Oljeskift
Oljeskift
Hat tømt oljetanken og tatt av oljefilteret på min zx6r så alt av olje skal være borte.
Kjøpte en fire liters dunk med olje og fylte på igjen, men på nivå måleren så viser den bare litt i bunn.
Hvor mye olje rommer egentlig sykkelen, med tanken og det som er rundt i systemet?
Ser at i sykkel manualen så står det 4 liter "when engine is completly dry", så skulle det ikke egentlig holdt?!
Kjøpte en fire liters dunk med olje og fylte på igjen, men på nivå måleren så viser den bare litt i bunn.
Hvor mye olje rommer egentlig sykkelen, med tanken og det som er rundt i systemet?
Ser at i sykkel manualen så står det 4 liter "when engine is completly dry", så skulle det ikke egentlig holdt?!
Re: Oljeskift
Jo.
Har du lagt til litt for oljefilteret?
På min er det "inspeksjonsglass" og det er bare når det nærmer seg fullt at det skjer noe der.
Siste biten opp er bare en liten dæsj.
Har du lagt til litt for oljefilteret?
På min er det "inspeksjonsglass" og det er bare når det nærmer seg fullt at det skjer noe der.
Siste biten opp er bare en liten dæsj.

I en manual står det som oftest 2 nivåer, og det ene er om du ikke bytter oljefilter, og det andre er både og. Det skiller ofte noen desiliter der.
Hvilken årsmodell har du ? Ble forøvrig forbauset over at det skal så mye i en 600 men men.
Hvilken årsmodell har du ? Ble forøvrig forbauset over at det skal så mye i en 600 men men.
Det står:
3,4l when filter is not removed
3,6l when filter is removed
4,0 l when engine is completly dry
Skal vel da ha 4l siden jeg har bytta filter og tømt tanken.
Er inspeksjonsglass her også, så viss det er som lølle sier så kanskje det skjer no viss jeg fyller på med noen dl ekstra.
Har 2001mod.
3,4l when filter is not removed
3,6l when filter is removed
4,0 l when engine is completly dry
Skal vel da ha 4l siden jeg har bytta filter og tømt tanken.
Er inspeksjonsglass her også, så viss det er som lølle sier så kanskje det skjer no viss jeg fyller på med noen dl ekstra.
Har 2001mod.
Du skal egentlig bare behøve å fylle 3.6 liter da, men det kan variere litt. Men 4 dl ekstra syntes jeg hørtes mye ut, og at det fortsatt viser at det er for lite. Har du startet opp sykkelen og latt den stå litt, skru av, la den stå litt, og så måle når sykkelen står beint, altså ikke på støtta ?
lot den gå litt, viste ikke noen forskjell etter dette..
så også om det var noen steder det lakk, men fant ingen synlige... hva kan det i værstefall være?
så det kom litt i det "inspeksjonsglasset" så noe kom jo frem dit =/
så også om det var noen steder det lakk, men fant ingen synlige... hva kan det i værstefall være?
så det kom litt i det "inspeksjonsglasset" så noe kom jo frem dit =/
- Atle ZX9R
- MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar ) - Location: Hornindal, S&Fj
Sykkelen skal vel stå loddrett og vannrett når du ser i inspeksjonsglasset. Strår den på sidestøtta eller på depotstøtte vil det vise feil.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Hadde peilepinne på min gamle Honda NX650. Påfylling og peilepinne satt øverst i ramma, ved styrekrona... 

4,0 er nok for mye. "Dry" er tørr, og da menes overhalt motor hvor den har vært skrudd fra hverandre og dermed ikke har oljefilm på alle deler pluss en dæsj her og der. 3,6 skal det være ved bytte av filter, men det er ca. Høres ut som du har peilet med sykkel på sidestøtta? Den skal som nevnt stå loddrett.
- Atle ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
På min står det 3,6L ved siden av påfyllingshullet. Har brukt å fylle akkurat 3,6L og når eg sjekka etterpå har oljenivået vore fint.
Trur at 4L er for mykje....
Trur at 4L er for mykje....
Bandit'en (600) skal også ha 3,6, min skal ha 3,9 - og godt er det, ellers hadde jeg lurt på en konspirasjonsteori om at alle skal ha det samme 

det blei stille fra trådstarter gitt
Forresten så går nok sykkelen din finfint på 2 liter olje også, selv om tempen da vil stige noe raskere 
men siden du virker helt fersk på mekkefronten så må du huske at oljen ikke skal være høyere enn midtveis på peileglasset.

men siden du virker helt fersk på mekkefronten så må du huske at oljen ikke skal være høyere enn midtveis på peileglasset.
#Suzuki GSXR 750, K6
- Atle ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
Kan vel vere høgare enn midt på?
På min er det en strek nede og en oppe ved siden av glaset, vil tru at det er max/min merker.
Reknar med dei merkene er å finne på trådstarter sin sykkel også...
På min er det en strek nede og en oppe ved siden av glaset, vil tru at det er max/min merker.
Reknar med dei merkene er å finne på trådstarter sin sykkel også...