs.co.uk/pages/tech ... gnosis.htm

dry fouling?

Spiser sykkelen din olje også? Kjører du med chocken på?

Bytt coiler, bytt pakninger, bytt plugger, bytt olje og olje-/bensinfilter... og få hojen inn et sted hvor de kan stille A/F ratio skikkelig, en dynosjappe.
Slik jeg ser det så er jeg enig med deg på dry fouling...
Glemte å svare på om det gjalt alle pluggene, det gjør det forsåvidt, men det er pluggen helt til høyre som ryker først, så sviver leketøyet på 3 sylindre. Har til og med fått den til å "svive" på en sylinder en gang, byttet plugger og sveiv som en "klokke" et halvt år til.
Tror ikke sykkelen jafser i seg olja, sist jeg byttet var den "fin og ren" uten spor av harde gjenstander :)
Choken, hmmm den står i null posisjon, og har aldri virket så lenge jeg har hatt sykkelen, kan det vær den står delvis på? Nå ble jeg usikker....

Forresten asfaltkongen så såg det ut som om http://www.mc-1.com siden er under konstruksjon? Er det bare å sende mail?
Skal sjekke om jeg finner coiler og få byttet plugger, olje og filtre og kanskje gi sykkelen en siste sjangs...
Når du sier bytte pakninger, da mener du toppakning eller.....?
mekkern

Post by mekkern »

hvis den starter uten choke lett...da får den litt mye bensin...

hva har oljeforbruket vært da? sånn ca på 100mil?
hvis det er stort sett en sylinder som kutter så deler denne coil med en annen som tenner og da er trolig ikke feilen her..KAN være en oljering på en ventil på denne sylinder-men hvis andre også kutter så heller jeg til for kalde plugger / litt mye bensin.. :-k

Billigst og enklest er vel å prøve varmere plugger.... :roll:
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

pcgoa wrote:
Forresten asfaltkongen så såg det ut som om http://www.mc-1.com siden er under konstruksjon? Er det bare å sende mail?
Skal sjekke om jeg finner coiler og få byttet plugger, olje og filtre og kanskje gi sykkelen en siste sjangs...
Når du sier bytte pakninger, da mener du toppakning eller.....?
MC-1 har planlagt den hjemmesiden i årevis nå. Antageligvis vil den aldri komme, antar at det er for mye jobb å legge ut delekatalog til alle japanske modeller med delenummer og pris på hver minste lille skrue.

Til japanske sykler ordner de så og si ALT. De har et bergensnummer, men har hovedkontor i England: 55 19 07 73
Man betaler på forskudd ved å oppgi visanummer. Vet at mange er skeptiske til akkurat det, men om det er ett eneste firma i mc-verdenen jeg kan anbefale så er det MC-1, og det er mye pga pris og at de alltid kan skaffe det en trenger (nei, jeg jobber ikke for de ;-) )

"If the plug is fouled, you've found the source of the misfire, but you still have to determine what caused the plug to foul. Heavy black oily carbon deposits would tell you that the engine is burning oil. The most likely cause is worn valve guide seals and/or guides, but worn rings and cylinders can also allow oil to enter the combustion chamber. Replacing the spark plug will temporarily cure your customer's misfire problem, but, until the oil consumption problem is fixed, the engine will continue to foul plugs."

Sakset fra: http://www.aa1car.com/library/misfire.htm

Hold oss oppdatert :)

pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

pcgoa wrote:Choken, hmmm den står i null posisjon, og har aldri virket så lenge jeg har hatt sykkelen, kan det vær den står delvis på? Nå ble jeg usikker....
Sjekk dette før du gjør noe annet.
Hvis den er frakoblet av tidligere eier er det ok, men hvis den ikke virker pga manglende vedlikehold er det ikke usannsynlig at den står litt på.
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Mange gode tips her

Da skal jeg i første omgang få byttet til et hakk varmere plugger, går for NGK sin CR8E i stedet for CR9E (som står oppført i katalogen). Håper dette kan være nok til å få kjørt sykkelen til en kjenning av en tidligere kollega av meg, som kanskje kan se litt på sykkelen.
Kjenner desverre ingen MC-guruer som kan alt om sykler. Så tar jeg med meg alle tipsene jeg har fått av dere her, til nå og så kan vi/han sjekke litt på dette. Håper jeg skal slippe å måtte fikle for mye.
Har også sendt mail til MC-1 og Spinning Wheels om pris og tilgjengelighet på coil, så jeg har noe å gå etter.

Takker masse for tipsene :D
mekkern

Post by mekkern »

ville testet 7er plugger for å se om de holdt seg rene-et nr er ikke SÅ stor forskjell...eventuelt uten R radiostøydemping dvs C7E
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

mekkern wrote:ville testet 7er plugger for å se om de holdt seg rene-et nr er ikke SÅ stor forskjell...eventuelt uten R radiostøydemping dvs C7E
Da følger jeg mekkern's råd og har endret bestillingen min fra CR8E til C7E i stedet. :D
Regner med å få de til helgen.
mekkern

Post by mekkern »

Da bør pluggene holde seg varme nok til at du får se om fargen på kjeramiken tilsier riktig blanding...

men hvis den begynner å få tenningsbank/ettertenning eller annet rart må du gå opp på verdien igjen så du ikke ødelegger noe.. men nå er jo dette en prøve og ikke noe du skal leke Rossi med før alt fungerer som det skal.. :-k
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Her kan du lese litt om MC-1. Det er ikke alle kundene deres som har de samme erfaringene.
Post Reply