Få bedre lys på MC?
- Dentist
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Få bedre lys på MC?
På min FJ 1100 er det ikke verdens beste lys, verken nær eller fjern.
Finnes det noen utbyttesett/ombyggingssett for MC (og FJ) som gir merkbart bedre lys? På Biltema har de ett ombyggingssett til Xenonlys, til ca 2000 kroner...men vet ikke om det passer eller ei, står ikke så mye bortsett fra at det er til bil og MC.
Noen som har tips/linker til noe sånt? Eller erfaringer?
Finnes det noen utbyttesett/ombyggingssett for MC (og FJ) som gir merkbart bedre lys? På Biltema har de ett ombyggingssett til Xenonlys, til ca 2000 kroner...men vet ikke om det passer eller ei, står ikke så mye bortsett fra at det er til bil og MC.

- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: Få bedre lys på MC?
absolutt det enkleste er å kjøpe et "lysforsterkersett" på biltema og Osram Silverstar pære eller lignende(tror du har H4) -men den bør ikke være tonet blå/gul da dette faktisk gir mindre lys...gjorde jobben på CBRn i vinter og fikk 2 volt mere på pæra.....
ELLER montere et HID sett... men dette er ulovelig...
ELLER montere et HID sett... men dette er ulovelig...
-
Vet en kompis av meg har bygd om, ikke til xenon men rele og krftigere ledninger på fjåttjodden sin og der hjelp det veldig.Dentist wrote:På min FJ 1100 er det ikke verdens beste lys, verken nær eller fjern.
Finnes en rekke kit for ombygging til xenon. Installasjonen er enkel og tar 20-30 minutter.
M E N det er usannsynlig mye dritt på markedet ,og sjansen for å få et xenonkit som holder nogenlunde kvalitet er ikke stor.
Jeg vet det har vært brann i flere biler pga. ombyggingskit, og man må i alle fall sikre både + og jord før ballasten. Leder fram til pæren må tåle minimum 5000v ,da startspenningen til lampen er svært høy. I tillegg ligger driftsfrekvensen ofte på 20.000 til 35.000Hz ,og dette kan også skape problemer for annen elektronikk...

M E N det er usannsynlig mye dritt på markedet ,og sjansen for å få et xenonkit som holder nogenlunde kvalitet er ikke stor.

Jeg vet det har vært brann i flere biler pga. ombyggingskit, og man må i alle fall sikre både + og jord før ballasten. Leder fram til pæren må tåle minimum 5000v ,da startspenningen til lampen er svært høy. I tillegg ligger driftsfrekvensen ofte på 20.000 til 35.000Hz ,og dette kan også skape problemer for annen elektronikk...

----------------------------------------------------
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
montert bi henon på min cbr 900rr 1999mod, blei som natt og dag, dobbel H4 link : http://static.nettby.no/users/z/i/m/zim ... C_0010.JPG
ASL? 28 Daniel Oslo/Strømmen
Volvo V70 2.5t http://www.facebook.com/album.php?aid=9 ... 7ca1b3b6ec
Suzuki gsxr 1000 k7 http://www.facebook.com/album.php?aid=3 ... b6856ef73d
Volvo V70 2.5t http://www.facebook.com/album.php?aid=9 ... 7ca1b3b6ec
Suzuki gsxr 1000 k7 http://www.facebook.com/album.php?aid=3 ... b6856ef73d
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Hva med å prøve Osram 'Night Breaker'? De mener selv at disse gir 90% bedre lys, uten å overopphete lykta UV filter i pærene gjør at linser og annen plast ikke skal misfarges.
http://www.osram.com/osram_com/Professi ... index.html
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- Bergen_biker
- MC: GSXR 1000 k6
X. GSXR 600 - Location: Bergen
Hadde Xenon på min. Men hadde problemer med spredningen og ble stadig blinket på av sinte bilister om kvelden..
Lyset var ganske bra da
Lyset var ganske bra da
-
- MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle
Dette er Ohms lov i praksis, en knapp meter med 2,5mm2 kabel og et par releer gir pæra den spenningen som trengs til bra lys.
- Dentist
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Okay, så Xenon/HID sett er ikke tingen skjønner jeg.
Så det beste jeg kan gjøre, er følgende;
-Skifte ledninger og releer
-Bytte lyspære til f.eks. den Philips pæra det er linket til
Det vil altså være den beste løsningen da? Iallefall langt billigere enn Xenon ombygging...
Hvordan er det med ekstralys på en FJ? Såvidt jeg har skjønt, kan du vel kun ha ett ekstralys montert enten rett over eller under originallys? Over er helt uaktuelt, men ett lite lys under kan kanskje gå an.
Det fås vel ekstralys som kan være både nær og fjernlys, hva tror dere om det evt? (I tillegg til og bytte ut ledninger, releer og pære på originallyset)
Så det beste jeg kan gjøre, er følgende;
-Skifte ledninger og releer
-Bytte lyspære til f.eks. den Philips pæra det er linket til
Det vil altså være den beste løsningen da? Iallefall langt billigere enn Xenon ombygging...
Hvordan er det med ekstralys på en FJ? Såvidt jeg har skjønt, kan du vel kun ha ett ekstralys montert enten rett over eller under originallys? Over er helt uaktuelt, men ett lite lys under kan kanskje gå an.
Det fås vel ekstralys som kan være både nær og fjernlys, hva tror dere om det evt? (I tillegg til og bytte ut ledninger, releer og pære på originallyset)

Overraskende har ingen nevnt det enkleste og kanskje billigste enda; nemlig reflektor og glass? Alder tatt i betraktning tror jeg du godt kan ta en kritisk titt på begge deler og se om det er mulighet for rengjøring, polering eller bytte. Det er jo stor forskjell på lys mellom 2 sykler, og de bruker som oftest samme pærene og har sikkert like bra/dårlig spenning dit med mindre noe er helt feil.
Glassene kan i tillegg til slitasje utenpå være skitne på innsiden. Koster nytt mye kan du prøve med polish som fyller noe av skadene og gir tilbake overflaten. Det holder dog ikke lenge er jeg redd. Reflektorene kan også være skitne (lekkasje?), og kan rengjøres/poleres. Er de skadet i "speilet" må de byttes.
Selvfølgelig tar du voltmeteret og sjekker spenning fremme på pæra når sykkelen har litt turtall, men helt generelt vil jeg tro dette er et større problem på biler med mye lengre avstander fra batteri til bryter og lampe.
Når det gjelder pærer som gir "mer lys med samme effekt" så er det i mine øyne tilnærmet magi... Jeg tør ihvertfall påstå at det ikke kan være verdt det med de prisene de opererer med. Hold deg ihvertfall unna slike "xenon" pærer som har lagt på blåfarge i glasset, det er ihvertfall ikke noe triks for å få bedre lys.
Glassene kan i tillegg til slitasje utenpå være skitne på innsiden. Koster nytt mye kan du prøve med polish som fyller noe av skadene og gir tilbake overflaten. Det holder dog ikke lenge er jeg redd. Reflektorene kan også være skitne (lekkasje?), og kan rengjøres/poleres. Er de skadet i "speilet" må de byttes.
Selvfølgelig tar du voltmeteret og sjekker spenning fremme på pæra når sykkelen har litt turtall, men helt generelt vil jeg tro dette er et større problem på biler med mye lengre avstander fra batteri til bryter og lampe.
Når det gjelder pærer som gir "mer lys med samme effekt" så er det i mine øyne tilnærmet magi... Jeg tør ihvertfall påstå at det ikke kan være verdt det med de prisene de opererer med. Hold deg ihvertfall unna slike "xenon" pærer som har lagt på blåfarge i glasset, det er ihvertfall ikke noe triks for å få bedre lys.
Sant nok, de korte strekkene på en mc gir ikke store spenningsfallet.Keihin wrote:Selvfølgelig tar du voltmeteret og sjekker spenning fremme på pæra når sykkelen har litt turtall, men helt generelt vil jeg tro dette er et større problem på biler med mye lengre avstander fra batteri til bryter og lampe.
Men å legge hovedstrømmen utenom lysbryterne tar vekk et par bidrag til unødig spenningsfall.
10- 20 år gamle lysbrytere er ikke like gode som de engang var.
Slik jeg ser det er det å montere lysreleer en grei metode for å eliminere slike feilkilder, billig og enkelt.
Skulle akkurat til å shoppe xenon, men går for Osram Night Breaker H7. Kr 399 på Bilextra. Noen billigere?Galilee wrote:Hva med å prøve Osram 'Night Breaker'? De mener selv at disse gir 90% bedre lys, uten å overopphete lykta UV filter i pærene gjør at linser og annen plast ikke skal misfarges.
Takk for tipset!

Its not speeding, Its qualifying 

Er ikke selve lampene lukket, slik at de ikke kan åpnes? Eller er det kun nye biler man ikke kan komme innenfor glasset på lampa? Altså komme til på baksiden av glass og på selve reflektoren.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
-
- MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle