Vikepliktspørsmål....

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Vikepliktspørsmål....

Post by Alas »

Hei.

Har et spørsmål angående vikeplikt.....

En vei, uten forkjørsrett, alle veier fra høyre skal man vike fra. Men hva karakteriseres som vei?

Alle steder hvor en har et skilt med gatenavn er greit. Men når det bare er gatenummer, altså er skilt som viser hvilke husnummer som er inne på den veien. Veien er altså endel av den opprinnelige veien siden husene har gateadresse i denne veien. Har man da vikeplikt for folk som kommer fra denne veien? Eller er det som en parkeringsplass å regne?

Dette er er et reelt eksempel, og på stedet er det heltrukken sidelinje, men de kan jo bare være treige med å fikse det.....

Noen som vet med sikkerhet?

Det ser sånn omtrent sånn ut....

Image

Er litt usikker på om jeg skal begynne å fløyte når folk bare kjører ut i veien foran meg, eller om jeg skal fortsette med å stoppe for dem og smile.....
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Vikepliktspørsmål....

Post by mekkern »

er det privat eller offentlig vei den m nummerne da? tror det er et skille der...at privat blir som p plass... :-k
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Man har ikke vikeplikt for kjøretøy so kommer ut fra privat vei. Er det heltrukken kantlinje så er det den du skal forholde deg til. Smeller det der så kan du sannsynligvis skylde på vegvesenet.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

inunf wrote:Man har ikke vikeplikt for kjøretøy so kommer ut fra privat vei.
Hæ???? :-k Hvordan mener du at kryssende trafikk skal kunne vite om veien er privat eller ikke?
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Ut i fra en yrkessjåførs ståsted vil jeg si at det kommer helt an på hvilket kjøretøy man kjører.
Litt aktsomhet kan anbefales for kjøretøy under 3,5 tonn.

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
O_o

Post by O_o »

Helt klart: det er regnet som vei hvis det er mer enn 4 hus langs den. I dette tilfellet er det 10 hus/ adresser og da er det vikeplikt. Kjørelæreren min sa at det har vært rettsak på akkurat det der også, og da ble det avgjordt.
O_o

Post by O_o »

Kjitta8648 wrote:Ut i fra en yrkessjåførs ståsted vil jeg si at det kommer helt an på hvilket kjøretøy man kjører.
Litt aktsomhet kan anbefales for kjøretøy under 3,5 tonn.
Er utrolig irriterende med yrkessjåffører som tror at de eier veiene, og har spesielle retter fordi de har store kjøretøy. Dersom noen ser at en lastebil sliter opp en bakke, kan de stoppe for den for å være greie, men ingen (utenom politiet) kan kreve det.
Banditbiker

Post by Banditbiker »

Høyreregel gjelder med mindre det er skiltet annerledes, altså man kjører på skilet forkjørsvei.
Det finnes land som ikke har vikepliktsregler slik vi kjenner det fra Norge. Den gamle 'gentlemansregelen' gjelder hvilket vil si at om man kommer fra mindre traffikert vei, så har man vikeplikt for kryssende trafikk på vei med tyngre trafikkbelastning.
Spørsmålet her er om det kan regnes som utkjøring fra parkeringsplass eller ikke. Utkjøring fra parkeringsplass har som kjent vikeplikt.
O_o

Post by O_o »

Dersom det er mer enn 4 hus der skulle jeg ikke tro at det har noe å si om det også er parkeringsplass langs veien der.
EDIT:
Og så lenge den er "åpen for alminnelig ferdsel" spiller det ingen rolle om den er privat eller ei.
Du kan jo også ta kontakt med de som har med skilt å gjøre, så kan de sette opp vikepliktskilt. Da slipper du hvertfal at folk missforstår.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Hmmm, det er ikke lett å bli klok på. Det er flere enn 4 hus der, men det er jo ikke noe en kan drive og telle sånn i farten om en ikke er kjent. Veien har samme gateadresse som den veien som en kjører på, så den er vel offentlig tenker jeg.

Det som virkelig gjør det forvirrende er den heltrukne linjen som gjør at jeg er tilbøyelig til å tro at jeg som kjørende på hovedveien ikke har vikeplikt. Men det er nok bare et tidsspørsmål før den blir stiplet.

Jeg velger stort sett å stoppe, det er det beste igrunn.
O_o

Post by O_o »

Er egentlig litt merkelig det der. Du har vikeplikt hvis veien har mer enn 4 hus, og noen ganger må du, som du sier, først telle for å vite om du har vikeplikt eller ei.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

dessuten har ingen påkjørsrett....
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Og kjører du sykkel er det viktigste å forbli skadefri.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Banditbiker

Post by Banditbiker »

O_o wrote:Er egentlig litt merkelig det der. Du har vikeplikt hvis veien har mer enn 4 hus, og noen ganger må du, som du sier, først telle for å vite om du har vikeplikt eller ei.
Tør jeg spørre hvor dette med 4 hus kommer fra?
:-k
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

så lenge parkeringplassen også har en egen vei inn til seg som avbildet her så kan det ikke være utkjøring fra p-plass. og om det er privatvei eller ikke har ikke noe å si. Høyre regel skal gjelde som vanlig her. Om det er heltrukken linje langs veien skal ikke ha noe å si. Er det ikke satt opp vikeplikt skilt ut der så gjelder H regel (akurat tatt oppkjøring på nytt så har lest en del) 8)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply