Noen andre enn meg som kjører i shorts og t-skjorte om dagen

Prat om tung MC.
dilletanten

Post by dilletanten »

SS-R wrote:
ride on ride free.
+1 8)
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

SS-R wrote:Skal ikke legge meg ut på og utregne for mye statistikk. Jeg observerer bare at usikkert utstyr er klandringsverdig men usikker kjøring er tydeligvis ok.
Og dere, jeg forstår da hva verne utstyr har å si... Jeg kjører da hilclimbing. Har kansje kræsja mer enn de fleste her. OG DET MED VILJE :twisted:
.
Er det noen som har sagt usikker kjøring er ok? Skjønner ikke helt motsetningen her? GÅr da an å kjøre sikkert og med utstyr? Og alle kjører usikkert en gang i blant, mennesker gjør feil, slik er det bare.

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

SS-R wrote:Om man blir nedkjørt stående i ro har ikke det stort med mc ulykker å gjøre. Og ang spikeren på hodet desmo... om du mener argumentene om kjøre sikkerhet bare dreier seg om utstyr og at det at det er blant utstyrs miljøer det er flest ulykker er irelevant så ok.

Det jeg prøver å si med disse innlegene er at jeg har blitt slått i hue med argumenter om sikkerhet og riktig utstyr fra folk som i neste øyeblikk raser avgåre.

Jeg gjør forsåvidt begge deler, men så er det ikke jeg som hever meg over noen og utrykker hvor uansvarlige andre er.
Nå var det ikke Desmo som snakket om spiker, det var jeg. Og tråden her startet med et spørsmål om hva folk syns om å kjøre uten sikkerhetsutstyr i 30 +. Jeg skrev da min mening som er at jeg ikke kjører mc uten utstyr uansett hvor varmt det måtte være, og at andre fikk gjøre hva de vil. Så jeg har nok ikke argumentert med at sikkerhet på mc bare dreier seg om kjøreutstyr. Har forøvrig ikke uttalt meg i denne tråden om hvilke miljøer som har flest ulykker heller. Til sist kan jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg ikke raser avgårde på mc heller. Det kan være alderen, eller at jeg ikke føler meg kompetent til noen rasing. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
LinnSurion

Post by LinnSurion »

Jeg bruker i alle fall fullt utstyr uansett. :smt044
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

Post by medic1136 »

SS-R wrote:Skal ikke legge meg ut på og utregne for mye statistikk. Jeg observerer bare at usikkert utstyr er klandringsverdig men usikker kjøring er tydeligvis ok.
ingen av delene er ok. som jeg tideligere har sagt hodet er tingen.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Bortsett fra ryggskinna er vel kjøreutstyret stort sett til for å begrense omfanget av skrubbsår og småskader ved velt. Treffer man noe hardt i høyere hastighet spiller det mindre rolle hva slags utstyr man har på, innholdet blir knust uansett.

Har to slitne Dainese racingdresser i skapet, dette er det beste sikkerhetsutstyret som er å få tak i, men ingen av dem er designet for sammenstøt. Skrubbskader er de gode mot, jeg falt av i 150 på bane og bare reiste meg opp og gikk vekk.
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

Post by medic1136 »

stemmer at skinn stortsett beskytter mot skli skader, skinn dress skal fungere som en ekstra tykk hud. hadde du veltet uten skinndress ville du mistet masse hud, og dermed øker skjansen får at du blør ihjel. så skinndress redder liv.

beskyttrene skal forebygge knusningsskader.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja beskytterne skal jo beskytte, men for å dra litt fysikk inn i bildet(vet jeg ikke burde) så kan jeg jo også si at: Hva er det på andre siden som må absorbere resten av sammenstøtet ? Jo, det er kroppen det gitt. Disse beskytterne på knær, albuer, skuldre osv kan ta unna for litt knall og fall, men kjører man fort så er det mye annet som kan knuse hele personen likegyldig av valg av sikkerhetsutstyr. Får man så så mange G på veldig kort tid så måtte man ha kjørt rundt med 300 madrasser på seg for å berge livet.
V8

Post by V8 »

Se innleget Boss Hoss. Bildene kan si mere en tusen ord. Ja, jeg lever bare en gang, og Ja! jeg bruker cowboy støvler når jeg flyr!!!!
The Boss
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Ja beskytterne skal jo beskytte, men for å dra litt fysikk inn i bildet(vet jeg ikke burde) så kan jeg jo også si at: Hva er det på andre siden som må absorbere resten av sammenstøtet ? Jo, det er kroppen det gitt. Disse beskytterne på knær, albuer, skuldre osv kan ta unna for litt knall og fall, men kjører man fort så er det mye annet som kan knuse hele personen likegyldig av valg av sikkerhetsutstyr. Får man så så mange G på veldig kort tid så måtte man ha kjørt rundt med 300 madrasser på seg for å berge livet.
Du har jo rett i det, har man høy nok fart, idet man treffer noe som er tungt og står stille (en fjellvegg feks), så vil man dø av nedremsingen, da beskyttelseslaget ikke er så veldig stort. Men beskyttelsen hindrer at man river av hud, til en hvis grad at ting stikkes inn i kroppen, i tillegg fordeler det krefter utover en større del av kroppen, og kan også hindre at kroppsdeler vris på en uheldig måte.

AtW
Lupo

Post by Lupo »

SS-R skriver bl.a.:
>for mange av dere R gutta som altid kjører med rett utstyr men i 300 så er det ikke hva du har på kroppen som gjør utslaget.
>Jeg observerer bare at usikkert utstyr er klandringsverdig men usikker kjøring er tydeligvis ok.
>ettersom dere da er så konsekvent med utstyret, Hvorfor er dere da ikke like konsekvent med kjøre stil. ER det ikke sikkerhet vi suma sumarum snakker om her da???
Hadde vært kjekt å slippe å bli tillagt egenskaper tatt ut fra luften. Det var faktisk sikkerhet det var snakk om ja. Beskyttelse er ikke ensbetydende med villsmanskjøring! Er hverken R-gutt, fartsbølle, interessert i usikker kjøring eller lite konsekvent med kjørestilen min. Tror det gjelder for alle som orker å bruke tid på å argumentere for kjøretutstyr.

Har stor interesse i sikkerhet og presis kjøreteknikk, som ikke tilfeldigvis henger sammen. Noen tror visst at å kjøre fort har noe med teknikk å gjøre. Det er jo bare et spørsmål om hvor stor risiko man gidder å utsette seg selv for! Selv om du har møtt fartsdjevler som faktisk ønsker å bruke de beskyttende klærne, betyr det ikke at det er tilfellet for alle andre som bruker ordentlige klær. De fleste gjør det jo fordi vi ikke er interessert å gå skade oss, hverken pga. dynamisk egenvalgt risiko(typisk, for fort i sving) eller statisk risiko(bli måkt ned eller skli ut når man minst venter det).

Den første typen risiko kan minimiserer ved å bruke hodet og lære god teknikk på bane. Den andre, statiske risikoen, får man bare ta høyde for. Kjøre der etter defensivt og kle seg for det store kræsjet hver bidige gang man kjører.

Det er ingen som tviler på at man kommer lengst med å være forsiktig! Har et fint knippe mc-sikkerhets bøker i hyllen. De beste er utvilsomt Proficient Motorcycling 1 og 2 og Total Control av Lee Parks. Anbefales til absolutt alle, burde nesten vært obligatorisk. På nettet ligger det noen artikler på msgroup.org og megarider.com. Det meste handler om å være paranoid, å forutse situasjoner før de oppstår og handle der etter. Folk dør og skades hver dag. Blir en del etterpåklokskap av slikt. Det bør man dra nytte av for å unngå å havne i samme situasjonen selv. Alle nevner dette med å droppe klærne på korte turer i spesielt negative ordelag med god grunn.

Defensive holdninger går langt for å unngå problemer, men ikke hele veien. Alle har et par ulykker, de kommer før eller siden uansett hvem eller hvor man er. Alltid når det passer minst og man overhodet ikke forventer det. Å avfeie det er lett, men før eller siden går det mer eller mindre hardt opp for alle. Er ikke noe spørsmål om det skjer, men når det skjer!

Om du hadde kjent noen som aldri brukte forbremsen og nektet for at konstrastyring fungerte, ville du ikke prøvd å få mennesket til å lære å styre og bremse kjøretøyet sitt på den effektive måten? De kan kanskje klare å kjøre rundt på MC i åresvis uten problemer i en slik tilstand, men det er en garanti for å gjøre tabber som millioner andre folk har gjort før dem når det en vakker dag oppstår en farlig situasjon. Å kjøre uten klær er en annen veltestet tabbe med svært ubehagelige resultater til følge. Er vel ikke så rart at folk reagerer?

Den første etappen bort fra hjembasen er alltids det farligste man gjør! Fulgt av å være på vei hjem igjen, i de samme gamle kjente gatene man har kjørt ti tusen ganger. Paranoiaen daler nedover og ulykkesfrekvensen spretter opp. Tror hovedsaklig statistikken er som den er fordi korte turer er sløve turer, med mange distraksjoner. Kjøring er en modus, det tar tid å få opp responsen nok til å kunne kjøre forsvarlig. MC er ikke egnet til korte turer fra et sikkerhetsperspektiv. Skal du på en liten tur bør du i hvert fall være klar over at det er skummelt så det holder!

Jobbet som tråsykkelbud en stund og har brukt en del tid på å finne teknikker for å falle inn i kjøremodusen fortest mulig. For meg er påkledningen en del av rutinen for å sette meg selv i stand til å kjøre sykkel. Det tar egentlig bare et minutt å ta på alt sammen, men det skjer gjerne i ro og mak mens jeg tenker på turen som ligger fremfor meg. Ser for meg at dette er dagen der det er skuddpremie på hodet mitt, diesel i hver eneste sving og hjorter som danser ut i veien over alt. Dagen da alle skal ta meg så godt de kan. Hver dag er en slik dag på to hjul! Er ikke noe mindre farlig å komme seg ut av byen og ut i svingene, men da er hjermen med på at det er farlig og de fleste kjører automatisk tryggere i slike omgivelser. I nærområdet må man slåss med hodet for å ikke falle inn i gamle vaner og en illusjon om trygghet.

MC er ikke noe man bare kan hoppe på å kjøre av sted på autopilot, det går jo ann, men det funker svært dårlig. Folk gjør jo tydeligvis det hele veien i bilene sine. Resultatene vet vi jo alle hva er! Vi som bruker tohjulinger trenger ikke være like svimete som billistene. Sier ikke at det er tilfellet for deg, ville bare gi alle noe å tenke på.

Synes personlig også at motorsyklister uten klær sender ut feil signaler til omverdenen. Vi kan ikke være like sløv som alle andre traffikanter, vi må være eliten på veien om vi skal ha noen plass i fremtidens trafikksystemer. Vi må vise at vi kan ta vare på oss selv både ved å kjøre trygt og ansvarlig og ved å kle oss der etter.

Uansett, kjør forsiktig da. :)

Mvh. hilsen Andreas - med bmw650gs/ABS, ikke R.
SS-R

Post by SS-R »

Om du leser det jeg skriver så trenger du ikke bruke så mange ord. Jeg har ikke sagt alle som kjører med fult utstyr. har heller ikke sagt alle R folk. så derfor har jeg ikke ilagt deg noen som helst egenskap.

Jeg er selv opptatt av risiko. Jeg vet ikke hvor mange som gjør det men jeg trener faktisk en hel del om våren før jeg legger ut. kjøregård osv. derfor hånterer jeg også min 350 kilo tunge sykkel deretter.

Om du leser mine innlegg så prøver jeg bare å si at jeg synes ikke det er beretiget å bli omtalt som mindre seriøs om jeg tar en tur i t skjorta ned stripa om det er 30 grader ute noe som den her diskusjonen faktisk går ut på. Jeg deler alle de fleste sine synspunkt men stiller spørsmåls tegn med er lik tegnet mellom det å bruke utstyr og være seriøs. Derfor trekker jeg inn noen selvopplevde ex om folk jeg selv har møtt.

Får nesten følelsen av at du mener at ettersom jeg noen ganger kjører uten utstyr er ensbetydene med at jeg samtidig legger igjen hodet? vell nok om det.

Jeg synes forsåvidt denne diskusjonen begynner å bli uinnteresang da gjentagelsene begynner å bli mange og påstandene uriktige.

Jeg har kjørt 10.000 hvis av mil på norske veier. Dette er en risiko innteresse. jeg tar mine forhåndsregler og risikoer for å oppleve det jeg vil her i livet og på en måte jeg ønsker å oppleve det på.
om jeg så skulle være uheldig en gang en snar tur ut så er det ille,samme som å ramle i badekaret. Men har ikke sluttet å dusje naken av den grund.

Noen velger å sette igjen sykkelen når det er for varmt, jeg gjør det ikke.

SS-R
vega

Post by vega »

ditto å jeg ser meg færdig med diskusjonen for min del. konklusjon er at vi er enige i å være uenige å vi kjører i det som vi synes vi selv må ha på 8)
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
||SnoW||

Post by ||SnoW|| »

gixxerman da. Nå har du vel pissa i motvind :P :lol:
ATWindsor

Post by ATWindsor »

SS-R wrote: Dette er en risiko innteresse. jeg tar mine forhåndsregler og risikoer for å oppleve det jeg vil her i livet og på en måte jeg ønsker å oppleve det på.
om jeg så skulle være uheldig en gang en snar tur ut så er det ille,samme som å ramle i badekaret. Men har ikke sluttet å dusje naken av den grund.
Å mene at man bare bør innefinne seg i at en aktivitet har en risiko, og ikke prøve å minnemere den, er like dumt som å prøve å fjerne all risiko, ved feks å dusje med hjelm. At MC er en risikoaktivtet er ivhvertfall ikke noe argument imot å prøve å sikre seg.

AtW
Post Reply