Men VI kan fortsatt kjøre i kollektivfeltet !

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
FemIce
MC: Lille-V, 2004 mod

Men VI kan fortsatt kjøre i kollektivfeltet !

Post by FemIce »

Sakset fra Samferdselsdepartementets pressmelding av 08.02.08 nr 10/08: (Original-artikkelen her)
--------------------------------------------------------------------------------
Pressemelding, publisert 08.02.2008
Nr.: 10/08
Frå 1. januar 2009: Betre plass for buss og drosje i kollektivfelt

Frå 1. januar 2009 blir det ikkje lenger fritt fram for å køyre med minibuss i kollektivfelt. Minibussar vil frå denne datoen, som hovudregel, vere utestengde frå køyring i kollektivfelt og sambruksfelt. Unntak vil gjelde for minibussar i løyvepliktig yrkestransport og for minibussar som fraktar minst sju personar i tillegg til sjåføren. Med minibuss meiner ein buss med inntil 16 passasjerplassar, i tillegg til førarplassen.
Dette går fram av endringar i ”Skiltforskrifta”. Desse endringane er i dag fastsette av Samferdselsdepartementet.
- Ved å stille strengare krav til kven som kan bruke kollektivfelta, legg vi til rette for dei miljøvennlige transportløysingane og vi gjer det dessutan enklare å handheve regelverket, seier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.
I tillegg er det fastsett ei endring i trafikkreglane som gjer at det ikkje lenger er lov å køyre med tre- og firehjuls motorsykkel og moped i kollektiv- og sambruksfelt. Køyring med motorsykkel og moped i slik felt vil dermed vere lov berre når køyretøyet har to hjul. Denne endringa vart vedteken i statsråd i dag og skal tre i kraft straks.

For nærare opplysningar – sjå:

Forskrift om endring i forskrift 7. oktober 2005 nr. 1219 om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og andvisninger (skiltforskriften). Fastsatt av Samferdselsdedepartementet 8. februar 2008 med hjemmel i vegtrafikklov 18. juni 1965 nr. 4 §§ 5 og 43.
Forskrift om endring i forskrift 21. mars 1986 nr. 747 om kjørende og gående trafikk. Fastsatt ved kgl. Resolusjon av 8. februar 2008.

--------------------------------------------------------------------------------

Sitat: "Køyring med motorsykkel og moped i slik felt vil dermed vere lov berre når køyretøyet har to hjul."

Så ut med alle minibusser med en person i. Det er bra.

Og enn så lenge kan også vi kjøre der. Det er også bra!

Syntes jeg...

Har også skrevet dette i bloggen min: http://www.vgb.no/10073/perma/289878
Gixxerman

Re: Men VI kan fortsatt kjøre i kollektivfeltet !

Post by Gixxerman »

Hehehe må nesten le litt for jeg ser jo masse minibusser som det alltid bare sitter én kar i :lol: De må nå altså ha med minst 7 andre før de kan kjøre der da. Blir vel kanskje å samle sammen nabolaget :lol:
rerell

Post by rerell »

Det verkar ju märkligt att minibussar skall ha strängare krav för att köra i sambruksfelt än vanliga personbilar. :smt017
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kollektivfeltet er jo smekkfullt hver morgen og da mister det jo litt sin hensikt. Motorsykler, Taxi, Buss, Mini-buss, Elbiler, ATV osv osv
rerell

Post by rerell »

Vet inte om det där var svar på mitt inlägg, Gixxerman, men att minibuss utan minst 7 passagerare ska ut från kollektivfelt har jag inget emot. Att de ska ut ur sambruksfelt (utom när de har 7+ passagerare) är dock märkligt, eftersom personbilar med en eller två passagerare får köra där. Men det kan ju hända att det finns mer detaljerade regler om detta som inte framkommer här.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det er snakk om minibuss ut av kollektivfeltene, ikke samkjøringsfeltene der har de samme rett som vanlige personbiler.
rerell

Post by rerell »

Då är detta relativt klumpigt formulerat:
Minibussar vil frå denne datoen, som hovudregel, vere utestengde frå køyring i kollektivfelt og sambruksfelt. Unntak vil gjelde for minibussar i løyvepliktig yrkestransport og for minibussar som fraktar minst sju personar i tillegg til sjåføren.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

rerell wrote:Då är detta relativt klumpigt formulerat:
Minibussar vil frå denne datoen, som hovudregel, vere utestengde frå køyring i kollektivfelt og sambruksfelt. Unntak vil gjelde for minibussar i løyvepliktig yrkestransport og for minibussar som fraktar minst sju personar i tillegg til sjåføren.
Ja jeg så det etterhvert jeg og, måtte ta en edit på svaret mitt.
rerell

Post by rerell »

Jaja, min minibuss är omreggad till personbil, så jag bryr mig inte så väldigt mycket. :D
lgbekk

Post by lgbekk »

I tillegg er det fastsett ei endring i trafikkreglane som gjer at det ikkje lenger er lov å køyre med tre- og firehjuls motorsykkel og moped i kollektiv- og sambruksfelt.
Ikke noen tvil for min del i hvertfall :roll: men jeg holder meg stort sett på landet så det går nok greit 8)
Einar

Post by Einar »

OG bort med alle de polskregistrerte bilene fra kollektivfeltet.
Ser ikke ut som det er noe kontroll over kollektivfeltet uansett. Er jo fylt med biler som ikke skal være der, både biler som kjører der hele tiden og biler som slenger seg inni feltet 4 mil før avkjørselen(og bruker selvfølgelig blinklyset hele veien sånn i tilfelle politiet skulle se det. som de aldri gjør.)
Du trenger bare 1
Valfar
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt

Post by Valfar »

Har skjedd flere ganger at jeg har kommet en luring i hundre forbi meg i kollektivfeltet, og noen hundre meter senere står han inntil veikanten med onkel bak seg. Gliser temmelig bra da :D
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
Post Reply