SS-R skriver bl.a.:
>for mange av dere R gutta som altid kjører med rett utstyr men i 300 så er det ikke hva du har på kroppen som gjør utslaget.
>Jeg observerer bare at usikkert utstyr er klandringsverdig men usikker kjøring er tydeligvis ok.
>ettersom dere da er så konsekvent med utstyret, Hvorfor er dere da ikke like konsekvent med kjøre stil. ER det ikke sikkerhet vi suma sumarum snakker om her da???
Hadde vært kjekt å slippe å bli tillagt egenskaper tatt ut fra luften. Det var faktisk sikkerhet det var snakk om ja. Beskyttelse er ikke ensbetydende med villsmanskjøring! Er hverken R-gutt, fartsbølle, interessert i usikker kjøring eller lite konsekvent med kjørestilen min. Tror det gjelder for alle som orker å bruke tid på å argumentere for kjøretutstyr.
Har stor interesse i sikkerhet og presis kjøreteknikk, som ikke tilfeldigvis henger sammen. Noen tror visst at å kjøre fort har noe med teknikk å gjøre. Det er jo bare et spørsmål om hvor stor risiko man gidder å utsette seg selv for! Selv om du har møtt fartsdjevler som faktisk ønsker å bruke de beskyttende klærne, betyr det ikke at det er tilfellet for alle andre som bruker ordentlige klær. De fleste gjør det jo fordi vi ikke er interessert å gå skade oss, hverken pga. dynamisk egenvalgt risiko(typisk, for fort i sving) eller statisk risiko(bli måkt ned eller skli ut når man minst venter det).
Den første typen risiko kan minimiserer ved å bruke hodet og lære god teknikk på bane. Den andre, statiske risikoen, får man bare ta høyde for. Kjøre der etter defensivt og kle seg for det store kræsjet hver bidige gang man kjører.
Det er ingen som tviler på at man kommer lengst med å være forsiktig! Har et fint knippe mc-sikkerhets bøker i hyllen. De beste er utvilsomt Proficient Motorcycling 1 og 2 og Total Control av Lee Parks. Anbefales til absolutt alle, burde nesten vært obligatorisk. På nettet ligger det noen artikler på msgroup.org og megarider.com. Det meste handler om å være paranoid, å forutse situasjoner før de oppstår og handle der etter. Folk dør og skades hver dag. Blir en del etterpåklokskap av slikt. Det bør man dra nytte av for å unngå å havne i samme situasjonen selv. Alle nevner dette med å droppe klærne på korte turer i spesielt negative ordelag med god grunn.
Defensive holdninger går langt for å unngå problemer, men ikke hele veien. Alle har et par ulykker, de kommer før eller siden uansett hvem eller hvor man er. Alltid når det passer minst og man overhodet ikke forventer det. Å avfeie det er lett, men før eller siden går det mer eller mindre hardt opp for alle. Er ikke noe spørsmål om det skjer, men når det skjer!
Om du hadde kjent noen som aldri brukte forbremsen og nektet for at konstrastyring fungerte, ville du ikke prøvd å få mennesket til å lære å styre og bremse kjøretøyet sitt på den effektive måten? De kan kanskje klare å kjøre rundt på MC i åresvis uten problemer i en slik tilstand, men det er en garanti for å gjøre tabber som millioner andre folk har gjort før dem når det en vakker dag oppstår en farlig situasjon. Å kjøre uten klær er en annen veltestet tabbe med svært ubehagelige resultater til følge. Er vel ikke så rart at folk reagerer?
Den første etappen bort fra hjembasen er alltids det farligste man gjør! Fulgt av å være på vei hjem igjen, i de samme gamle kjente gatene man har kjørt ti tusen ganger. Paranoiaen daler nedover og ulykkesfrekvensen spretter opp. Tror hovedsaklig statistikken er som den er fordi korte turer er sløve turer, med mange distraksjoner. Kjøring er en modus, det tar tid å få opp responsen nok til å kunne kjøre forsvarlig. MC er ikke egnet til korte turer fra et sikkerhetsperspektiv. Skal du på en liten tur bør du i hvert fall være klar over at det er skummelt så det holder!
Jobbet som tråsykkelbud en stund og har brukt en del tid på å finne teknikker for å falle inn i kjøremodusen fortest mulig. For meg er påkledningen en del av rutinen for å sette meg selv i stand til å kjøre sykkel. Det tar egentlig bare et minutt å ta på alt sammen, men det skjer gjerne i ro og mak mens jeg tenker på turen som ligger fremfor meg. Ser for meg at dette er dagen der det er skuddpremie på hodet mitt, diesel i hver eneste sving og hjorter som danser ut i veien over alt. Dagen da alle skal ta meg så godt de kan. Hver dag er en slik dag på to hjul! Er ikke noe mindre farlig å komme seg ut av byen og ut i svingene, men da er hjermen med på at det er farlig og de fleste kjører automatisk tryggere i slike omgivelser. I nærområdet må man slåss med hodet for å ikke falle inn i gamle vaner og en illusjon om trygghet.
MC er ikke noe man bare kan hoppe på å kjøre av sted på autopilot, det går jo ann, men det funker svært dårlig. Folk gjør jo tydeligvis det hele veien i bilene sine. Resultatene vet vi jo alle hva er! Vi som bruker tohjulinger trenger ikke være like svimete som billistene. Sier ikke at det er tilfellet for deg, ville bare gi alle noe å tenke på.
Synes personlig også at motorsyklister uten klær sender ut feil signaler til omverdenen. Vi kan ikke være like sløv som alle andre traffikanter, vi må være eliten på veien om vi skal ha noen plass i fremtidens trafikksystemer. Vi må vise at vi kan ta vare på oss selv både ved å kjøre trygt og ansvarlig og ved å kle oss der etter.
Uansett, kjør forsiktig da. :)
Mvh. hilsen Andreas - med bmw650gs/ABS, ikke R.