Da ble det jul og bursdag på en gang da.
En kamerat var hos en skrap handler for noen deler til bilen sin, han ringte meg og spurte om jeg kunne komme og hjelpe han demontere stort sett hele forstillingen.
Jeg kom og der rett ved siden av bilen vi skulle jobbe på lå en sikkelig vraket Honda NS400R. Så ut som den hadde ligget der lenge så jeg spurte den hyggelige mannen i bua hvor mye han skulle ha for motoren og resten av delene den trengte, og for 500kr fikk jeg den men da måtte jeg ta med deg resten av sykkelen også fordi den lå sånn i veien.
Litt irriterende at jeg holder på å trimme orginal motoren men jeg tror dette heller blir mitt langtids prosjekt, da har jeg noe å holde på med neste vinter også.
Nå skal motoren bare gis en overhaling også skal den trimmes.
Må nok lese opp om NS400R motoren. Men tror den har litt mer å gi en 250'en som sitter i der nå.
Et lite bilde av en motor så dere skjønner hva jeg snakker om:
Her er hva jeg har funnet så langt om konverteringen. 100 hester på bakhjulet er jo ikke verst det.
There is the NS400 conversion which Anderzander first talked about on the RGV forum. YOu can eitehr use standard engine, standard engine with big bores to get 500cc, engine with CR cylinders, CR cyls with big bore cr cylinders. AParently, NSR250 carbs fit, and with a decent set of expansion chambers I dont think it would be too hard to get a genuine 100bhp from this combination - CR cylinders and big carbs should do it, definately if you big bore them, with NSR250 carbs.
Anderzander, Bloodnut and Matt Grant on the RGV forum are doing this mod. CHannel Hopper on the NS400r forum is going for a least cost NS400 engine tune but not sure which chassis he is using. Only problem is getting the engine, which is a bit scarce, and various fixes and workaround shave to be performed since Honda dont produce the crank parts anymore, but other conrods form Yamaha fit with a bit of work.
I have seriously considered this conversion for a spare VJ21 chassis but then real life comittments like job and family keep stopping (or waking me up) me from doing it.
Anderzander says it is easy to do, kickstart in right place, even one engine bolt ligning up, with minimal frame welding. MGA on this forum/gixerboy on the RGV forum will be producng a frame moutning kit in the near future I believe. I would say this is a medium cost conversion, since engines are £500 plus, but with good power to cost.