Vi skulle forklare internasjonale vassedrag
Jeg skrev:
- Elver som renner gjennom landegrenser
Fikk feil, mistet 2 poeng = en karakter. Var på grensen mellom to karakterer
Riktig svar, ifølge læreren var:
- Elver som renner gjennom land
Pratet med læreren med dette, og læreren mente at jeg hadde fått godkjent om jeg hadde skrevet OVER landegrenser istedenfor GJENNOM
Hva mener dere? Gjennom landegrenser og gjennom land, er det to forskjellige ting?
Har læreren lov til å være så pirkete mot en utelandsk elev som ikke kan så godt norsk som en gjennomsnittelig norsk elev, når læreren VET hva jeg mente?
Har opplevd dette et par ganger før også, men det er først nå jeg ikke holder ut mer!
Prøve. Mistet poeng på grunn av skrivefeil
Re: Prøve. Mistet poeng på grunn av skrivefeil
Gjør regning med at dette ikke var en norskprøve. Pirkete, joda.. Men betyr jo litt forskjellige. Var det kun to poeng du kunne få på denne oppgaven, eller var det to mindre enn maks du fikk?
Syns forresten det er noe du må ta opp med klassestyrer, evt undervisningsinspektører, veileder, rektor, ikke på et (offentlig) forum på nettet. Slike problemer finnes daglig overalt i landet, og må tas der det gjelder, ikke diskutere med helt utenforstående som oss.
Hvis de to poengene står om en hel karakter burde du ta det opp med en annen person på skolen, som nevnt over, eller kanskje også en annen lærer i samme fag som kan fortelle hvordan hun ville oppfatte problemet (og kanskje uten å vise hvilket svar du fikk på oppgaven i utgangspunktet, slik at læreren ikke vet hva den andre har sagt.)
Syns forresten det er noe du må ta opp med klassestyrer, evt undervisningsinspektører, veileder, rektor, ikke på et (offentlig) forum på nettet. Slike problemer finnes daglig overalt i landet, og må tas der det gjelder, ikke diskutere med helt utenforstående som oss.
Hvis de to poengene står om en hel karakter burde du ta det opp med en annen person på skolen, som nevnt over, eller kanskje også en annen lærer i samme fag som kan fortelle hvordan hun ville oppfatte problemet (og kanskje uten å vise hvilket svar du fikk på oppgaven i utgangspunktet, slik at læreren ikke vet hva den andre har sagt.)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
læreren har nok rett mhp språket, et uttrykk som "Elver som renner gjennom landegrenser" gir ingen mening på norsk.
Hvor mye det skal ha å si for poengsetting kommer vel litt an på hvilket fag det er og hvilket nivå, men det kan man jo ikke vite ved å lese innlegget.
Hvor mye det skal ha å si for poengsetting kommer vel litt an på hvilket fag det er og hvilket nivå, men det kan man jo ikke vite ved å lese innlegget.
- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Tja, jeg synes jo det og blir feil jeg da. Hvis et vassdrag skal kunne kalles internasjonalt må det vel gjennom flere forskjellige land. Alle elver/vassdrag renner meg bekjent gjennom land.Moses wrote:Riktig svar, ifølge læreren var:
- Elver som renner gjennom land
Men jeg er enig med læreren at gjennom landegrensene ikke gir mye mening. Som nevnt, det kommer an på hvilket nivå og hvilket fag.
Mvh
Dersom dette ikke er norsk, ville jeg trodd at læreren bare ville sett mellom fingrene, for det er ikke noe problem å forstå hva du mener. I andre fag enn språkfagene skal ikke læreren vurdere skriveferdighetene (se læreplan), men hva du kan. Dersom læreren først har bestemmt seg for å være sær, så kunne han evt. ha trukket litt, men ikke 2 poeng!