Yamaha FZR som spiser tennplugger.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Asfaltkongen

Re: Yamaha FZR som spiser tennplugger.

Post by Asfaltkongen »

inunf wrote:Her kan du lese litt om MC-1. Det er ikke alle kundene deres som har de samme erfaringene.
Døvt at du fikk de erfaringene... Men deler til aprilia (italiensk) er heller ikke mc-1 sitt store område, selv om de kan skaffe en del sånt også.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
pcgoa
MC: Yamaha FZR 600 1994
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Da var jeg i garasjen i går...
Skulle hente batteriet og sette dette på lading over natten, viste seg at jeg like godt kunne skru av kåpedeksler óg da jeg først var i gang, så 1.5 time etter var alle kåpedekslene tilbake der de hørte hjemme, alle skruer og bolter satt der de skulle, flere naboer som stakk hodet inn i garasjen (fellesgarasje for blokka) fikk sin drøs. (Utrolig mange som har noe å si når du står og mekker på en sykkel...)
Og sykkelen hadde fått seg nye tenplugger av litt "varmere" type.
Da jeg ikke hadde særlig mye strøm på batteriet å skryte av, måtte jeg vente til i dag før jeg startet sykkelen.
Batteriet ble montert på 10min. og så var det å starte maskinen....... neeeeeeeeiiiiii møøøøkka sykkel....... :evil: rett før jeg skulle til å gi opp, prøvde jeg choken for "moro" skyld....
Choken som aldri har virket på sykkelen min gjorde susen og fungerte slike en choke skal. (ja jeg fiklet litt med den også i går kveld, aner ikke hva jeg har gjort "riktig" for å få den til, men nå virket det da :-k )
Så jeg har latt sykkelen svive og bli varm i dag (Tuva eller Olga eller hvem det nå er som kom til vestlandet tok fra meg lysten til å prøve meg på veien idag, så jeg holdt meg i garasjen).
Lyden sykkelen lager hørest ganske bra ut, sykkelen sviver helt jevnt og fint, til og med når jeg øket turtallet etter at varmenåla nærmte seg halveis til veldig varm :D )
Men så var det dette da, kor lenge går det før nye plugger starter å sotes igjen?
Er det vits å sjekke etter så kort tid, eller bør jeg kanskje få sykkelen ut på veien en liten stund (når Olga eller Tanja har blåst avgårde)?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

får nok ta en tur på litt lengde...begynne med en tur i nabolaget så det ikke blir langt å dytte hvis den konker ut..kjør et par mil i det minste før du sjekker..men greit å vente litt på været ja... :lol:
kan jo hende problemene med choken har vært grunnen også-for de pleier ikke være lette å starte uten choke heller(stått litt på?)

blir problemene borte og fargen på pluggene er normal, kan du prøve med std plugger igjen.. =D>
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Hei igjen...
Da har jeg fått kjørt meg en tur i allefall, fra snøvær og gøy til tørt og snøfritt på en kveld, så søndag fikk jeg kjørt en tur rundt. Sykkelen starta på første kjinn og choken gjorde susen (slapp å holde holken for at sykkelen ikke skulle daue)... Lot sykkelen bli god og varm før jeg begynte å kjøre, veldig spent.....
Begynte først et par runder rundt i nærområdet, just in case.... Etter hvert som jeg fikk opp varmen i motoren, jobbet jeg meg opp litt i turtall... Sykkelen kjentes helt ok ut, uten noe effektfall eller noe.
Ble ikke den lengste turen (var kaldt nok) men fikk kjørt litt i alle fall. Parkerte i garasjen og så tempen lå midt på skalaen og for mine ører hørtes det ut som om sykkelen sveiv bra.
Har prata litt med noen som kan litt sykkel, så mener at det mest sannsynlig ikke er store utgifte å få fikset det... Hørest ut som sykkel får feil blanding sies det, har de ikke stilt blandingsforholdet skikkelig sist den var på verksted? hmmmm
Fant til slutt en som kan se på sykkelen min om ca 2 uker, så det kan bli spennende....
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

tror ikke de har gjort stort i det heletatt når de ikke har fikset choken engang....har de prøvd sykkelen måtte de jo merket at den ikke funka! [-(
Keihin

Post by Keihin »

Har ikke lest hele tråden, men leser her i slutten at du plutselig har choke som funker. Som tidligere FZR eier husker jeg at disse kunne henge seg på og bli der... Hvis du tidligere lett kunne starte uten choke og måtte ha gass for å holde den i gang etterhvert som den ble varm tipper jeg den hang på.

Hvis choken er lik den jeg hadde på min FZR1000 så er det nærmest teknisk umulig at den går fra å ikke virke til å virke uten at du har hektet på wiren som har hoppet av f.eks.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Choken har nok hengt seg "på", for jeg fulgte choke-wire'en inn under tanken og der hang den fast mellom tanken og noen plast-cover, så det var etter at den ble frigjort at choken virka igjen. Har ikke tenkt på choken før jeg leste om det på tråden her.
Snakket med en i går som sa at frogassere "aldri" blir utslitt (dette er en som skrur på eldre BSA'er og Triumph'er), at noen deler kan henge seg opp kan hende, men ikke at forgasseren blir utslitt slik jeg ble fortalt fra verkstedet.
Så jeg må si jeg klør meg litt i hodet og lurer på hva jeg har betalt penger for på verkstedet.... :-k
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

Så... funker sykkelen bra nå? Kan vi slippe løs smilefjesene..?
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Asfaltkongen wrote:Så... funker sykkelen bra nå? Kan vi slippe løs smilefjesene..?

Jeg vil nok vente litt med smilefjesene.....
Var i kontakt med et annet verksted og fikk klar beskjed om å kjøre på lavt gir, høyt turtall og 98 bensin en stund for å se om ikke sotet forsvinner etter en stund, kunne og ta noen kopper dyserens i bensinen når jeg først var i gang....
Men har ikke vært hjemme i helgen så har ikke fått kjørt enda, men satser på det blir en "øredøvende" tur i dag etter jobb....

Så folk i Stavanger og omegn, jeg kan gire altså, jeg skal bare kvitte meg med litt sot.... \:D/
mekkern

Post by mekkern »

vær forsiktig med sotbrenning når du har varmere plugger...ved hardkjør kan disse smelte... [-X
Keihin

Post by Keihin »

Husker godt at FZR1000 anno 87 hadde et oppsett som tydeligvis var designet for å bli "brukt". Både jeg og 2 andre kompiser med samme sykkel erfarte at syklene gikk skikkelig stygt på tomgang og tidvis fusket når de hadde vært kjørt "pent" over en periode. En halvtime med inspirert kjøring etterpå så gikk de som klokker :-D
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Cartman

Post by Cartman »

keihin: hjelper det som unnskyldning når du blir stoppet av onkel også? :D
-- Honda VFR (04) --
Keihin

Post by Keihin »

Cartman wrote:keihin: hjelper det som unnskyldning når du blir stoppet av onkel også? :D
Nei, dessverre... :roll:
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

:? nei, planene om å få kjørt litt sykkel her i Stavanger endret seg betraktelig da vi har hatt 3-4 dager hvor veibanen har vært glatt selv om temperaturen har ligget på nærmere 8 grader enn 0....
Bilen har iallefall fått kost seg med sladd i hver rundkjøring, så da lar jeg sykkelen stå og varme seg i garasjen imens.....
Så blir det tur på meg i helga, så det blir ikke noe motrosykkel på meg med det første da heller...

"Lenge" igjen til sesongen starter...... :-k
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Da har jeg vært ute i "sola" og kjørt en tur...
Har vært ute to ganger i dag, for første turen ble noe redusert av regnet som kom da jeg begynte å kjøre.
Fullt på tanken med 98 oktan, og noen dråper dyserens, og håper at det vil hjelpe på med å rense litt opp.
Ble en 2 mil lang tur i regneværet før jeg tok en ny tur 2-3 timer senere. Da fikk jeg kjørt litt på bar vei og har kjørt godt.
Regner ikke med at sykkelen blir bra på 5 mil kjøring, men var gøy å ver på to hjul igjen.....
Må og si at kompisen jeg kjører med har anskaffet seg ny sykkel, og jeg er en smule misunnelig på doningen hans \:D/

Jupp, få kjøre noen turer og se om det hjelper på....

Men var gøy å få kjørt litt igjen :D
Post Reply