kjedebytte
-
- MC: 95 fireblade.
slipon.hugger.
miniblinkers - Location: arendal
kjedebytte
hei.skal bytte kjede.er det noen som vet hvor man får tak i verktøyet til klinkelåsen.vil ikke kjøre rundt med clipslås.
0-100 is fun.!!!300 is deadly!!!!LIVE LONGER!!!!
-
Re: kjedebytte
Fjerne gammelt kjede: Vinkelsliperfireblade wrote:hei.skal bytte kjede.er det noen som vet hvor man får tak i verktøyet til klinkelåsen.vil ikke kjøre rundt med clipslås.
Montere nytt: Tungt anslag, "butt" dor og hammer. Den delevis hule pinnen skal presses ut så platen ikke kommer ut. Du behøver ikke slå mer enn at du akkurat ser at den har utvidet seg. Da låser den. Du skal IKKE slå så den sprekker og ligger klint utover platen på innsiden.
Funker det som babelfisken sier, men angående å få det sammen igjen med den metoden, så ville jeg sett på en som kan dette, gjøre det først. Bare et tips 

-
slipon.hugger.
problemet er jo bare det at kjede må skjøtes på sykkelen.pga svingarmen har dobbel bøyle.kan jo ikke bruke mothold og hammer når kjedet henger på.vet at det finnes et lite verktøy som skrur inn en tapp og låser masterlinken.men finner det ikke i noen nettbutikker.verkstedene vil ikke låne ut verktøy.(skjønner igrunnen det veldig godt) 

vel, alt kan løses når man har litt erfaring, jeg har klinket kjedelås på frihånd med godt resultat. Selvfølgelig med skikkelig mothold, man tager vad man haver.fireblade wrote:problemet er jo bare det at kjede må skjøtes på sykkelen.pga svingarmen har dobbel bøyle.kan jo ikke bruke mothold og hammer når kjedet henger på.vet at det finnes et lite verktøy som skrur inn en tapp og låser masterlinken.men finner det ikke i noen nettbutikker.verkstedene vil ikke låne ut verktøy.(skjønner igrunnen det veldig godt)
En vanlig kjedelås er mye bedre enn en feilaktig klinket klinkelås. Jeg gidder ikke å kjøre med klinket kjede på veien, det er kun til race for min del
-
Det er kanskje litt etter som man føler for men etter at et anerkjent osloverksted måtte bekoste transport (fra tyskland) og reparsjon av en sykkel etter å ha satt på kjede med klipslås på sykkelen til en kompis og jeg selv har opplevd brukket klipps på tross av "race" sikret lås med ståltråd og silicon på gatesykkelen stoler ikke jeg på tradisjonell lås. Brukte forøvrig det samme på bane og der byttet jeg ganske mange slike klips. Da var det ikke så farlig ettersom alt slikt ble ofte sjekket, men på gatesykkel vil jeg helst slippe slikt.pelsen wrote:vel, alt kan løses når man har litt erfaring, jeg har klinket kjedelås på frihånd med godt resultat. Selvfølgelig med skikkelig mothold, man tager vad man haver.fireblade wrote:problemet er jo bare det at kjede må skjøtes på sykkelen.pga svingarmen har dobbel bøyle.kan jo ikke bruke mothold og hammer når kjedet henger på.vet at det finnes et lite verktøy som skrur inn en tapp og låser masterlinken.men finner det ikke i noen nettbutikker.verkstedene vil ikke låne ut verktøy.(skjønner igrunnen det veldig godt)
En vanlig kjedelås er mye bedre enn en feilaktig klinket klinkelås. Jeg gidder ikke å kjøre med klinket kjede på veien, det er kun til race for min del
Enig med Babelfisken. Har selv kjørt i hastigheter over 200 med klipslås, for senere å finne ut at klipsen var borte vekk. Aldri igjen ! (det var ikke meg men et verksted som monterte) Er en grunn til at man ikke får tak i 530 kjeder med klipslås lenger.
har mistet kjedet to ganger pga kjedelåsen, så jeg kjenner problemet. Men begge ganger var kjedet utslitt og burde ha vært byttet. Så det koker vel ned til dårlig vedlikehold, låsen slites jo sammen med kjedet.
Valget av låsetype bestemmes stort sett av hva som følger med kjedet.
Valget av låsetype bestemmes stort sett av hva som følger med kjedet.
Mitt kjede rullet sin første tur, så nei, jeg tror bare at til kraftige sykler så er det lite lurt å bruke klipslås. Jeg så på når de gjorde det, og jeg kjente også at den satt bra. Hvorfor gamble med sånt tullball når man får klinkelås ?
-
- MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com - Location: Ørsta (og Drammen)
Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)
I "stallen" nå:
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)
http://www.plasticmc.com
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
- Desmo-Dude
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Fikk et verksted til å bytte kjede for meg i fjor,men når jeg var nede å begynte på vårpussen i dag så synes jeg kjede var litt slakt.Det er helt maks på stramminga,så noe må gjøres!Er det mulig å korte det inn med noen ledd,eller må det kjøpes nytt?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
-
Dersom du byttet kjede på verkstedet i fjor og det er utslitt er noe seriøst galt:Desmo-Dude wrote:Fikk et verksted til å bytte kjede for meg i fjor,men når jeg var nede å begynte på vårpussen i dag så synes jeg kjede var litt slakt.Det er helt maks på stramminga,så noe må gjøres!Er det mulig å korte det inn med noen ledd,eller må det kjøpes nytt?
- Overstrukket ( mest sannsynlig)
- Feil kjede,
- Ikke O-ring, X-ring kjede
- Ikke byttet drev som er utslitt.
- ekstrem missbruk av kjede uten smøring og mye regnkjøring.
- du har kjørt > 35 000 km
Dersom kjedet hadde rett lengde når det ble satt på er det utslitt nå. Dvs det må være missbrukt på ett eller annt vis. O-ringkjeder går stort sett over 30 kkm selv uten særlig vedlikehold. Omtrent det eneste som tar knekken på dem før tiden er at de overstrekkes pga for lite slakk i kjedet. Kjedet strammer seg i større eller mindre grad etter hvert som bakdemper komprimeres. Er det for lite slakk går dette først og fremst ut over kjedet men også drivaksellager og boss lager. Det er ganske vanlig at folk strammer for mye.
-
slipon.hugger.
bruker et 530 kjede.det er mulig at jeg spør dumt nå,men hva i all verden er d.i.d. og regina for noe.prøvde og søke på det,men fikk ikke noe svar som var nyttigsuperbaben wrote:Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)

D.I.D er vel et av de, om ikke dét mest kjente merket som produserer kjeder. Får du ikke noe treff ? 
http://www.google.no/search?hl=no&q=D.I.D+chain&meta=

http://www.google.no/search?hl=no&q=D.I.D+chain&meta=
-
- MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com - Location: Ørsta (og Drammen)
fireblade wrote:bruker et 530 kjede.det er mulig at jeg spør dumt nå,men hva i all verden er d.i.d. og regina for noe.prøvde og søke på det,men fikk ikke noe svar som var nyttigsuperbaben wrote:Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)ellers takk for svar.føler meg kompetent til å fixe det sjøl,men skulle gjerne hatt det verktøyet.
Er sant som Gixxerman sier... Kjent merke som leverer kjede. Både D.I.D og Regina er mye brukt i racing. Selv kjører jeg med Regina 520 racingkjede på gatesykkelen, D.I.D 520 racingkjede på banesykkelen. Og D.I.D. på crosseren. De fører iallefall Regina gjennom Erling Sande (suzuki).fireblade wrote:bruker et 530 kjede.det er mulig at jeg spør dumt nå,men hva i all verden er d.i.d. og regina for noe.prøvde og søke på det,men fikk ikke noe svar som var nyttigsuperbaben wrote:Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)ellers takk for svar.føler meg kompetent til å fixe det sjøl,men skulle gjerne hatt det verktøyet.
Her er verktøyet til D.I.D http://www.didchain.com/install.htm De har noe lignende på regina...
I "stallen" nå:
Suzuki RMZ 450
Pocketbike