Kjøring i kollektivfelt og skilting påbudt sving til høyre
Kjøring i kollektivfelt og skilting påbudt sving til høyre
Hei, jeg kjører elbil, men tenkte å forhøre meg litt her blant mc kjørere om tolkning av skiltet "påbudt sving til høyre" med undertekst "gjelder ikke buss og taxi" siden vi begge har lov til å kjøre der.
Jeg har hele tiden trodd at når man har lov til å kjøre i kollektivfelt kan man kjøre rett frem der der dette skiltet står, men der er politiet av en annen oppfatning. Politiet hadde kontroll i Trondheim i januar der flere elbiler og mopeder ble stoppet og bøtelagt med kr. 4.200.- for ikke å ha svingt til høyre der kollektivfeltet går rett frem.
I følge politiet skal man skifte til venstre fil før slike kryss - og skifte tilbake igjen etter krysset, og det er KUN buss og taxi som har lov til å kjøre rett frem i høyre felt i slike kryss.
Er dette noe mc førere er klar over?
Jeg har hele tiden trodd at når man har lov til å kjøre i kollektivfelt kan man kjøre rett frem der der dette skiltet står, men der er politiet av en annen oppfatning. Politiet hadde kontroll i Trondheim i januar der flere elbiler og mopeder ble stoppet og bøtelagt med kr. 4.200.- for ikke å ha svingt til høyre der kollektivfeltet går rett frem.
I følge politiet skal man skifte til venstre fil før slike kryss - og skifte tilbake igjen etter krysset, og det er KUN buss og taxi som har lov til å kjøre rett frem i høyre felt i slike kryss.
Er dette noe mc førere er klar over?
- Romy
- MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Re: Kjøring i kollektivfelt og skilting påbudt sving til høyre
Jeg har hørt at man må gjøre som politiet sier, slik du nevnte det..
Men har ikke fått det bekreftet på noen måte, tror det er litt forskjellige meninger som går rundt om dette..
Regner med noen her har litt peiling, pleier jo det

Men har ikke fått det bekreftet på noen måte, tror det er litt forskjellige meninger som går rundt om dette..
Regner med noen her har litt peiling, pleier jo det

Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! 
Tilgi meg!

Tilgi meg!
-
Jeg er ihvertfall klar over det, men kan ikke svare for andre på to hjul...
I Bergen er de såpass utspekulert at de heller setter opp "Innkjøring forbudt" med underskilt "gjelder ikke buss og taxi" i kollektivgater/tunneler...
I Bergen er de såpass utspekulert at de heller setter opp "Innkjøring forbudt" med underskilt "gjelder ikke buss og taxi" i kollektivgater/tunneler...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Har også hørt at det er sånn, men må innrømme at jeg ikke nødvendigvis følger det..
Stemmer desverre det, "buss og taxi" betyr ikke "...og mc".

- Romy
Så hva er egentlig definisjonen på et type kollektivfelt der MC kan kjøre? 

Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! 
Tilgi meg!

Tilgi meg!
Kollektivfelt kan benyttes av mc hvis trafikken tilsier det, vi har egentlig ikke noe der å gjøre hvis veien forøvrig er fri ... husker ikke helt ordlyden.
Det er kun av akademisk interesse, tror jeg. Har aldri hørt om noen som har fått pes fordi de like gjerne kunne kjørt i ordinære felt.
Poenget er at det er tillat å kjøre i kollektivfelt, men det gjør ikke at annen skilting om buss/taxi gjelder mc også. Gjelder ikke svingforbudet buss taxi, så betyr det nettopp det; buss og taxi. Vil anta det ikke gjelder Honda Golwing heller, selv om enkelte ser klare likhetstrekk
. Som tidligere tråd et sted - når du kommer innover mosseveien og kommer inn i lyskryss, er det sving til høyre påbudt fra høyre fil/kollektivfelt. Der skal vi desverre legge oss over i det andre feltet og ev. legge oss tilbake etter krysset. Etter regelverket. Ikke hva man kan gjøre ulovlig.
... trur eg.

Det er kun av akademisk interesse, tror jeg. Har aldri hørt om noen som har fått pes fordi de like gjerne kunne kjørt i ordinære felt.
Poenget er at det er tillat å kjøre i kollektivfelt, men det gjør ikke at annen skilting om buss/taxi gjelder mc også. Gjelder ikke svingforbudet buss taxi, så betyr det nettopp det; buss og taxi. Vil anta det ikke gjelder Honda Golwing heller, selv om enkelte ser klare likhetstrekk

... trur eg.

- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Helt riktig beskrevet av Lølle. Dette står faktisk også omtalt i teoriboka for MC-lappen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Klasseeksempel på paragrafrytteri...
Å i det hele tatt håndheve noe så idiotisk som dette bare beviser at det er pengene som rår, ikke fornuften. Det finnes ikke en eneste vettug grunn for at man skal inn i køen igjen. Det skaper mer kø, og ikke minst skaper det farlige situasjoner om alle MCer skal "krangle" seg inn i køen av blinde bilister.
Hadde alle MC og elbiler fulgt dette, hadde man jo endt opp med full trafikkork i kollektivfeltet før lyskryss med påfølgende busser som stod fast bak. Tror faktisk øynene hadde gått opp for en del paragrafryttere da...
Å i det hele tatt håndheve noe så idiotisk som dette bare beviser at det er pengene som rår, ikke fornuften. Det finnes ikke en eneste vettug grunn for at man skal inn i køen igjen. Det skaper mer kø, og ikke minst skaper det farlige situasjoner om alle MCer skal "krangle" seg inn i køen av blinde bilister.
Hadde alle MC og elbiler fulgt dette, hadde man jo endt opp med full trafikkork i kollektivfeltet før lyskryss med påfølgende busser som stod fast bak. Tror faktisk øynene hadde gått opp for en del paragrafryttere da...
ihvertfall typisk eksempel på en regel du og jeg er enige om å være uenige iKeihin wrote:Klasseeksempel på paragrafrytteri...

Desverre er det slik at vi må fighte reglene et annet sted enn langs veien.
Blir man fersket, så er det bare å betale. Liten nytte i å erge seg over at Torvald gjør jobben sin.

Paragrafrytteri er det vel neppe (om jeg har forstått begrepet paragrafrytteri riktig da).Keihin wrote:Klasseeksempel på paragrafrytteri...
Idiotisk skilting? JA, men det er en helt annen sak.
Wild Horses Couldn't Drag me Away
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Det er heldigvis ikke skiltet sånn så ofte i kollektivfeltene. Men desto mer effektiv felle der det er gjort. Vi får sørge for å være medlemmer av NMCU og håpe de har mulighet til å få endret denne skiltingen.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
- Romy
Takk skal du ha, tror jammen jeg skal ta en liten kikk i teoriboka angående dette! Kansje det går an å nevne noe slikt for NMCU, gjøre de litt ops på detteLølle wrote:Kollektivfelt kan benyttes av mc hvis trafikken tilsier det, vi har egentlig ikke noe der å gjøre hvis veien forøvrig er fri ... husker ikke helt ordlyden.
Poenget er at det er tillat å kjøre i kollektivfelt, men det gjør ikke at annen skilting om buss/taxi gjelder mc også. Gjelder ikke svingforbudet buss taxi, så betyr det nettopp det; buss og taxi. Vil anta det ikke gjelder Honda Golwing heller, selv om enkelte ser klare likhetstrekk. Som tidligere tråd et sted - når du kommer innover mosseveien og kommer inn i lyskryss, er det sving til høyre påbudt fra høyre fil/kollektivfelt. Der skal vi desverre legge oss over i det andre feltet og ev. legge oss tilbake etter krysset. Etter regelverket. Ikke hva man kan gjøre ulovlig.
... trur eg.

Tilgi meg!

Tilgi meg!
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
noen kollektivfelt er merket -gjelder buss og taxi.....der får vi heller ikke kjøre... 

Politiet har store muligheter til å utvise skjønn i sin daglige jobb. Hva som blir prioritert av trafikale lover er derimot satt fra høyeste hold, og til og med de har ved flere anledninger innrømt at budsjett spiller en viktig rolle når arbeidsdagen prioriteres.Numbah 10 wrote: Paragrafrytteri er det vel neppe (om jeg har forstått begrepet paragrafrytteri riktig da).
Idiotisk skilting? JA, men det er en helt annen sak.
Begrepet paragrafrytteri mener jeg treffer alle håndhevelser av lover/regler som ikke har "hold i virkeligheten" (i overført betydning). Vi har et utall antall lover i dette landet som gjør 100% av oss til lovbrytere nesten hver dag, men på få områder er vi så forfulgt som i trafikken.
Hvis noen kan komme med en bedre forklaring på denne skiltingen enn at det er en tilfeldighet så hadde det vært interessant å høre...