Bedre lys?
Bedre lys?
Noen som har noen pærer de er svært fornøyde med, som gir veldig godt lys? H4
Jeg fant denne. Den vil jo ikke være lovlig, men vil den være mulige å bruke? Husker ikke helt hvordan watt og sånn fungerer nå, men vil det fungere, og bli bedre, eller vil bare sikringen gå?
Meningen er både å bli sett bedre med nærlys (liker ikke møte andre med fjernlys), og se bedre med fjernlyset i mørket.
Jeg fant denne. Den vil jo ikke være lovlig, men vil den være mulige å bruke? Husker ikke helt hvordan watt og sånn fungerer nå, men vil det fungere, og bli bedre, eller vil bare sikringen gå?
Meningen er både å bli sett bedre med nærlys (liker ikke møte andre med fjernlys), og se bedre med fjernlyset i mørket.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
- Petterjacobsen
- MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Re: Bedre lys?
55w er vel originalt, problemet er vel 110w. Blir veldig varm vil jeg tro... Smelte reflektoren.
Har selv bestilt et kit fra utlandet som gjør at jeg får nærlys i begge H7 pærene og fjærnlys i begge H7 pærene.
Kjøpte forøvrig pærer her: http://www.dybvik-trading.no/category.asp?c=22
Har selv bestilt et kit fra utlandet som gjør at jeg får nærlys i begge H7 pærene og fjærnlys i begge H7 pærene.
Kjøpte forøvrig pærer her: http://www.dybvik-trading.no/category.asp?c=22
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Hvorfor ikke kjøpe xenon-kit? Jeg så noe til salgs på bike...
Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.
Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.
Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Det var for bil jeg tenkte på.
Det blir for dyrt til bil, synes jeg.
Dessuten utrolig irriterende med "blålys-effekten". Xenonlys i kurve med eggedeler-skillene oppfattes fort som blinkende blålys i speilet.
Det blir for dyrt til bil, synes jeg.
Dessuten utrolig irriterende med "blålys-effekten". Xenonlys i kurve med eggedeler-skillene oppfattes fort som blinkende blålys i speilet.

Kjøpte Mega Blue H4-pærer på Biltema jeg skal sette i frontlyset på sykkelen. Blir spennende å se om det blir noe merkbart bedre lys... angående Xenon er det vel forbudt så lenge du ikke har automatisk høydejustering på lyskasteren. Ikke veldig morsomt å møte folk i mørket med pirat-hjemmemontert-xenonsett 

-
Om ikke reflektor/glass smelter så ryker pæra istedet. BTDT.Flydude wrote:Noen som har noen pærer de er svært fornøyde med, som gir veldig godt lys? H4
Du har i prinsippet to muligheter:
- Dyre spesialpærer som kan gi bedre lys.
- Montere rele og nye hovedstrømsledninger 4mm2 frem til rele og videre til pæra.
P = U*I => et lite spenningsfall fører til stort effekttap og tilsvarende lysstap.
Skal montere varme-holker og kommer til gjøre den operasjonen selv i samme slengen.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Pinglepærer..... DETTA brenner reflektorer og ledninger....

bruk ikke slike raringpærer, noen av de har ikke uv-stop og de tar plastglasset i lyktene.
sørg for skikkelig med strøm til pæra og kjøp Osram silverstar pærer-standard watt men MYE bedre lys..
de varer litt kortere men det synes jeg er greit nok..

bruk ikke slike raringpærer, noen av de har ikke uv-stop og de tar plastglasset i lyktene.
sørg for skikkelig med strøm til pæra og kjøp Osram silverstar pærer-standard watt men MYE bedre lys..
de varer litt kortere men det synes jeg er greit nok..

-
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Kjøpte ett slikt sett sist vår, begge pærene poffet før juni var ferdig. Sparte heldigvis på den gamle pæra.Dominator wrote:Kjøpte Mega Blue H4-pærer på Biltema jeg skal sette i frontlyset på sykkelen. Blir spennende å se om det blir noe merkbart bedre lys... angående Xenon er det vel forbudt så lenge du ikke har automatisk høydejustering på lyskasteren. Ikke veldig morsomt å møte folk i mørket med pirat-hjemmemontert-xenonsett
Så jeg skal følge Mekkern`s råd om Osram Silverstar pærer.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
- Petterjacobsen
- MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Fikk dette settet i dag. Denne gjør at begge lampene lyser samtidig.

Så bytter jeg ut pærene med disse:

Many motorcycles with 2 headlights run just one headlight for low beam, then add the other when on high beam. So normal op is the cyclops effect. The mod provides 40% power to the high beam during normal (low beam) operation then bumps it to 100% when high beam is selected. This way, both beams are always on for more cager visibility.

Så bytter jeg ut pærene med disse:

Many motorcycles with 2 headlights run just one headlight for low beam, then add the other when on high beam. So normal op is the cyclops effect. The mod provides 40% power to the high beam during normal (low beam) operation then bumps it to 100% when high beam is selected. This way, both beams are always on for more cager visibility.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Osram har ihvertfall både Silverstar og NightBreaker samt Cool Blue. Alle disse lyser fra ca 50% og opptil 90% bedre enn standard H4.
Jeg skal nok prøve det til sommeren.
Jeg skal nok prøve det til sommeren.

Vennlig hilsen Juliet
Dette er første steg for å få bedre lys, men 2,5 mm2 holder for de korte strekkene som er på en motorsykkel.Babelfisken wrote: - Montere rele og nye hovedstrømsledninger 4mm2 frem til rele og videre til pæra.
P = U*I => et lite spenningsfall fører til stort effekttap og tilsvarende lysstap.
Ikke mye vits i dyre spesialpærer når lampene ikke får full spenning. Setter man i pærer med mer merkeeffekt blir spenningsfallet i ledningsnettet enda større enn med standardpære.
Jeg har montert lysreleer på flere sykler og biler, og resultatet er merkbart bedre lys uten å måtte skifte pærer.
Har en blå 100W biltemapære og lysreleere i min gamle Bonneville, lyset er ubehagelig sterkt å se inn i.
En annen ting å tenke på hvis man skal montere flere eller sterkere pærer er om man har lading nok. Jeg prøvde med en 55/60 W i KTMen min, det ble bare måneskinn pga at generatoren ikke klarte å gi full spenning ved så stor belastning. Tror det er 35W originalt der.