ninja væske

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
StenR

Re: ninja væske

Post by StenR »

RH har egentlig forklart deg hva du skal gjøre. Fyll radiatoren full (Det vil si sånn ca opp til der som påfyllings"røret" sitter på radiatoren). Klem på slanger for å få ut overflødig luft. (evt. blåse som noen har foreslått). Du vil nå se at nivået faller i radiatoren igjen. Etterfyll på nytt til radiatoren er full. Sett på radiatorlokket og fyll ekspansjonstanken. Kjør motoren varm. Noen anbefaler også å kakke kjapt på gassen et par ganger for å hjelpe luftinga (uten at jeg har skjønt hvorfor). Når motoren er kald igjen, så fyller du opp ekspansjonstanken til max.

Ekspansjonstanken er der nettopp for å ta opp den væsken som blir for mye evt. toppe opp hvis det blir for lite. Eneste måte jeg kan forstå at du greier å overfylle et tomt system, er å fylle radiatoren til randen, lufte og så overfylle ekspansjonstanken. Nivået i ekspansjonstanken pleier ofte å falle bittelitt første nedkjøling etter bytte av kjølevæske. Sikkert pga. noen luftlommer som man ikke fikk ut ved å klemme slanger.

Et tips til slutt, er at om du tenker å klemme slanger i stedet for å blåse, så ikke fyll radiatoren for full før du begynner å klemme. Da kommer du til å søle....
kawa6

Post by kawa6 »

en siste ting, hvor mange liter er det disse tankene holder ca ?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Kjølesystemet på 250'en min tar 1,9 L. Ditt tar nok en del mer.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

ca 4 liter...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Babelfisken

Post by Babelfisken »

kawa6 wrote:men fyller da til jeg ser det nærmer seg toppen, eller?
Man fyller til det renner over på radiator og man fyller evt. litt i ekspansjonstanken. På racere er det vanlig å tømme denne for å spare noen gram. Er systemet fyllt og luftet og motoren kald er det akkruat så mye vann du klarer å få inn i den aktive delen av systemet. Ekspansjonstanken er akkurat det navnet tilsier. Den gir plass til vann når motoren varmes opp fordi vannet da utvider seg. For gatebruk har det selvsagt ingen hensikt å tømme tanken men det er heller ingen grunn til å stresse med den.
Fyll den til passe nivå og sjekk etter første kjøretur og etterfyll dersom det har vært luft i systemet.
Eneste lille punkt jeg kan komme på er at dersom du har tømt systemet kan det være viktig å lufte. Har opplevd at aprila 250 ikke fikk vann til pumpa pga luft. Det ble veldig varmt. Men det høres ikke ut som om det er slike problemer med din sykkel.

Edit: note to self, lese hele tråden først.
kawa6

Post by kawa6 »

Har tømt tanken og fylt på ny væske nå(rød farge).
Skruddde ut skruen og lot det renne helt ut, snudde også ekspansjonstanken og tømte den.

Når jeg skulle fylle på igjen fikk jeg fylt på bitte litt for mye væske på radiatoren så tok ut skruen og tappet ut litt igjen, men da kom den gamle fargen (grønn) ut.

Tydeligvis så satt det fortsatt litt igjen i systemet av den gamle væska, men det kan vel ikke være så veldig mye siden jeg lot det renne ordentlig ut første gang.

Er dette farlig siden jeg ikke skal blande to forskjellige farger?
Bør jeg rense systemet ordenlig?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

når du skifter fra vanlig til rød kjøleveske(longlife) skal du spyle imellom for å få ut alt ja... :)
Magnalf
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)

Post by Magnalf »

Gixxerman wrote:
Det står to omdreininger i manualen på den jeg har nå og den forrige :)
Skruzuki vett, må skru litt mer rundt der :P

Hvis det er vanlig filter (ikke innsats) bør gummipakningen smøres inn med et tynt lag olje (type putt på fingern og dra den rundt pakninga) for å få det skikkelig tett
Road Rider c" ,)
Post Reply