Yamaha FZ1-S eller FZ1-N ?

Prat om tung MC.
Post Reply
FZ1Fazer
MC: Yamaha FZ1-S

Yamaha FZ1-S eller FZ1-N ?

Post by FZ1Fazer »

Jeg vurderer kraftig å bytte inn min 2007 modell FZ6-S, men klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg liker den sykkelen jeg har nå, men ønsker mer krefter, både mer moment og hester. I utgangspunket var det en FZ1-S (med halvkåpe) jeg ville ha, men det var helt til jeg kom over en rå FZ1-N. Minuset med FZ1-N slik jeg ser det, er vinden på langkjøring.
Er det noen som kan dele erfaringer med å kjøre på tur uten noen form for kåpe ?

Her er forresten litt info om de to aktuelle, jeg vil ha fulleffekt !

FZ1-S, 2006 modell, 150 hk.
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... 358&page=2

FZ1-N, 2006 modell, 150 hk, Akrapovik Slipon og masse Carbon detaljer
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... 21&tot=358
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
SmokeDiesel
MC: '06 Suziku GSX-R 750

Re: Yamaha FZ1-S eller FZ1-N ?

Post by SmokeDiesel »

Spørs jo litt hvor fort du vil kjøre, innenfor norske fartsgrenser synes jeg det er uproblematisk uten kåpe. Men det er utvilsomt slitsomt å kjøre veldig fort med en naken sykkel! Det er i alle fall ingen tvil om at N modellen er mye stiligere enn S! Mener også å ha lest ett sted at N modellen har litt kortere hjulavstand enn S, sånn med tanke på at N modellen du linker til er en ombygget S...
'06 Suzuki GSX-R 750
FZ1Fazer

Post by FZ1Fazer »

SmokeDiesel wrote:Spørs jo litt hvor fort du vil kjøre, innenfor norske fartsgrenser synes jeg det er uproblematisk uten kåpe. Men det er utvilsomt slitsomt å kjøre veldig fort med en naken sykkel! Det er i alle fall ingen tvil om at N modellen er mye stiligere enn S! Mener også å ha lest ett sted at N modellen har litt kortere hjulavstand enn S, sånn med tanke på at N modellen du linker til er en ombygget S...
I følge Yamaha sine sider så er det ingen forskjell i akselavstand eller lengde på selve sykkelen. Men "bakdelen" på N er noe kortere og har også dermed kortere sal. Når det gjelder fart så er det jo ikke snakk om å kjøre "idiot", men det å kunne strekke på beina innimellom skal jeg ikke avskrive. Men er man på tur litt nedover, f.eks Danmark etc. så blir det kanskje litt mye vind over tid....eller ?
SmokeDiesel

Post by SmokeDiesel »

Ok, det var noe som var kortere i alle fall...hehe.

Tja, det er utvilsomt litt plagsomt å ligge over tid i 130-> med naken sykkel kontra en med kåpe. Hvis du synes S modellen er like tøff som N så er vel kanskje den et mer fornuftig valg om du planlegger litt lengre turer nedover i europa osv. Selv har jeg ingen betenkligheter med å reise på tur rundt i Norge med min FZ1-N og europa har for min del ikke vært akutelt ennå så den problemstillingen får nesten noen andre svare på. Uansett en super sykkel!
'06 Suzuki GSX-R 750
FZ1Fazer

Post by FZ1Fazer »

Det var i utgangspunktet S-modellen jeg var på jakt etter, men må si jeg ble betatt av den nakne modellen her også.
Har sittet og grubla endel de siste ukene :-k , dette blir ikke lett. Er litt redd for at den nakne det her er snakk om blir litt mye posør sykkel. Får gruble litt til :roll:
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Jeg ønsker meg også neste størrelse av FZ'en som min neste sykkel men har vært fast bestemt på at det skal være en S utgave hele veien.

Hadde en offroad tidligere og husker fortsatt hvordan det føltes å ligge i 90-100 på motorveien i sterk vind å ha følelsen av å bli blåst av. Da jeg fikk FZ6'en var det nesten som å skjære gjennom vinden til sammenlikning.

Om du går for en 1000 kubbik er det vel ikke umulig at du vil ta en og annen lengere tur og da vil du defenitivt ha igjen for halvkåpa.

Men, sykkel er et høyst personlig valg og mye av gleden med å kjøpe ny er jo nettopp selekteringsprosessen :D
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Eg trur eg heller ville kjøpt en ny FZ1-N i staden for den ombygde. Den har gått ca 15 000km og kostar 159 900,-, medan ein ny kostar 160 800,-.

Her er ein test av FZ1-N, der er også link til test av FZ1-S:

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=116
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
SmokeDiesel

Post by SmokeDiesel »

Det er vel laveffekten, altså 106 HK, som koster ca 160 000. 150 HK versjonen, samme som i annonsen det henvises til, koster ca 175 000. http://www.yamaha-mc.no/priser.jsp. Dette er riktignok 2007 prisene, men jeg blir veldig overrasket om den har sunket 15000 kr i pris fra 2007-2008! Uansett, kan jo være litt enig i at den brukte N sykkelen kanskje er litt vel stiv i pris...
'06 Suzuki GSX-R 750
FZ1Fazer

Post by FZ1Fazer »

Ja den nakne er litt stiv i pris, men regner man utifra en 106 hk som ligger på 135.00,- (2006 modell) så er det egentlig ikke så ille. I 2008 pris så utgjør det ca 15.000,- i forskjell på de to effektutgavene. I tillegg har man Slip-on, (noe jeg sikkert ville valgt etterhvert) og de råtøffe (noen sier utrolig Harry) Carbon detaljene.

Man kan få en 2007 overligger, 106 hk til 154.900,- for N, og 159.900,- for S modellen. Også kan man selvsagt vente noen år og registrere den som fulleffekt. Men etter å ha kjørt FZ6-S med 78 hk et år, så må jeg si at jeg liksom vil ha fulleffekteren med en gang.... :roll:

Det ikke lett å velge, men takk for alle innspill så langt.
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

hvis du i utgangspunktet hadde tenkt å putte på slip-on og litt carbon-detaljer så vil det sikkert lønne seg å kjøpe en som har det fra før...
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
FZ1Fazer

Post by FZ1Fazer »

Da var valget tatt. Det ble ingen av de to som jeg hennviste til, men kjøpte heller en 2007 overligger av FZ1-S. Den forblir nok 106 hk de første årene, regner jeg med... :roll: Uansett mye mer moment enn den jeg bytter inn.
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

FZ6Fazer wrote:Da var valget tatt. Det ble ingen av de to som jeg hennviste til, men kjøpte heller en 2007 overligger av FZ1-S. Den forblir nok 106 hk de første årene, regner jeg med... :roll: Uansett mye mer moment enn den jeg bytter inn.
Gratulerer!

Du må komme tilbake med en utfyllende vurdering av de to sykkelene opp imot hverandre når du begynner å bruke den :)
SmokeDiesel

Post by SmokeDiesel »

Grattis!
'06 Suzuki GSX-R 750
FZ1Fazer

Post by FZ1Fazer »

Takk takk :D
Rapport skal bli Borg. Leverer inn min i morgen, og med flaks så er det skilt på den nye på fredag. Hvis ikke så blir det vel neste uke. Gleder meg \:D/
Post Reply