Nm og Hk

Prat om tung MC.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

vega wrote:også på den amrikanske normen så er alt som tar opp krefter som f.eks dynamo vannpumpe o.l plukket av å kjørt utenom motoren (noen her på jobben sier at den het HP eller SAV) pluss at DIN er det to av også den gamle var fra veiva men de hadde ikke demont dynamo vannpumpe o.l. å den nye DIN som brukes idag er etter driverk. en HK er den krafta som må til for å løfte 75kg en meter opp på ett sekund sa lærern husker jeg.
Den amerikanske normen heter SAE (Society of American Egineers) og har ca 10% høyere effekt (Hk/Kw) enn den gamle DIN-normen. DIN = Deutsche IndustrieNorme.
I "gamle" dager, før alle begynte med Kw, ble det ofte spurt om effekten var oppgitt etter SAE- eller DIN-normen.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
V8
Posts: 15
Joined: 18 Jul 2005 22:36
Location: Gardermoen

Post by V8 »

He,He,He Her kommer noen bilder av Dyno testen vi hadde på Bossèn føre vi modifiserte sykkelen,kansje dette gir en peke pinne.NB. Momentet her er i Fotpund så man må dele clb-ft med 0,73756 for å få Nm ex. I det nye oppsettet på Boss Hossèn har jeg 680clb-ft / 0,73756 = 921,95NM .
Image[/img]

Image[/img]
The Boss
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

pelsen wrote:
ATWindsor wrote: Det er neppe noen "vinklin mot nm" i noe mer en reklameindustrien, dreimoment alene forteller ingenting om motorens ytelse, en f1-bil har feks ikke spesielt høyt dreimoment. Det den menige mann som regel mener når de sier "bra dreimoment" er høy effekt på lavere turtall. (til tider blir det også brukt om å øke dreimomentet på et gitt turtall, noe som gir en effektøkning, men feks maks dreimoment sier deg i utgangspunktet ingenting, selv om man utifra dreimomentet kan gjette seg til sånn ca hvordan effektkurven ser ut om det er en "normal" motor, og man har litt peil).
AtW
ehh...hvordan oppnår man høy effekt på lavt turtall? Kanskje menigmann har rett når han hevder det er bra moment når man tenker på sammenhengen mellom disse begrepene.

Momentkurven og maksmoment forteller mye om en motor til de som har peiling. Maks moment opptrer når midlere sylindertrykk er på maks. Dvs når forbrenningsprosessen er best. Man bruker momentkurven for å optimalisere videre.
Avstanden mellom maksmoment og maks effekt kalles powerband på utenlandsk.
Racemotorer har ofte smalt powerband, dvs maks moment og maks effekt er nesten sammenfallende. Denne type motorer er de som yter mest, men er dessverre er de nærmest ukjørbare for menigmann på veien.
Du sier jo selv her hvorfor maks moment sier lite om motorens ytelse, fordi når man ikke vet noe om turtallet, så sier det deg ikke mye. Når du kjøper en motor, så er effektkurven nok, hva skal man med å vite momentet i tillegg? Og når man til stadighet oppgir maks moment i reklamer, hva sier det deg? er 400 nm et "bra" maks moment? Uten at man kjenner hvilket turtall dette inntreffer på og turtallsområdet til motoren, så sier det lite. Effekt har allerede bakt inn turtallet.

AtW
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

Pokker tenkte å si SAE men begynte å bli usikker for SAE betenglesen brukes ofte på olje for å angi viskositetsgrad o.l "tror jeg skal se om jeg finner de gamle lærebøkene jeg hadde da jeg gikk motormekaniker for leeeenge siden" :smt025
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jepp, min bike bruker SAE 10W-40 :)
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Ja nå begynner det å bli spennende her ja gutter :roll:
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

vega wrote:Pokker tenkte å si SAE men begynte å bli usikker for SAE betenglesen brukes ofte på olje for å angi viskositetsgrad o.l "tror jeg skal se om jeg finner de gamle lærebøkene jeg hadde da jeg gikk motormekaniker for leeeenge siden" :smt025
er nok samme SAE det ja, en amerikansk standard.
SAE gross er motor målt uten dynamo, vannpumpe osv.
SAE net er målt med disse dingsene på, tror jeg. Husker ikke detaljene, er for lenge siden jeg gravde i dette.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

skal hjem når jeg tar ferie så jeg får vel gå på skattejakt oppå kvisten til høvdingen..... like spennende hver gang :lol:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Post Reply