Les hele stykket i Agderposten... http://www.agderposten.no/article/20080 ... ABONNEMENTIkke fett å ta MC-lappen
Arne Ingmar Eggen aie@agderposten.no [Byline-tlf]37 00 37 54
22. Februar 2008 06:00 - Sist oppdatert: 22. Februar 2008 10:57
<p><strong><p> Fete folk risikerer å måtte slanke seg før de kan ta MC-lappen. En innskjerping av reglene får elever og kjøreskoler til å fortvile.</p> </strong></p> <p>Det er ikke bare mc-førerne som må slanke seg før førerprøven. Også de som skal sitte bakpå, sensorene, må kanskje ta noen runder med havrekjeks og vann før bikinisesongen setter inn for alvor. <br>Maks 100 kilo, med hjelm og alt utstyr, kan en sensor fra Statens vegvesen nå veie. I mai starter oppkjøringen til mc-lappen. Da står badevekta på plass.<br>-Ja, det kan nok bli et problem for noen, innrømmer seniorrådgiver Torstein Nilsen i Statens vegvesen.</p>
<p><strong>Ulovlig mc-kjøring</strong><br>Men først og fremst kan innskjerpingen av reglene ramme de som nå ønsker å ta mc-lappen. Med en motorsykkel som maksimalt kan ta rundt 200 kilo, og en sensor som alene legger beslag på 100 av disse kiloene, blir det lite igjen på kandidaten. I hvert fall hvis han eller hun også veier over 100 kilo. Med utstyr og alt. <br>-Vi må forholde oss til de lover og regler som gjelder for kjøring av motorsykkel. Da må vi i hvert fall sørge for at oppkjøringen skjer på lovlig vis, sier Torstein Nilsen. <br>Tidligere har man nok sett litt gjennom fingrene på disse vektbegrensningene. Et sterkere fokus på lovverket og sensorenes sikkerhet, hvis det skulle skje en ulykke, har igjen aktualisert problemstillingen. <br>-Som arbeidsgiver har vi et ansvar for våre sensorer, sier Nilsen.
For tung for MC-lappen...
-
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
For tung for MC-lappen...
Agderposten
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Re: For tung for MC-lappen...
Eller at tyngre elever får lette lærere og sensorer, og omvendt.. 

Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
hahaha kjørelæreren min veide godt over 100 kg!
Men der var lettere å kjøre med ham bakpå enn en på 40 kg som ikke klarer å følge med i svingene
Men der var lettere å kjøre med ham bakpå enn en på 40 kg som ikke klarer å følge med i svingene

1.3.1.2
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Lykken må være å veie 50 kg og få en sensor på 140.
Det var greiere med den lille nette sensorinnen jeg fikk på Risløkka i høst.
Det var greiere med den lille nette sensorinnen jeg fikk på Risløkka i høst.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Vekten på den som sitter bakpå har ingenting å si, så lenge de sitter rolig. Hvis den begynner å bevege på seg er det like forstyrrende og farlig enten det er en treåring eller en dundre på hundre.
Nå snakker jeg selvfølgelig i forhold til svinger og balanse, ikke effekt. Da jeg kjørte lettsykkel merket jeg stor forskjell på effekten utfra vekten på personen.
Nå snakker jeg selvfølgelig i forhold til svinger og balanse, ikke effekt. Da jeg kjørte lettsykkel merket jeg stor forskjell på effekten utfra vekten på personen.
Sykkel selges:
syns at dette er idiotisk
altså jeg veier ca 105-110 så da må sensoren som skal sitte på med meg veie under 90 kg for at jeg skal få kjøre opp? det er jo ikke såå mange voksne mannfolk som veier under 90 kg. vertfall med alt utstyr av kjøredress, hjelm og sko osv... heldigvis har jeg jo allerede kjørte opp og tipper at sensoren som jeg hadde veida ca 100 kg med alt utstyret på og jeg var vel rundt 120 med alt på 

Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Hvis dette er grensene for tung mc, hva er grensene for lett mc da? 

Godt jeg er 90-modelldemons wrote:Hvis dette er grensene for tung mc, hva er grensene for lett mc da?

- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
vognkortet gir svar på hvor mye vi kan veie.... 

Vognkortet sier hvor mye du veier! Det er helt sant!!! For det er ett Offentlig dukoment, utgitt av staten! Og statet tar jo aldri feil, må vite!mekkern wrote:vognkortet gir svar på hvor mye vi kan veie....

Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.
Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.
Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
ja ikke sant.... vekta hos legen sa ikke det samme..men et statlig dokument er vel det riktige..

Det de snakker om er vel at sykkelens registrerte totalvekt ikke skal overstiges. Noe som gjelder uansett om det er oppkjøring eller annen kjøring. Problemet er jo ikke større enn at kjøreskolene skaffer sykler som har høy totalvekt. Selvfølgelig vil dette være vanskelig på lettvekt.
Tok for moro skyld og så i vognkortet på Gamle:
Tillatt totalvekt 430 kilo - egenvekt 235 kilo - min vekt 92 kilo = passasjer (eller sensor) kunne veie 103 kilo.
På Lizzie (Z750S) ville regnestykket se slik ut:
Tot.vekt 402 kg - egenvekt 225 - meg på 92 kg = "sensorvekt" 85 kilo
Syns det er greit at de fokuserer på dette, da det triller mange sykler rundt i ferietiden med overlass som føreren kanskje ikke tenker over.
Tok for moro skyld og så i vognkortet på Gamle:
Tillatt totalvekt 430 kilo - egenvekt 235 kilo - min vekt 92 kilo = passasjer (eller sensor) kunne veie 103 kilo.
På Lizzie (Z750S) ville regnestykket se slik ut:
Tot.vekt 402 kg - egenvekt 225 - meg på 92 kg = "sensorvekt" 85 kilo
Syns det er greit at de fokuserer på dette, da det triller mange sykler rundt i ferietiden med overlass som føreren kanskje ikke tenker over.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- mr.president
- MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
detter er jo egentlig ikke ett problem heller da siden førerkortkandidaten kan kjøre på skolesykkelen alene og sensor kjører egen sykkel bak med trådløs komunikasjon. all opplæring av "store" elever kan gjennomføres på denne måten.
har hatt oppe flere til førerprøve hvor eleven har kjørt alene pga str. og dette har ikke vært noe stor sak.
har hatt oppe flere til førerprøve hvor eleven har kjørt alene pga str. og dette har ikke vært noe stor sak.
Måtte sjekke min og..
Tillat totalvekt 435
Egenvekt med fører: -318
Statens Førervekt +75
Min vekt: -110
Madammens vekt: -65
Kg igjen til bagasje: 17 kg.....
huffda.. må slanke meg før sommeren.... eller bytte sykkel... tillatt totalvekt på goldwing var?
Eller kvitte meg med madammen...
Tillat totalvekt 435
Egenvekt med fører: -318
Statens Førervekt +75
Min vekt: -110
Madammens vekt: -65
Kg igjen til bagasje: 17 kg.....
huffda.. må slanke meg før sommeren.... eller bytte sykkel... tillatt totalvekt på goldwing var?

Eller kvitte meg med madammen...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST