Hva i huleste går av speedometeret mitt?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Hva i huleste går av speedometeret mitt?

Post by Mantis »

Jeg begynner virkelig å lure på hva som går av speedometeret mitt. :roll:
Gått helt i ståk!

(følte ikke denne passet under "verksted", dette er mer teknologi / elektronik)

Image

Det hele begynnte i sommer...
Da jeg skrudde av tenningen to ganger på rad, det var ikke med vilje. Jeg kom borti nøkkelen og tenningen skrudde seg av, jeg skrudde den kjapt på igjen. Dette resultertet i et merkelig vis at turtelleren gikk feil veg etter det! Ja du hørte riktig, den begynnte på 0 og gikk bakover før den passerte 13-tallet og oppover før jeg giret på rundt 3-tallet. I tilegg sluttet det å lyse!
Det merkelige var at den av og til kom til seg selv igjen, bare helt plutslig. Så gikk den sin vanlige veg igjen, men den lyste fremmdeles ikke.

Etter en stund slo plutslig speedometeret over fra km/t til mph, så det stod 50 mph istede for 80 km/t. Merkelige greier, men dette gikk også over etter en stund, og den slo seg over igjen til å måle i km/t. Men etter at den slo seg over til km/t viste den alvorlig feil! Den viste 170km/t når jeg kjørte i nabolaget i kanskje 30!
Etter nok en stund begynner den å vise mph igjen, 190mph når jeg kjører på en vanlig veg i 50 sonen bak en bil kan jo umulig stemme.

Jeg kjørte slik i en periode på kanskje 2 uker.
Da jeg skulle skifte dekk hos derbi forhandleren i byen her fikk jeg den tilbake og turtelleren gikk plutslig riktig veg igjen! Jeg ble litt forbause og lurte på hva i huleste verkstedfyren gjorde for å få den til å gå rett veg igjen. Jeg spurte ikke han ettersom jeg alt hadde kjørt der i fra før jeg merket det så. Farten viste forsatt feil, alvorlig feil!

Etter en stund så jeg at km-telleren hadde lagt på 20.000km av seg selv på telleren!! Jeg er helt sikker på det, det står nå 30.500km på telleren, men sykkelen er kun gått 10.500km! Hvordan i alle dager får speedometeret til noe sånnt?
Trip-telleren min funker ikke lenger heller, og den service telleren hopper litt i tallrekka som den vil selv.
Er jo forbanna irriterende at det står over 30 tusen km når den knapt er rullet 10 tusen km da. Hvordan skal jeg få dokumentert det? Hvordan vil en potensiell kjøper reagere på det når jeg skal selge den nå snart? "øø, nei du skjønner. Speedometeret mitt la på 20.000km av seg selv" Det er jo det som er fakta, men ingen i verden tror på slikt. Hva vil de si hos forhandleren når jeg sier det? De vil jo garantert tro jeg bare er ute etter å snylte på km-standen. Hvordan skal jeg få dokumentert noe slikt?

Men sånn som det er nå står det at sykkelen er gått 30.500km (den er gått 10.500km), at det er 2km til service en dag og 4,5km en annen dag(det er minst 3000km før den skal på service), det står at jeg kjører i 180mph (nei jeg kjører i 90) og kjører jeg over 100km/t går speedometeret opp til 199mph før den går tilbake til 100 og opp til sånn rundt 160mph!
Om kvelden ser jeg ikke en dritt, ettersom speedometret er helt mørkt. Er sikkert pærene inni, er slike små "stikkpærer". Men rart at det skulle slutte å lyse sammtidig som hele greia begynnte å fucke seg.

RPM telleren går heldigvis rett veg igjen!

Hva i huleste er gale?
Jeg tenker med en gang på komponenter av noe slag inni som kanskje har strøket litt med når det har regnet ute eller når jeg har vasket sykkelen. Må kanskje skifte hele innmaten i speedometeret da, eller kanskje jeg må skifte hele speedometeret (noe som langt i fra er billig!) Hvordan blir det da med km-stand osv? Står den da på 0, eller vil den stå på sitt og enda vise 30.000km? Hvor lagres km-standen egentlig? Egen "memorystick" inni som lagrer tro?

Av og til så hater jeg så sinnsykt nye og moderne ting. Mye bedre med det klassiske speedometeret som har km-telleren med klosser som ruller ja. :roll:

Takker for alle svar!
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
slash
MC: nå: Husqvarna sm125s
trim:cr-syll, v-force innsug, boyesen reed ventiler, fp-eksosanlegg, Tmx 38mm =D

Re: Hva i huleste går av speedometeret mitt?

Post by slash »

Hehe.. Begynte å le når jeg leste dette :lol: ... Aner ikke hva du skal gjøre med det, leste på bike forumet om en som hadde samme problem med turtalsnåla. Men du kan jo kjøpe helt nytt speedo. Men jeg veit ikke om km stand blir resat eller om informasjonen blir lagret på speedo eller på "sykkelen" ett sted.... ;-)
Husqvarna sm125s

(X) 07`CBR125R
Post Reply