Årsavgiften ikke halv lenger...?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Leo

Årsavgiften ikke halv lenger...?

Post by Leo »

Fikk som mange andre nettopp krav om årsavgift på bil og sykkel. Menne... Jeg trodde årsavgiften på mc var halvparten av bil, det er den ikke her i gården i alle fall. 2660kr for bilen og 1690 for sykkelen...! Har mc plutselig begynt å forurense mer eller??

Noen burde daske i bordet, RIKTIG bord. Jobb for NAF kanskje?
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Re: Ã…rsavgiften ikke halv lenger...?

Post by alexanderyi »

Jeg også fikk regning på 1690 kr i dag... Hvor mye har det vært tideligere?

NMCU jobber jo for mc ting..
lgbekk

Post by lgbekk »

Det jeg fant i farten var at årsavgiften for motorsykkel var 1615,- i 2006 og 1645,- i 2007.
Skjevheten i forhold til den opprinnelig "halve årsavgiften" oppsto vel første gang da
personskadeavgiften ble flyttet. (Tror det var det den het?)
Vi betalte den avgiften via forsikringen tidligere, og jeg mener den steg gradvis opp til
300,-. Så ble den flyttet over og bakt inn i årsavgiften i stedet. (Ca. 3 år siden?)

Det var mye protester p.g.a. den forholdsvis store stigningen det året, men myndighetene
avfeide det lett og sa at dere får jo bare en tilsv. senking av forsikringa.
Men gjorde vi det? Neida!

Så kommer vi til 2008 og gledelig nok ser vi en senking av årsavgiften på enkelte biler
fra 2915 og ned til 2660,- (Gidder ikke ta alle detaljene her rundt det...)
Men uansett så har dette ført til at skjevheten nå er enda større.

Har faktisk ikke lagt merke til at det har vært kommentert av NAF, NMCU eller andre.
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

En annen ting som er vært å nevne, er at de som har partikkelfildet får samme regninga som de uten. Har man partikkelfilet så skal vel avgiften være på 2660,- men man får alikevel regning på 3090,-
For meg virker det som om staten bevist prøver å lure folk. Tror vel neppe NAF tør å stikke hodet frem her heller.

Men når det gjelder MC så er det jo NMCU som kan ta saken. En kommentar på dette fra Fidel hadde jo vært fint :D
lgbekk

Post by lgbekk »

De snakket på P4 i dag om dette med at mange tusen av de som har dieselbil med fabrikkmontert partikkelfilter
har fått feil beløp på årets giro. Unnskyldningen var at Toll og Avgiftsdirektoratets lister var svært mangelfulle.
Klarte ikke å høre om de sa hva som skjer videre med dette......

Jeg synes også at NAF er merkverdig tannløse i de fleste situasjoner......
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

lgbekk wrote:Jeg synes også at NAF er merkverdig tannløse i de fleste situasjoner......
Enig i det.
Jeg vurderer sterkt å droppe NAF.
Til daglig har men ikke bruk for NAF, og veihjelp betaler jeg for i kaskoen. Egenandelen på et par-tre hjelp i året er omtrent samme som NAF-medlemskap. Motor er bare reklame, boka bruker jeg aldri. For å få veihjelp i NAF til sykkel, må man være medlem av NAF, deretter medlem i NAF Mc - som ikke gjør noe som helst.
At jeg kan ha mange biler og få hjelp, men ikke hvis det er sykkelen jeg kjører, er for dumt. Kasko sykkelen gir jo også veihjelp.
Jeg vet jeg kan få litt juridisk hjelp i verste fall, men det er ikke verdt medlemskap alene.
Noen argumenter for?
NMCU-medlemskapet er trygt - de jobber ihvertfall for syklistene, ikke forhandlerne.
Image
Image
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

hvor mye i kr og øre sparer man på gjensidige forsikring hvis man er naf medlem?
1.3.1.2
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

xadox wrote:hvor mye i kr og øre sparer man på gjensidige forsikring hvis man er naf medlem?
Tror ikke det er noe, men du slipper egenandel på 4000.
Det er vel fagforeningene som har de store rabattavtalene.
Image
Image
Einar

Post by Einar »

send spørsmål til NMCU . klikk på kontakt nederst på siden http://www.nmcu.org/

bare kort .. Hvorfor går ikke årsavgiften på MC tilsvarende ned som årsavgift for bensinbiler?

eller er det nå halv årsavgift utifra årsavgiften for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter.

det hadde vært noe..
Du trenger bare 1
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Lølle wrote:
lgbekk wrote:Jeg synes også at NAF er merkverdig tannløse i de fleste situasjoner......
Enig i det.
Jeg vurderer sterkt å droppe NAF.
Med fare for å gjenta meg selv gjengir jeg en mail jeg sendte til NAF i fjor på denne tiden, dog med bilistbrillene på. (sakset fra en annen tråd på dette forumet):
"Hei!

Som NAF-medlem må jeg si jeg ble sjokkert over å lese NAF's innspill til neste års motorvognavgifter i statsbudsjettet. For det første er prinsippet om å skattlegge vekt, effekt og CO2-utslipp en tredobbel beskatning av samme sak. Som bilistenes interessorganisasjon burde NAF ta avstand fra dette forslaget. For det andre burde NAF ta avstand fra forslaget om miljødifferensiert årsavgift fra 2008. Vi har allerede miljødifferensiering både på kjøp og bruk av biler i dag, og har hatt det i flere år. Hele ordningen med årsavgift er utgått på dato og koster samfunnet enorme summer i administrasjon og byråkrati, penger som kunne gått til miljøtiltak og opprusting av veinettet. Avskaff årsavgiften og legg på drivstoffavgiftene med 1 kr/liter i stedet. Dette er langt mer rettferdig siden de som kjører mye må betale mer. Dessuten må alle betale, også turister og gjestearbeidere. Problemet med alle som ikke betaler årsavgift vil også forsvinne av seg selv, og politi og tollvesen vil kunne konsentrere seg om mer samfunnsnyttige oppgaver enn å klippe skilter. Og tenk på hva staten sparer i porto på fakturaer, purringer, oblater osv. NAF bør derfor stille krav om at årsavgiften avskaffes i sin nåværende form.

mvh

NAF-medlem nr.********
---------------------------------

Vi registrerer dine synspunkter. Det er meget positivt at medlemmene engasjerer seg og gir tilbakemeldinger, slik som du gjør. Takk skal du ha!

Jeg vedlegger til din orientering hele brevet som NAF har meddelt Stortinget i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2007. Jeg håper og tror at du vil finne informasjon der som du finner interessant, og som i alle fall kan gi deg enkelte oppklarende NAF-standpunkter tilbake.

Med vennlig hilsen

Ole Helmick Øen
Samfunnspolitisk rådgiver

NAF Norges Automobil-Forbund"
Dominator

Post by Dominator »

lgbekk wrote:De snakket på P4 i dag om dette med at mange tusen av de som har dieselbil med fabrikkmontert partikkelfilter
har fått feil beløp på årets giro. Unnskyldningen var at Toll og Avgiftsdirektoratets lister var svært mangelfulle.
Klarte ikke å høre om de sa hva som skjer videre med dette......

Jeg synes også at NAF er merkverdig tannløse i de fleste situasjoner......
Jeg fikk også med meg dette på nyhetene i dag. Egentlig ble jeg ikke så forundret. Politikerne burde kanskje sjekket om det var mulig å skille mellom filter/ikke-filter før de vedtok denne tulledifferensieringen? Alle som har fått feil faktura må først betale denne, etterpå dokumentere at de har partikkelfilter, for så å få differansen refundert i ettertid. Kan noen opplyse meg om hva dette koster i byråkratlønninger?? Noen som fortsatt lurer på hvorfor Norge har dobbelt så mange offentlig ansatte i forhold til f.eks. Sverige? Er Norge den siste Sovjetstat? Definitivt. :smt088
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Har skrevet litt om dette i bloggen min.
Baron von Waffel wrote:Det nytter ikke å harke i et forum og tro noe skjer. Så jeg sendte denne til NMCU
To: NMCU-kontoret <nmcu-kontoret@nmcu.org>
From: xxxxx
Subject: halv årsavgift?

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO
Ser at årsavgiften for bil er på 2660 mens den for sykkel er på 1690. Selv med justering for personskadeavgift er vi langt unna halv årsavgift nå. (Hvis vi da ikke skal sammenlignes med dieselbilene.) Har vi tapt den halve årsavgiften?
Baron von Waffel wrote:Fikk svar fra NMCU
Ja og nei. Hele regnskapsgrunnlaget er under endring. De nærmeste årene vil vi se flere endringer på måten og regne på. Vi følger med og samtaler med Storting og departement om saken, så det er ikke glemt. Men, vi mangler for tiden kunnskaper som produsentene må skaffe fram. FEMA jobber også med å kartlegge miljøproblematikken rundt motorsykkel. Så vi får ha litt tålmodighet og håpe det beste.Mvh. Wenche/NMCU
Og svarte politisk korrekt:
Takk for greit svar. Jeg er litt usikker på hvor langt man kommer med tålmodighet i forhold til avgiftsmyndighetene, men jeg får jo ikke gjort mer enn å stå som medlem, og vise ved innspill som dette at dere har solid ryggdekning. ;-)

Vennlig hilsen
Harald
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Einar

Post by Einar »

Fikk svar fra NMCU.

"Hei!
Tanken om 2 hjul og halv avgift er ikke forlatt verken av oss eller myndighetene. Men, vi
er inne i en endringsperiode i forhold til regnemodell. Her vil mye skje de neste årene.
Vi ligger fremdeles under halv avgift når vi sammenligner oss med dieselbil uten filter.
Når det gjelder bensin/dieselbil med filter er vi nå kr.170,- på plussida. Legger ved
regnestykket vårt på årsavgift. Vi følger med på saken og vil passe på den.
Mvh. Wenche/NMCU "

Så vi skal sammenligne oss med dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter.
Til opplysning da gikk årsavgift for MC opp 35 kroner i år og personskadeavgiften opp 10 kroner.
Du trenger bare 1
Dominator

Post by Dominator »

Da er det tid for årsavgift igjen. Denne antikvariske, byråkratiske og latterlige avgiften har overlevd enda et år. Måtte det bli det siste. For ikke å sitere meg selv enda en gang kan de som interessert lese mailen jeg sendte til NAF litt lengre opp i tråden her. Read and wipe.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=541579
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

NMCU har på siden sin gjort et regnestykke der de hevder at årsavgiften for MC er halvparten av årsavgiften for bil:

http://nmcu.org/hjul-halv-avgift

De gjør det, ved å trekke inn avgiften på diselbil. Tar gjennomsnittet av avgift for Diesle og bensinbil (får dermed forhøyet summen) og trekker fra personskadeavgiften både for bil og mc. Nesten pussig at de ikke trekker inn lastebil også, for hva har vel diselbiler i dette regnestykket å gjøre?

Et riktigere regnestykke ville være:

Årsavgift for bensinbil: 2740
- personskadeavgift 390
--------------------------------------
Sum 2350

Årsavgift for MC: 1675
-personskadeavgift 390
--------------------------------------
Sum 1285

Som viser at årsavgiften ikke er halvert. Den burde vært 1175 (halvparten av 2350).
Med personskadeavgiften på toppen : 1565

Så kan man ta diskusjonen om det er riktig med innbakt personskadeavgift eller ikke en annen gang...
Post Reply