Hvilken sykkel til laaangtur?

Prat om tung MC.
indianeren

Re: Hvilken sykkel til laaangtur?

Post by indianeren »

man må fremdeles ha litt takhøyde og kunne erte litt da:)

Mht vindskjerm så har jeg prøvd det på en vestlandstur.. men vet ikke helt om det er min favoritt.
Men det tar av mye vind og regn da. Men det blir liksom en ekstra "vegg" som man må se gjennom.
Vel.. det er vel kanskje at jeg liker det åpent best.. (dvs helt til det begynner regne og blåse hunder og katter)

Sånn sett er nok en sportstourer bedre... har ikke prøvd, men de virker ganske gjennomtenkt til langtur.

Men noe av utfordringene i livet er å gå sine egne veier..uten at det nødvendigvis alltid er den enkleste eller vanlige veien å gå... og det er moro å gjøre det litt utover det normale:)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Man trenger ikke kjøre kjempefort for å ha det moro, men med en gang jeg nevner R så blir det litt horn her og der :) R-sykler har gode egenskaper og det er noe som kan benyttes uavhengig av fart :) Selv ser jeg heller ikke dette jaget med å kjøre lengst mulig. 50-60 mil vil nå jeg kalle en lang dagstur, og det klarer jeg helt fint på min ekvipasje :)
Drage
MC: Honda ST1300 2007 mod.
En drøm å kjøre !

Post by Drage »

Liten tvil om hva jeg kjører på langtur ;-)

Honda ST1300 Pan European \:D/ 8)

Noen bedre ?? :-#
Klar for en ny sommer !
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Søren heller, man kan dra på tur med alt, men det er mc-typer som er mer egnet. En vakyrie er jo suveren tursykkel, sjekk linken her, dette er turer:
http://lifeisaroad.com/

Skulle jeg byttet til en sportstourer i dag hadde jeg gått for en honda XX, suveren sykkel.
Drage
MC: Honda ST1300 2007 mod.
En drøm å kjøre !

Post by Drage »

lassie wrote:Skulle jeg byttet til en sportstourer i dag hadde jeg gått for en honda XX, suveren sykkel.
Vel ... har hatt en cbr xx1100, og den var definitivt ikke en langtursykkel for meg. Slitsom sittestilling på lange etapper. Kjører du i Norge er det umulig å ligge i over 110 hele tiden, og lave hastigheter er en plage. Du blir liggende for mye frempå. Fin sykkel for kortere etapper og litt friskere kjøring.

Men har du tenkt å beholde lappen en stund til så velg noe annet ... for meg ble det liksom umulig å holde fartsgrensene, så jeg valgte den bort :-k
Klar for en ny sommer !
DaVe
MC: Honda Valkyrie F6C 1997 mod

Post by DaVe »

lassie wrote:Søren heller, man kan dra på tur med alt, men det er mc-typer som er mer egnet. En vakyrie er jo suveren tursykkel, sjekk linken her, dette er turer:

Skulle jeg byttet til en sportstourer i dag hadde jeg gått for en honda XX, suveren sykkel.
Jeg har alle bøkene, helt suverent!
Traff forfatteren i Texas i fjor, og skal over igjen denne uken.
Jeg er medlem av Valkyrieklubben i Texas, så det blir tur sammen med dem i helgen som kommer.
Fikk låne en sist jeg var over. Herlige turveier der.
Her er et bilde fra Luckenbach TX

Image
VALKYRIE NORWAY

You can never be lost if you don`t care where you`re goin!
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

DaVe wrote:
lassie wrote:Søren heller, man kan dra på tur med alt, men det er mc-typer som er mer egnet. En vakyrie er jo suveren tursykkel, sjekk linken her, dette er turer:

Jeg har alle bøkene, helt suverent!
Traff forfatteren i Texas i fjor, og skal over igjen denne uken.
Jeg er medlem av Valkyrieklubben i Texas, så det blir tur sammen med dem i helgen som kommer.
Fikk låne en sist jeg var over. Herlige turveier der.
Her er et bilde fra Luckenbach TX

Image
Ja, bøkene er bra. Meyer har tilbakelagt en del mil, han kjørte vel en xs11 før valkyrie`n hvis jeg ikke tar feil?

Jeg skal over neste helg, men har noen mil å kjøre før vi kommer til TX, regner vel med at vi er der rundt 8-9 mars. Så blir det noen turer rundt der før vi blir i austin 13-16 mars. Nå skal vi kjøre bil, men tror det blir tid nok til å leie sykkel i austin.

Du får ha god tur, det skal vi ha :)
DaVe
MC: Honda Valkyrie F6C 1997 mod

Post by DaVe »

lassie wrote:
DaVe wrote:

Ja, bøkene er bra. Meyer har tilbakelagt en del mil, han kjørte vel en xs11 før valkyrie`n hvis jeg ikke tar feil?

Jeg skal over neste helg, men har noen mil å kjøre før vi kommer til TX, regner vel med at vi er der rundt 8-9 mars. Så blir det noen turer rundt der før vi blir i austin 13-16 mars. Nå skal vi kjøre bil, men tror det blir tid nok til å leie sykkel i austin.

Du får ha god tur, det skal vi ha :)
Dersom du liker C&W musikk må du innom "The Broken Spoke" i Austin.
Image

GOD TUR!
VALKYRIE NORWAY

You can never be lost if you don`t care where you`re goin!
Carlsberg
MC: Yamaha FZ6N 2007

Post by Carlsberg »

Blir vel litt for dumt å sammenligne kjøreegenskaper/komfort på R sykkel og touring sykkel osv. Man må dele opp sykkel i kategorier for så å finne den sykkelen i kategorien som man mener er best. Er jo mange forskjellige type sykler, R, Sports tourer, custom, street(naken sykkel uten kåpe), offroad, shopper osv osv. Så kan man diskutere den beste sykkelen innen Street osv med hensyn til kjøreegenskaper og komfort. Kan jo ikke sammenligne en custom sykkel mot en R sykkel da osv. Det blir jo helt usaklig.
Last edited by Carlsberg on 21 Feb 2008 16:49, edited 1 time in total.
Image
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

En meget erfaren mc-mann jeg kjenner har nå nr 2 av Suzuki GSXF600, som han stortrives med på langturer innenlands. KLatreturer på fjellveier etc - ikke noe problem. Han er for øvrig en lang og "tung" mann, men synes denne holder i massevis selv med nok bagasje (ikke passasjer).

Dette med fokus på hk og forbikjøringer forøvrig synes jeg blir litt overdrevet. Det viktigste er kjørekomforten og bruksegenskapene. Man velger sykkel ut i fra det, og ser hva man har å velge i. Skal man ha en sykkel til turbruk, så velger man vel ikke en racer fordi man kommer fortere forbi?? Alle har det ikke like travelt.....
Image
Vennlig hilsen Juliet
StenR

Post by StenR »

Når budsjettet er på 40k-50k (basert på Dragstar 650), så vil jeg anta at de fleste R-sykler faller utenfor pga. lommebok (både med tanke på innkjøp og forsikring). Sammenlignet med bil, så vil da en Dragstar med 40hk dra godt av gårde, selv om jeg personlig synes det høres litt lite ut for å bli en god langtursykkel (spesielt med passasjer).

Men liker man en sykkel, så er det vel ikke så mye å lure på. Dragstar er velprøvd og er vel ikke beheftet med så mye feil. Vaska og polert, så har den jo absolutt sin sjarm. Bruk magafølelsen. Som det er sagt: alt kan være tursykkel. Med ditt budsjett, er det nok ikke så mye sportstourere/tourere å velge i om du skal ha noe som ikke er steingammelt. Eneste jeg kan komme på, som ikke tidligere er nevnt, må i så fall være Kawa ZZR600. Har aldri kjørt den selv riktignok, og den er litt kjip å se på. Men den har nok mer av langturegenskapene i form av litt mer hester, helkåpe og gode muligheter for koffertsett. Tror du får den også ned mot 40k.

Lykke til med handel! Joho! Snart sesong:-)
Bimma
MC: 2008 BMW F800ST

Post by Bimma »

Kommer nok en gang med anbefaling om å prøve en GSX 750 F, jeg da.... :lol:

Gammeldags konstruksjon, ja vel, men mye sykkel for penga, billig å forsikre, god å kjøre på langtur og du kan få en bra sykkel med ditt budsjett :)

Absolutt en sykkel verdt å vurdere!
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Treize

Post by Treize »

Takk for all svar. Jeg holder som sagt å skikker på sykler, og kom borti en kawasaki zr 7 på 750 cc. ca 75 hester. 2ooo modell. Fin pris på den å. er det noen som har erfaring på denne? jeg er veldig glad i standard sykler fordi, først å fremst ser ut som sykler (sikkert bare meg :) ). ettersom jeg kjørte en hornet under førerprøven så tenkte jeg zr 7 må jo ligne godt på horneten med tanke på at det er lettkjørt.

Noen som har erfaring med zr 7? lite feil på sykkelen?
prisen lå på ca 60000 km: 20000.

takk for gode svar
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Treize wrote:Takk for all svar. Jeg holder som sagt å skikker på sykler, og kom borti en kawasaki zr 7 på 750 cc. ca 75 hester. 2ooo modell. Fin pris på den å. er det noen som har erfaring på denne? jeg er veldig glad i standard sykler fordi, først å fremst ser ut som sykler (sikkert bare meg :) ). ettersom jeg kjørte en hornet under førerprøven så tenkte jeg zr 7 må jo ligne godt på horneten med tanke på at det er lettkjørt.

Noen som har erfaring med zr 7? lite feil på sykkelen?
prisen lå på ca 60000 km: 20000.

takk for gode svar
Men hvis du vil ha noe som ligner på hornet, hvorfor ikke bare kjøpe en hornet?

Til laaaangtur ville jeg kanskje valgt noe annet men ... fordelen er at du sitter oppreist da. Ulempene er at det er en liten sykkel uten beskyttelse mot vind. Det er egentlig veldig få sykler i det prissegmentet du ligger i som er ekstremt tungkjørte, så jeg ville ikke bekymret meg voldsomt for dét.

Hva med en Fazer 600 da? Den kan fåes med en liten vindskjerm og er vel noe av det mest standard som fins?
Weezer
MC: Monster S2R800 - 07

Post by Weezer »

Tror jeg har nevnt det før, men jeg hadde gleden av å kjøre en Ducati Multistrada en hel helg i fjor vår. For en sykkel... :D Sittestillingen passet meg helt perfekt. Fikk strekt ut føttene, og merket aldri å bli sliten i korsryggen (som jeg normalt blir etter noen mil). Sitter helt rett opp og ned, og det eneste man trenger å gjøre er å fokusere på kjøringen. Den er forholdsvis høy, men til tross for dette oppleves den som meget stabil. Kan kanskje ha noe med et lavt tyngdepunkt pga L-twinen som du også får på andre Ducatier.

Jeg kjørte en 2006-modell 1000ds. i 2007 kom denne som 1100kubikk (luftkjølt). Sistnevnte skal ha litt mere kraft i bunnen. Allikevel føltes 1000kubikkern utrolig sterk fra 2500 - 3000 rpm og oppover. Noen effekttopp lengre opp i turtallsområdet merkes lite, og det er kanskje grunnen til at den er så smidig.

Nettopp smidig er et stikkord for hele sykkelopplevelsen. Multistrada er lettkjørt og meget manøvrerbar i 30-soner og samtidig stødig som fjell på landevegen. Den innbyr til aktiv svingkjøring på samme måte som Monster, men du blir ikke sliten over lengre distanser. Lyden er helt fantastisk, og du sitter relativt skjermet for vær og vind. Men som andre Ducatier må du passe på å ikke kjøre på for lavt gir for å unngå hakking fra motor og resten av konstruksjon.
I tillegg er utvekslingen fra motor og gir litt uvant i starten. Jeg trodde først jeg startet i 2.gir, men da jeg kjøpte Monsteren merket jeg at også denne er unormalt høyt giret. Kan kanskje lønne seg å sette på mindre drev foran og større bak. Når du har fått opp dampen på landevegen er det bare å legge den i høyeste giret og slappe av. Ingen vibrasjon her, bare fryd og gammen.

Men (det er altid et men...) jeg greier ikke å venne meg til utseendet på fronten. Tenker på R2-D2 når jeg ser på den forfra. Fra siden og bakfra ser den derimot bare macho og rå ut 8) Den vakre rørkostrusjonen, lekre felger, og to syke enderør som stikker ut under salen. Pass på at disse har Termignonilogoen, eller på annen måte byttet ut fra de gamle for maks godlyd! (Skal forresten bestille Termignoni og chip til Monsteren nå)

I utstyrskatalogen finnes det veldig mye pent turutstyr å velge i. Varmeholker, tanktrekk/-veske, soft eller harde kofferter, toppkoffert, mykere sal osv osv...

I motsetning til BMW GS er det kjededrift på denne. Begge har både fordeler og bakdeler, men uansett skulle det gå fint til lange ekspedisjoner.

Det er umulig å beskrive hvordan sykkelen oppleves på vegen, den må prøves. Mitt tips er å dra til nærmeste Ducatiforhandler og lån deg en! Og kjør for all del i gatemiljø, by, landeveg, og svingete, dårlige veger. Den tar seg bedre ut på vegen enn på bilder.
Dessuten ser du ikke fronten når du sitter bak styret ;-)

Image
Image
Image
A motorbike is an engine you can sit on
Post Reply