Tikking :(

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Blizzard
Posts: 7
Joined: 08 Feb 2008 00:02
MC: Honda CBR 600 F4 "Ultima Lightning" 2000 mod. m/ Akrapovic slip-on.

Tikking :(

Post by Blizzard »

Jeg har en 2000 Honda CBR 600F "Ultima Lightning", som lager litt tikke lyd. blir 3. sessongen jeg har denne sykkelen nå til sommeren.

Da jeg kjøpte den, var det ikke noe lyd, eller så lite at den druknet i motorlyden, året etter ble det litt verre, og det er verst og hører det best, når jeg ligger på 3-4500rpm.

Noen idé om hva dette kan være? i rep. boka til cbr, står det at det kan være mange årsaker, slappe stempelringer, slakk registerkjede osv osv...

ser ikke fullt så lyst på årets sessong som jeg gjorde før, redd den skal stupe RETT før våren kommer... :(

Håper noen har erfaring med dette, eller kan hjelpe meg!

PS: det virker som lyden kommer i fra motoren.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tikking :(

Post by inunf »

Har du hatt den på service i løpet av den perioden? Det kan vel være ventiler, kanmkjede eller kamkjedestrammere. At slitte stempelringer gir tikkelyder har ikke jeg hørt om før :-k.
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Tikking :(

Post by cpeders »

Ville nok tatt service på sykkelen ja. Spessielt hvis du har hatt den 3 sessonger uten stor-service med ventiljusteringer.
Men avhengig av hvor mye tikking, så har jeg hørt "Tappy valves are happy valves".
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Gixxerman

Re: Tikking :(

Post by Gixxerman »

Alle kjøretøy trenger service, og ventiljustering er en viktig del av dette. Er som regel hver 24.000km på japsene. Mekanikere liker å kalle det ventilsjekk, fordi det er jo ikke sikkert det trengs noen justeringer heh. Skal selv ha ventilsjekk av min sykkel som er gått 32.000km uten noen ulyder.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Tikking :(

Post by Babelfisken »

Dersom du ikke har hatt service og sjekket ventiler har du vel ikke noe å klage på, men med eller uten ventilsjekk er kamkjedet en vel så trolig kandidat. Kamkjedestrammeren til nyere honda er ikke all verden å skryte av og forårsaker jevnlig motorras på VTR. Mange, også de med firere bytter til manuelle strammere. En annen mulighet er jo clutchen. En tredje er muligens synkronisering, vet ikke om det er aktuellt dersom du har injection, men det er som sagt en viktig støykilde.
Blizzard
Posts: 7
Joined: 08 Feb 2008 00:02
MC: Honda CBR 600 F4 "Ultima Lightning" 2000 mod. m/ Akrapovic slip-on.

Re: Tikking :(

Post by Blizzard »

takk for hjelpen, da blir det inn på service til våren ja! så får vi se hva de finner ut der :D
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tikking :(

Post by pelsen »

ta service nå, til våren står du i køen sammen med alle andre
jancato
Posts: 6
Joined: 26 Feb 2008 11:54
MC: Eiger en yamaha xt 350 med 30 hester og er registrert som mellomtung mc. lettkjørt og fin perfekt sykkel for de som ikke har kjørt så mye sykkel før.

Re: Tikking :(

Post by jancato »

jeg vil tro at ventilene er slakke ja, og ville klart reist til en mekaniker å få sjekket d kan bli stygt om du ikke gjør det, selv om d kan svi i lommeboka, men om du er en ivrig mc kjører så gjør det vel ingeting.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Tikking :(

Post by Lølle »

Babelfisken wrote: Kamkjedestrammeren til nyere honda er ikke all verden å skryte av og forårsaker jevnlig motorras på VTR.
Interessant. Hva legger du i "jevnlig"?
Nå har vel vtr vært ute et par år, men likevel.
4erne til Honda noen årganger på siste halvdel av 80-tallet hadde vel bla. trange oljekanaler og problemer med strammeren så vidt jeg har fått med meg. At nyere motorer fra Honda raser jevnlig (jeg legger i det at det er å regne med, må antas å skje, sannsynlig...) overrasker meg, Honda regnes vel som et av de sterkere merkene på holdbarhet i dag?
Image
Image
Gixxerman

Re: Tikking :(

Post by Gixxerman »

Det finnes da mandagsmodeller. Har selv støtt på de kjente feilene andre har hatt, på de syklene jeg har eid opp gjennom. Hvorfor ikke en VTR med probs også ? Har eid Honda selv så dette er ikke drittkasting kun generell prat.
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: Tikking :(

Post by Atle ZX9R »

Det er nok berre å ha den på service for å være på den sikre sida,men min begynte å tikke meir ETTER service med ventiljustering og justering av forgassere...
Fekk meir mellomregister etter service (usynkroniserte forgassere)
På Ride i Bergen, regner med det er normalt med litt tikking?
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Tikking :(

Post by Lølle »

Gixxerman wrote:Det finnes da mandagsmodeller. Har selv støtt på de kjente feilene andre har hatt, på de syklene jeg har eid opp gjennom. Hvorfor ikke en VTR med probs også ? Har eid Honda selv så dette er ikke drittkasting kun generell prat.
Oppfattet det heller ikke som det - og har ingen behov for å ta noe merke i forsvar.
Som sagt - vil gjerne høre mer om det hvis nyere Hondamotorer raser jevnlig.
Det høres ikke ut som et mandagsproblem
Image
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Tikking :(

Post by Babelfisken »

Lølle wrote:
Babelfisken wrote: Kamkjedestrammeren til nyere honda er ikke all verden å skryte av og forårsaker jevnlig motorras på VTR.
Interessant. Hva legger du i "jevnlig"?
Hva skal man si, jeg har jo ikke noen statstikk på dette. Men jeg tok en eksosventil selv for et par år siden, brodern moste hele toppen på sin for mange år siden men fikk det med et nødskrik på garanti (en uke over garantitiden men service utsatt av verkstedet var noen av ingrediensene) , _mange_ på VTR forumet har opplevd det samme og manuelle strammere er veldig populært der i gården (noe jeg selv også selvsagt har invistert i. Tror VTR'n mer eller mindre bruker samme strammer som de største 4rne men som man sikkert forstår får de litt mer ujevn belastning fra en twin. Så vidt jeg vet er det vanligste at fjæra ryker og strammeren da plutselig skvetter inn og slipper kjedet helt. Noen har reddet seg i siste liten når de hører kamkjedet slå uhemmet på veggene, men som hos meg hoppet det over umiddelbart og da var det ikke kjedet jeg hørte slå for å si det slik. Kamkjedestrammeren kom i en ny revisjon rundt 2000 uten at noen stoler noe særlig mer på denne. Ras kan tilsynelatende skje uavhengig av kjørte km, kjørestil med mer. Det er med andre ord temmelig random. Noen har sykler som har godt 100k uten bytte, andre må renovre toppen etter 10k.
Nå har vel vtr vært ute et par år, men likevel.
4erne til Honda noen årganger på siste halvdel av 80-tallet hadde vel bla. trange oljekanaler og problemer med strammeren så vidt jeg har fått med meg. At nyere motorer fra Honda raser jevnlig (jeg legger i det at det er å regne med, må antas å skje, sannsynlig...) overrasker meg, Honda regnes vel som et av de sterkere merkene på holdbarhet i dag?
Joda, men her har de en sak de ikke har villet innrømme og det eneste trygge er å invistere i manuelle strammere "Manual CCT" på e-bay. Selges til de fleste japser så det er nok ikke bare denne modellen som sliter. Det er visst også vanlig i racing å brukke disse.

PS! dette er ikke drittkasting, jeg er gald i sykkelen min og synes det er nygdelig kombinasjon av sport, touring, moment osv men problemet er der og kan fikses for en liten 1000 lapp. Det gir meg mer fred i sjela enn noen superolje eller annet lurium kan gi.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Tikking :(

Post by Lølle »

Takk for skikkelig svar.
Nå er det 5 års garanti som gjelder foreløpig, men jeg må sette meg litt bedre inn i det der.
Det er jo twin jeg har.
:smt023
Image
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Tikking :(

Post by Babelfisken »

Lølle wrote:Takk for skikkelig svar.
Nå er det 5 års garanti som gjelder foreløpig, men jeg må sette meg litt bedre inn i det der.
Det er jo twin jeg har.
:smt023
Det er ikke bare twin du har men i realiteten samme motor som på VTR med litt andre kammer og tenning. Det er nok hele forskjellen.
Post Reply