Peugeot XPS - går knapt uten choken på orginalt

Prat om moped & scooter.
Post Reply
SRB
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2005 14:04

Peugeot XPS - går knapt uten choken på orginalt

Post by SRB »

Hei! Har for et par dager siden kjøpt en splitter ny Peugeot XPS supermotard.. Har bare kjørt 3mil med den så den er aldeles ikke kjørt inn ennå.. Er bare det at når jeg skrur av choken og kjører, går den ganske fint for å være orginal, men kveles etterhvert som jeg kjører. Med en gang jeg får choken på igjen, drar den plutselig helt normalit (for en orginal EU tilrettet moped.)

Jeg er også 99% sikker på at jeg kommer til å trimme denne mopeden, når bør jeg gjøre det?

Og hva bør jeg kjøpe/bytte ut for og ikke få en god og stille trim? Er ikke ute etter versting-trimmen på 110km/h, men en 70-80-90 så jeg hvertfall kommer meg opp bakkene i en grei fart.

=)
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Husk å kjør inn sylinderen skikkelig, den vil som oftest skjære seg hvis du ikke gjør det.
Hardkrom sylinder skal kjørest inn minimum 30mil. Støpesylinder minimum 50mil.
Husk å ikke kjøre fort når du kjører inn og ikke vær rask på gassen (aks tregt). Hvis du skal kjøre inn en trimsylinder gjelder dette (i alle Honda Wallaroo i følge en som har trimmet den): Hardkrom sylinder skal kjørest inn minimum 30mil. Støpesylinder minimum 50mil.
Første 20 mil kjøres inn i 30km/t, resten opp imot 40km/t. Ro ned oppover bratte bakker og vær rolig med akselerasjonen.

I følge Crash'n Burn ( http://crash.alphadesign.no/index.html ):
Gearmopeder: Alle de nye gearmopedene som selges nå (gjelder ikke gamle modeller) har kraftige plomberinger i eksosanlegget. Montering av effektanlegg vil øke toppfarten med 20-40 km/t. Med orginalsylinder og effektanlegg vil mopeden ofte bli veldig turtallsavhengig. Ønskes en sterkere motor (mer dreimoment på lavere turtall) må en 70ccm sylinder monteres. Større forgasser gjør også mopeden sterkere.


Ta også en titt på http://www.mc-deler.no.

Jeg har ikke lett så mye, men fant et Ninja effektanlegg (til xps) hos crash:
http://crash.alphadesign.no/Database/de ... er.oid=615

Ved kun effektanlegg kan man få en mye høyere toppfart fordi de fleste gearmopedene stort sett er plombert i eksosanlegget (noen også andre plasser som f.eks. i sylinderen og da at kanalene er for små)

Håper dette hjalp deg i alle fall litt på vei.

Velkommen til forumet, SRB 8)
Yamaha Aerox 2004

Image
SRB
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2005 14:04

Post by SRB »

Takk for svar! =)

Må nesten montere trim på sykkelen, blir litt for dumt å ligge 15km/h oppover bakkene.
Har også veldig lang vei til skolen, må kjøre ca 3-5min på 70 sone også =/ med mye tungtrafikk.

Kjedelig å bli tatt, så er det ingen måter jeg kan få sykkelen til og gå "stille" på? vurderer turtall-sperre. Har også hørt at det Ninja-effekt annlegget er et av de annleggene som bråker mest, veldig mye kontroll her i byen så er en sjanse å bli tatt da.

Det var noen som anbefalte et "spansk-sett" som de kalte det. Husker ikke hvilke deler det besto av men var hvertfall dyse og drev. Noen som har hørt noe om dette?
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Du kan i alle fall montere verstigtrim!
http://www.mc-deler.no selger 10 trimartikkler til Peugeot XP 50 S. Ta en titt der: Priser-->Peugeot-->Moped-Scooter-->Peugeot XP 50 S
Desverre funker ikke mc-deler med bla. Firefox og Opera, så bruk Internet Explorer til akkurat dette. Mc-deler: Utdatert måte å designe websider på.

De har bla. en Giannelli trimpotte til 990 kr: http://www.mc-deler.no/pic.asp?Img=DE10800.JPG

SYLINDERKIT PEUGEOT XPS 50mm MHR TEAM HARDCROM
Malossi sitt råeste sylindersett til AM6. Sylinderen er 50mm og det medfølger stempelsett, sylinderbolter, pakninger og topplokk. Racingsylinder med modifiserte eksosporter, todelt topplokk og en max ytelse på 22 hk.

Det sylindersettet koster da også 2890 kr :)
Yamaha Aerox 2004

Image
SRB
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2005 14:04

Post by SRB »

Hehe.. litt kjipt å bli tatt å miste alt det utstyret :P har heller ikke mer enn 2000,-kr å trimme på.. tenkte mer på effektannlegg, dyse, gasser og evt. drev.

Vet ikke hvilken størrelse jeg skal bruke til xps`n da men.. noen som vet det?

Skal også sette på en turtallsperre i tilfelle politiet skal sjekke hvor høyt turtallet går.
Post Reply