Sportstouring over 1000cc. Valgets kvaler..

Prat om tung MC.
magnumlars
MC: 1993 Kawasaki ZZR 1100 D1

Sportstouring over 1000cc. Valgets kvaler..

Post by magnumlars »

Heisann!

Har akkurat solgt min gamle trufaste FJ1200 og driv som smått og spekulerar på kva i alle dagar eg skal kjøpe igjen! Ein ting er heilt sikkert, eg likar store syklar.Ikkje nødvendigvis pga effekt, men pga at eg ikkje synest at små 600 kubikkere gir meg den kjørekomforten og stabiliteten ein litt større sykkel gir.

Prisen eg har tenkt å sikte meg inn på er mellom 80-110000,-. Og mest truleg kjem eg til å gå for import frå Tyskland då eg ser det er litt å hente både i form av pris og ikkje minst utvalg. Eg var so og sei heilt bestemt på ein cbr 1100xx, men etter å ha tråla internett og impulsar frå kjente og ukjente har det dukka opp eit par andre alternativ. Det eg ser som dei noverande alternativa er som følger:

* 99-01 CBR 1100XX
* 97-01 BMW K1200RS
* 01-03 Suzuki 1200 Bandit

Kan godt tenke meg nokre innspel på mine valg her og gjerne andre kurante syklar som måtte passe meg. Det eg kan tenke meg er ein touringsykkel med litt sportslige egenskapar utan at det er ein reinbarka R-sykkel. Er veldig sugen på BMW, men eg ser at den har ei tørrvekt på heile 260 kg, og er litt i dus om det kan verte litt for mykje av det gode då tross alt mesteparten av kjøringa eg bedriv er under 100km/t på svingete vestlandsvegar. Banditen er ein sykkel eg ikkje har tenkt noko særlig på før no i det siste.Det eg har lest er at den er litt gamalmodig i kjøreegenskapar og teknologi.

For å ha det på det reine so har eg ikkje prøvd nokon av desse syklane, so derfor set eg pris på tips.
rerell

Re: Sportstouring over 1000cc. Valgets kvaler..

Post by rerell »

Ducati ST2/3/4. \:D/
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Ikke bekymre deg om vekten på BMW'en. Jeg har selv kjørt K1200RS ganske mye, og det er en av de smidigste syklene jeg har kjørt i bytrafikken i Oslo.

Den er meget stødig og lettkjørt, med mer enn tilstrekkelige fartsressurser.

Go for it!
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Drage
MC: Honda ST1300 2007 mod.
En drøm å kjøre !

Post by Drage »

Kjøreteknikken din betyr gjerne mere enn vekta på sykkelen ..

Har selv hatt en cbr1100xx, og synest vel det er greit og kunne planlegge morgendagen ... ;-) dessuten så er det ingen god sittestilling på xx'n for turkjøring. Du henger altfor mye frampå og hastigheter under 110 er bare til plage !
Klar for en ny sommer !
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Den ene onkelen min har en Bandit 1200. Siden den er luftkjølt er den ganske lett, og liker svinger ganske godt. Den blir flittig brukt, og han har ikke hatt noen problemer med den såvidt jeg vet.

Onkel nr. 2 har en Ducati ST4. Etter det han sier så er den veldig mye bedre å kjøre enn Triumph ST'en han hadde før. Den skal være grei å kjøre i lave hastigheter også, og han er veldig fornøyd med den.

Onkel nr. 3 har en GPz 1100. Den er litt tyngre, og har mer futt. Virker som en veldig god sykkel. Denne onkelen er glad i laaange dagetapper, og han er veldig fornøyd med sykkelen sin.

Det onkel nr. 2 kommenterte som forskjellen mellom ST4 og GPz 1100 var at ST4 var morsom å kjøre i lave hastigheter. På GPz'en så er det alt for lett å holde høye hastigheter uten at man er klar over det.

Nå har jeg ikke kjørt noen av disse, så jeg vet ikke hvor mye nytte du har av dette. Men for hva det er verdt så holder jeg en knapp på Ducati ST4 til deg. Ducati blir aldri feil, og denne har samme motor som 916. Stikkord; LYD. Slik som onkelen min beskrev den og slik som du beskriver dine behov så virker det på meg som om du ihvertfall bør se litt nærmere på den.
magnumlars

Post by magnumlars »

Det har blitt mykje surfing på nettet og forsking på diverse syklar dei siste dagane. Men eg kikkar meir og meir på banditen.. Tenker det at med mi kjøring som stort sett ikkje blir noko lengre enn dagsturar kan denne vere eit greit alternativ. Ein anna ting er at vegane her i distriktet strengt tatt ikkje er egna for anna enn traktorar og offroadsyklar.

Eg tenker det at kanskje banditen er litt meir letthåndterleg i lave hastigheiter på svingete vegar. Er dette rett? Og korleis blir sittestillingen på ein slik sykkel i lengda?
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Pappa hadde en K1200RS i 8 år før han byttet den ut i en 1200S. Han kjørte mellom 10-15 000 km hvert år og han hadde aldri byttet den ut om ikke BMW kom med verstingen 1200S. Den sykkelen var veldig fin. Veldig behagelig, god motor, gode kjøreegenskaper og masse moro. Tror nok pappa syns det var vemodig å la den gå for et par år siden, selvom han ikke turte innrømme det. Men når han skulle bytte den i en splitter ny 1200S, så kunne han vel ikke akkurat klage alt for mye.

Mener ihvertfall at en RS ikke vil skuffe deg! Syns forresten den er penest i gul og med sjakkmønster (ja, det var det pappa hadde) fordi blå og rød blir veldig anonyme...
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Med kjøremønsteret du beskriver sier min magefølelse at du kanskje ikke er på jakt etter en sportstourer over 1000 cc? Disse syklene har jo sin styrke når du kjører langt, fort og med bagasje/passasjer. Når det er sagt finnes det jo slike sykler som takler småkjøring forholdsvis greit, min egen inkludert. Jeg tror du kunne bli like fornøyd med en mindre sykkel. Uansett er det meste som er produsert de siste årene "sikre" kjøp. Les brukttester og trål nettet etter info. Dette forumet er jo en fin start i så måte... 8)
magnumlars

Post by magnumlars »

Du har nok heilt rett i at eg ikkje "trenger" ein stor sportstouring, men det er vel ingen som "trenger" ein r-sykkel med 180hk heller:) Eg vil ha ein stor sykkel av den enkle grunn at eg har lyst, og synest det er mest komfortabelt. FJ1200`en som eg hadde var vel ikkje akkurat nokon lettvektar, men den passa meg som hand i hanske. Kan ikkje noko for det, men dei nyare 600cc eg har prøvd har gitt meg meir følelse av å kjøre lettsykkel enn tungsykkel. Har kjørt eindel Honda CBF600 og eg syntes ikkje det var noko særlig stas.

So at det blir ein sykkel med over 1000cc er eg nok ganske bestemt på. Det mest ideelle hadde vel vore å finne ein nyare sykkel med omtrent samme kjørestilling osv som FJ`en. Men eg lurer jo litt på korleis CBR 1100 og BWM K1200rs er i forhold. Cbr`en er 10 kg lettare enn FJ`en ,medan BMW`en er 25 kg tyngre. FJ`en anser eg som lettkjørt.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Full forståelse for dine synspunkter. "There's no replacement for displacement"
boxer wolf

Post by boxer wolf »

magnumlars wrote: Eg vil ha ein stor sykkel av den enkle grunn at eg har lyst,..........
Ytterlige begrunnelser er helt overflødig. =D>
Image
Si det du mener, og men det du sier.
DaVe
MC: Honda Valkyrie F6C 1997 mod

Post by DaVe »

magnumlars wrote:Heisann!

Kan godt tenke meg nokre innspel på mine valg her og gjerne andre kurante syklar som måtte passe meg. Det eg kan tenke meg er ein touringsykkel med litt sportslige egenskapar utan at det er ein reinbarka R-sykkel. Er veldig sugen på BMW, men eg ser at den har ei tørrvekt på heile 260 kg, og er litt i dus om det kan verte litt for mykje av det gode då tross alt mesteparten av kjøringa eg bedriv er under 100km/t på svingete vestlandsvegar. Banditen er ein sykkel eg ikkje har tenkt noko særlig på før no i det siste.Det eg har lest er at den er litt gamalmodig i kjøreegenskapar og teknologi.

For å ha det på det reine so har eg ikkje prøvd nokon av desse syklane, so derfor set eg pris på tips.
Har du vurdert Valkyrie F6?
Utrolig lettkjørt sykkel, nok av krefter og torque.
Jeg søkte på nettet og fant følgende liste over "TEN BEST REAR WHEEL TORQUE"
Jeg har en ganske god oversikt over de få Valkyriene som er i Norge, så dersom du ønsker å se / prøve kan jeg formidle kontakt.
Ta en kikk på websiden min, der finner du mye info om denne sykkelen: http://www.valkyrienorway.com

1 ) 102,3 lb.ft (138,7 NM) 1997 Honda Valkyrie
2 ) 100,1 lb.ft (135,7 NM) 2000 Kawasaki Vulcan Drifter
3 ) 99,4 lb.ft (134,7 NM) 2002 Honda VTX 1800
4 ) 94,9 lb.ft (128,6 NM) 1999 Honda Valkyrie Interstate
5 ) 93,4 lb.ft (126,6 NM) 1999 Suzuki Hayabusa
6 ) 92,5 lb.ft (125,4 NM) 1999 Honda Valkyrie Tourer
7 ) 87,7 lb.ft (118,9 NM) 1997 Honda GL 1500 SE (Gold Wing)
8 ) 83,1 lb.ft (112,6 NM) 1999 Yamaha Road Star
9 ) 83,1 lb.ft (112,6 NM) 1997 Yamaha V-Max
10)80,0 lb.ft (108,4 NM) 1999 Honda CBR1100XX
VALKYRIE NORWAY

You can never be lost if you don`t care where you`re goin!
magnumlars

Post by magnumlars »

No var det motorsykkel eg lurte på å kjøpe, ikkje sofa ;-)

Honda valkyrie er sikkert ei kjempefin sykkel, men ikkje noko for meg. Det er vel faktisk so langt frå min smak som det går an å komme :D
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Hei !
Hadde selv en FJ1100 en gang i tiden ,og det er som du sier en lettkjørt og ikke minst relativ sprek sportstourer.
Tror du vil finne Bandit litt slapp og enkel i forhold til den du har hatt.
Går du for BMW K1200R har du noe som både kan brukes på småkjøring og langtur.
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Da ville jeg kanskje heller gått for K1200R Sport, men men. Mulighetene er mange, bare man åpner øya :)
Post Reply