Fiffig liten episode ja. Håper bare det var hennes bil som fikk riper, og ikke din sykkel.
Hadde selv en kjekk liten opplevelse på vei til jobb i dag. Fulgte E18 innover mot Oslo, og lå i kollektivfeltet ved siden av køen. Hastigheten var ca. 80.
Når jeg nærmer meg påkjøringen ved Høvik legger jeg merke til en Renault Master varebil som kommer i friskt driv inn mot E18. Jeg ser at hastigheten hans stemmer ganske godt med min, og han vil treffe kollektivfeltet samtidig som jeg er på samme punkt med mindre han justerer på hastigheten. Vikepliktsregelen er jo ganske klar, så det bør vel forventes at han tilpasser hastigheten til øvrig trafikk. I tillegg ser jeg at han snur på hodet, og kikker bakover så tingene burde jo være på plass.
Imidlertid så har man jo sett litt av hvert etterhvert, så jeg sørger for å legge meg slik at jeg har et ledig felt inn i køen (køen hadde akkurat løst seg opp litt, og hastigheten var nesten som i kollektivfeltet). Den tilpassningen er jeg ganske glad for, varebilen gjør ingen justering av fart, men raser rett ut i kollektivfeltet fra påkjøringsrampen. Jeg sklir inn i køen, og markerer samtidig med hornet at jeg ikke var helt tilfreds med hans kjøring. Det eneste svaret var et overrasket ansikt på andre siden av vinduet som tydeligvis overhode ikke hadde oppfattet situasjonen.
Jeg er usikker på om fyren var helt våken. Min sykkel er ikke av de minste, og jeg har på godt med lys. Javel, vi er mindre enn de fleste biler, men det er mange mindre biler (f.eks. EL-biler som også kan kjøre i kollektivfeltet) som ikke synes nevneverdig bedre.
Nei, utgangspunktet for denne sesongen er det samme som alle tidligere: Stol ALDRI på en bilist !