Forsikring på R sykkel for de yngre

Prat om tung MC.
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Re: Forsikring på R sykkel for de yngre

Post by supermons »

Sjekk forsikring på FZR 600, CBR 600F og YZF 600R i tillegg, så havner du nok på mer behagelige priser samtidig som du faktisk får en R-sykkel.. Jeg hadde selv en FZR600, var veldig morsom å kjøre.. Som tidligere nevnt får du også FZR400, GSXR400, VFR400 og ZXR400 som er billigere å forsikre, pluss at de som regel ligger på rundt 60-70hk i fulleffekt..
vinc79
MC: Ducati 916

Post by vinc79 »

Om 916 er noe interessant burde du sjekke pris på denne å!
Jeg sjekket ansvar på 916 og CBR600F og fikk samme pris...
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Zagzagz wrote:Jeg skjønner jo at det å kjøpe R-sykkel som første sykkel strider mot all fornuft ;)
Men har man lyst på det så har man lyst på det.
Jeg prøvde meg med å høre på prisen på en CBR-F og det senket ikke prisen så mye som jeg hadde håpet på.
Er det mulig å forsikre det på f.eks. Mor eller far ? (Hvis de ikke har MC-lappen)
Kjøp gjerne R-sykkel som første sykkel :) Jeg gjorde det selv, og er ellers allergisk mot moralister som sier at man skal kjøre en snill sykkel som første sykkel. Man skal kjøpe det man har lyst på, og ferdig med det.

Jeg handlet 900 RR mens jeg var i militæret jeg da jeg var 18/19, og kjørte med den lenge før jeg var 20 med mellomtung-lappen, mens den var forsikret på mor. Det er et godt triks hvor jeg slapp unna med rundt 4k5 i året med kun ansvar. Jeg hadde også R1'en stående på mor og det landet på det samme omtrent, og kjøpte den da jeg var rundt 20. Solgte 900 RR like etterpå. I mellomtiden sparte jeg opp bonus med en lett mc som jeg forsikret og hadde som nummer 2 - sykkel(har hatt en lett mc konstant siden jeg var 16), mens de store mc'ene ble brukt på seriøse turer. Når man tar i betraktning at en R-sykkel på seg selv fort kan koste 20k, får du jo kjøpt en lett mc + forsikring for samme pris. De pengene går rett i lomma på selskapene (og angivelig utbetales i skadeutbetalinger. Forsikringsbransjen hadde et jubelår i fjor på forsikring av MC, så har min tvil). Jeg har alltid hatt en lett mc ved siden av(RS 125, Virago, ET4 125, Burgman osv), og vil man slippe unna, så kjøper man et vrak, forsikrer den til 1800 kr hvert år og har tung mc på mor/far. Hver 10% som du tjener opp i året på den lett mc'en blir lommerusk i forhold til kostnadene ved å forsikre, om man ser det i lys av 20k ut for et års forsikring på en R-sykkel. Jeg hadde faen meg ikke sovet godt om jeg hadde betalt 20k til et forsikringsselskap for forsikring. Respekt til de som klarer det. Jeg liker ikke å betale penger til selskaper som dette, siden jeg ser mer på at de skor seg og blåser opp prisene mer enn virkeligheten skulle tilsi.

Dette er mitt triks, og det har fungert. Har blitt 25 år nå(jeg kan vel snart sette MC'ene jeg hadde på meg selv uten å få virkelighetsfjern premie), og da begynner det å hjelpe litt, selv om jeg er like barnslig nå som jeg var da jeg var 18 :lol: Har ellers max bonus, så det skjer vel ting og tang snart på MC-fronten. Har ellers alltid kun hatt ansvar, og da slipper man hyggeligere unna. Ellers, hvis du bor i loppa i glomfjord eller et annet trangt lite høl, kan du vel kjøpe R-sykkel og sette på deg selv uansett. Virker ut som du slipper billigere unna om du bor på "bøgda". Det er bare på østlandsområdet jeg har inntrykk av at prisene er syke, og hvor smarte løsninger er en nødvendighet.

Lykke til, uansett sykkelvalg og forsikringsløsninger. Hør for all del rundt med alle selskaper. Jeg har gode erfaringer med Gjensidige i allefall :)
Last edited by maelling on 04 Mar 2008 16:06, edited 2 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Zagzagz

Post by Zagzagz »

tHaWuLf wrote:Kjøp gjerne R-sykkel som første sykkel :) Jeg gjorde det selv, og er ellers allergisk mot moralister som sier at man skal kjøre en snill sykkel som første sykkel. Man skal kjøpe det man har lyst på, og ferdig med det.

Jeg handlet 900 RR mens jeg var i militæret jeg da jeg var 18/19, og kjørte med den lenge før jeg var 20 med mellomtung-lappen, mens den var forsikret på mor. Det er et godt triks hvor jeg slapp unna med rundt 4k5 i året med kun ansvar. Jeg hadde også R1'en stående på mor og det landet på det samme omtrent, og kjøpte den da jeg var rundt 20. Solgte 900 RR like etterpå. I mellomtiden sparte jeg opp bonus med en lett mc som jeg forsikret og hadde som nummer 2 - sykkel(har hatt en lett mc konstant siden jeg var 16), mens de store mc'ene ble brukt på seriøse turer. Når man tar i betraktning at en R-sykkel på seg selv fort kan koste 20k, får du jo kjøpt en lett mc + forsikring for samme pris. De pengene går rett i lomma på selskapene (og angivelig utbetales i skadeutbetalinger. Forsikringsbransjen hadde et jubelår i fjor på forsikring av MC, så har min tvil). Jeg har alltid hatt en lett mc ved siden av(RS 125, Virago, ET4 125, Burgman osv), og vil man slippe unna, så kjøper man et vrak, forsikrer den til 1800 kr hvert år og har tung mc på mor/far. Hver 10% som du tjener opp i året på den lett mc'en blir lommerusk i forhold til kostnadene ved å forsikre, om man ser det i lys av 20k ut for et års forsikring på en R-sykkel. Jeg liker ikke å betale penger til selskaper som dette, siden jeg ser mer på at de skor seg og blåser opp prisene mer enn virkeligheten skulle tilsi.

Lykke til, uansett sykkelvalg og forsikringsløsninger. Hør for all del rundt med alle selskaper. Jeg har gode erfaringer med Gjensidige i allefall :)

Dette er mitt triks, og det har fungert. Har blitt 25 år nå(jeg kan vel snart sette MC'ene jeg hadde på meg selv uten å få virkelighetsfjern premie), og da begynner det å hjelpe litt, selv om jeg er like barnslig nå som jeg var da jeg var 18 :lol: Har ellers max bonus, så det skjer vel ting og tang snart på MC-fronten. Har ellers alltid kun hatt ansvar, og da slipper man hyggeligere unna. Ellers, hvis du bor i loppa i glomfjord eller et annet trangt lite høl, kan du vel kjøpe R-sykkel og sette på det selv uansett. Virker ut som du slipper billigere unna om du bor på "bøgda". Det er bare på østlandsområdet jeg har inntrykk av at prisene er syke.
Takk! Det der ga meg håp! \:D/
Var vel kanskje bare det jeg ville høre.
FV

Post by FV »

Jeg er helt enig med begge sider her; man skal absolutt kjøpe akkuratt den sykkelen man har lyst på.
Meeen, skal moralisten komme frem, så er det jo måte på hvor mye ekstra man skal betale bare på forsikring. Noen ganger blir man nødt til å modifisere litt på drømmene man har, å kanskje ta til takke med det "nest beste", som forøvrig kan bli en åpenbaring å vise seg å være det beste.

Jeg vil også anbefale alle som har tenkt å kjøpe sykkel å prøve en del forskjellige før de kjøper. Jeg for min del er litt for lang for en R-sykkel, så det har aldri vært aktuelt. Jeg slapp derfor den "problemstillingen" og kunne se etter andre sykler. Jeg angrer derimot på at jeg ikke prøvde litt forskjellig før jeg handla, da kunne sikkert valget falt på noe helt annet. Det er iallefall to gode grunner til at jeg har den sykkelen jeg har:
-Jeg er stolt over sykkelen min, skrøyter til hvem som helst over den, digger å finne forskjellig utstyr som gjør den unik, akkuratt slik jeg vil ha det.
-Den har kanskje ikke de mest imponerende tallene med tanke på effekt, men jeg blir fortsatt skremt av effekten til tider, og den er så lettkjørt at det er en fryd for en såpass fersk sjåfør som meg.
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

s1lVa wrote:
xadox wrote:jeg er 26 år og betaler 15441 i året for full kasko utel leiebil med 50% bonus...

kjører en 07 Yamaha R6... Svindyrt JA morro JAAAAAAA!!!! :)
bytt forsikrings selskap.. jeg vet du kan få et bedre tilbud et annet sted, med den bonusen
alt du klarer å få under den prisen skal DU få halvparten av meg! :)

jeg har ringt til ALLE forsikringsselskap i Norge og dette var og er den billigste kaskoforsikringen for MEG...

kjenner dessverre ingen i den bransjen så dette er det beste jeg klarer...
1.3.1.2
superbaben
MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com

Post by superbaben »

FV wrote:Jeg må jo bare spørre: Hva er det som gjør at så mange unge MÅ ha R-sykkel? Er det utseende som avgjør?

Se på din sykkel, Knerten. Føler du at du er i nærheten av sykkelens potensiale? Jeg har kjørt litt SV, og jeg er rimelig sikker på at om man setter to like ferske sjåfører på en GSX-R 600 og en SV650, så kommer han på SV'en til å kjøre fletta av han andre. Selvsagt er det mer potensiale i en hissig R-sykkel, men det tar lang tid for de fleste av oss å i det hele tatt være i nærheten av det potensialet. Er du fersk og vil ha kontroll mens du kjører fort, hold deg unna R-modellene.
Er HEEEEELT uenig i dette. En R-sykkel har bedre sving-egenskaper...og er mer lettkjørt enn de fleste sykler i sving...så akkurat den om hvem som hadde kjørt fra hvem av GIXXEREN og SVen er jeg ikke enig i. SVen er ikke såå svingvillig som gixxeren...og den er tyngre... Nå spiller det ikke noen rolle hvem som kjører fra hvem...for den diskusjonen er helt dustete...om man ikke er på bane da. På veien så handler det stort sett om hvem som er tommest i hodet, og ikke hvem som er flinkest.

Hadde jeg ikke hatt råd til å forsikre en R-sykkel så hadde jeg heller kjøpt meg en supermotard. Den kan du kjøre hardt i svingene med og kjøre bajas med...og bli en bedre sjåfør...og den koster bare 1500-2000 i året å forsikre...

Men har du hørt med ENTER forsikring? Noen av unggutta i klubben er forsikra der... De betaler bare 5000-6000 for full kasko med middels bonus..
I "stallen" nå:
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)

http://www.plasticmc.com
FV

Post by FV »

superbaben wrote:
FV wrote:Jeg må jo bare spørre: Hva er det som gjør at så mange unge MÅ ha R-sykkel? Er det utseende som avgjør?

Se på din sykkel, Knerten. Føler du at du er i nærheten av sykkelens potensiale? Jeg har kjørt litt SV, og jeg er rimelig sikker på at om man setter to like ferske sjåfører på en GSX-R 600 og en SV650, så kommer han på SV'en til å kjøre fletta av han andre. Selvsagt er det mer potensiale i en hissig R-sykkel, men det tar lang tid for de fleste av oss å i det hele tatt være i nærheten av det potensialet. Er du fersk og vil ha kontroll mens du kjører fort, hold deg unna R-modellene.
Er HEEEEELT uenig i dette. En R-sykkel har bedre sving-egenskaper...og er mer lettkjørt enn de fleste sykler i sving...så akkurat den om hvem som hadde kjørt fra hvem av GIXXEREN og SVen er jeg ikke enig i. SVen er ikke såå svingvillig som gixxeren...og den er tyngre... Nå spiller det ikke noen rolle hvem som kjører fra hvem...for den diskusjonen er helt dustete...om man ikke er på bane da. På veien så handler det stort sett om hvem som er tommest i hodet, og ikke hvem som er flinkest.

Hadde jeg ikke hatt råd til å forsikre en R-sykkel så hadde jeg heller kjøpt meg en supermotard. Den kan du kjøre hardt i svingene med og kjøre bajas med...og bli en bedre sjåfør...og den koster bare 1500-2000 i året å forsikre...

Men har du hørt med ENTER forsikring? Noen av unggutta i klubben er forsikra der... De betaler bare 5000-6000 for full kasko med middels bonus..
Nå må du misforstå meg rett her, baben. Har du kjørt SV? Jeg sier ikke hvilken sykkel som er raskest, men hvilken det er lettest å kjøre aktivt for en nybegynner med. Det vil jeg fortsatt påstå er en SV. Man skal ha kjørt litt sykkel før man klarer å kjøre en R-sykkel slik den skal kjøres.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Superbaben: SV 650 er luftkjølt og ganske lett til diesel å være. Den er lettere enn GSXR 600, bare sjekk Bikez.com el.

Det kan også nevnes at 250 cc er mer enn nok til å miste lappen på, det kan jeg skrive under på ;-)
superbaben

Post by superbaben »

Hehe! JA, jeg har kjørt SV...både 650 og 1000. 1000 har jeg faktisk kjørt MYE...

Mulig den er lettere i kilo i våtvekt (ikke tørr)...der var jeg nok litt for rask...BEKLAGER... Men tyngdefordelinga på den er helt annen enn på en R-sykkel. Så R-sykkelen er mye lettere å håndtere...og svinge med (hvis man da ikke velger en hunngammel R-sykkel da).
Skjønner ikke problemet med å kjøre en R-sykkel som fersking. Man MÅ ikke vri helt om rulla bare for at det er power i den. Det er jo trossalt bare max 100 i fartsgrense i norge :-

Dessuten så er det faktisk mange ferskinger som sliter med å kjøre de V-twin'ene... På lavt turtall så må en slure for å ikke kvele motoren. På Solberg Motor i Ålesund klaga de over at demo-sykkelen ble velta så mye når ferske folk skulle kjøre i gang... Fordi de kvelte den...og ikke klarte å holde den. Hehe! Det her var et sidespor:)
I "stallen" nå:
Suzuki RMZ 450
Pocketbike

Magnalf
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)

Post by Magnalf »

Jeg er 20 somre og betaler 9000,- i året for delkasko (ansvar, brann, tyveri) på min CBR1000RR. Med kasko ville det kostet i overkant av 20.000 i året.

Startprisen fra samme selskap var på 65.000,- i året!

Det gjelder å kunne snakke litt for seg og ikke gå for det første tilbudet man får. De fleste vil jo bare skremme oss vekk. Var flere forsikringsselskaper som ikke ville forsikre sykkelen om den sto på faren min engang enda han er godt voksen og har 70% på mc-forsikring før, det synes jeg var drøyt. Men det er jo ikke lov uansett da det er eier og bruker som må ha forsikringen, har blitt strenge på dette nå.

Nå har jeg riktignok 50% bonus, er totalkunde og er yrkessjåfør, jeg brukte de to siste som argumenter. Bruker Gjensidige.

Synes det er dumt at forsikringsselskapene bannlyser oss yngre samme om det gjelder bil, motorsykkel eller hus eller hva det måtte være, vi er tross alt deres fremtidige kunder! Husker det var et helvete å forsikre bilen den gang jeg ble 18 også alle andre steder enn Gjensidige, enda dette ikke er noe monstermaskin. Jeg kommer ihvertfall ikke til å konvertere til noe annet selskap senere, med mindre det er helt syke forskjeller i pris da. Tror Gjensidige har en god strategi sånn som de har kjørt det de siste åra, ved å kapre unge kunder tidlig. Hva tror dere?
Road Rider c" ,)
DavidK

Post by DavidK »

Sett den på far din ;) hehe.. Er vell noe av det lureste du kan gjøre når du skal ha forsikring på galskap som dette. Jeg fikk en pris på litt over 5000kr på min far med meg som dele eier, fullkasko på en GSXR 600.

Skal du bygge bonus når du er ung kjøper du deg en billig sliten bil med 60hk.
Magnalf
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)

Post by Magnalf »

DavidK wrote:Sett den på far din ;) hehe.. Er vell noe av det lureste du kan gjøre når du skal ha forsikring på galskap som dette. Jeg fikk en pris på litt over 5000kr på min far med meg som dele eier, fullkasko på en GSXR 600.

Skal du bygge bonus når du er ung kjøper du deg en billig sliten bil med 60hk.
Setter han den på faren sin, får fortsatt HAN skylden hvis en idiot kjører på ham, fordi forsikringen er kun gyldig for den som eier og bruker sykkelen. Og da snakker vi regress etc. Selvfølgelig kan faren stå som eier og forsikringstaker og han som bruker, men det har ingen hensikt for forsikringen flyr fortsatt i været, og da opparbeider han seg i tillegg heller ingen bonus. Er ikke like enkelt som før lenger desverre, har forandret seg mye bare det siste året. Husker jeg kunne gjøre det på sistemåten via fatter og Terraforsikringen hans i fjor, med kun konsekvensen at de økte egenandelen, men det var ikke mulig der nå lengre.

Og ang. bonusen så har de fleste selskaper egen oppbygning av bonus på MC, altså bil og MC er separert fra hverandre. Har du et godt forhold til selskapet får du somregel overført bonusen fra bilen og over på sykkelen med en gang.
Road Rider c" ,)
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

superbaben wrote: Dessuten så er det faktisk mange ferskinger som sliter med å kjøre de V-twin'ene... På lavt turtall så må en slure for å ikke kvele motoren. På Solberg Motor i Ålesund klaga de over at demo-sykkelen ble velta så mye når ferske folk skulle kjøre i gang... Fordi de kvelte den...og ikke klarte å holde den. Hehe! Det her var et sidespor:)
Hæ? Jeg må ikke slure på clutchen på min SV, den drar så fint atte fra 2000rpm og oppover. Men jeg kvelte den CBR'en jeg prøvde, tre ganger tilogmed :oops: ;-) Og en SV er væskekjølt. Og jeg er langt ifra å utnytte potensialet i SV'en min, og jeg kjører ikke sykkel for å komme først fram.

Forsikring er dyrt, sånn er det bare. Utregning av forsikringepremier er litt "black magic". Har nettopp byttet selskap fra Gjensidige til IF, tidligere har IF operert med fantasipriser for å forsikre SV'en min. Men nå var de plutselig konkurransedyktig og jeg byttet, det lønner seg ihvertfall ikke å være lojale mot selskapene.

Har man lyst, har man lov, såfremt man har råd.
superbaben

Post by superbaben »

Nå snakka jeg om LAVE turtall. Dvs under 2000 omdreininger. Og for all del...ikke noe vondt om SV. Fin sykkel det. Og grom lyd og bunndrag. Jeg bare svarte tilbake ang hvem sykkel som var enklest å kjøre bra m:) Skjønner ikke hvorfor folk tror r-sykler er så vanskelige å kjøre. Den svinger jo av seg selv nesten:)
I "stallen" nå:
Suzuki RMZ 450
Pocketbike

Post Reply