innkjøring
innkjøring
spørte selger ang. innkjøring på min 08 r1 og han sa: så lenge du et lite stykke fra rødmerkingen er det bare og kjøre normalt de første 100 milene. jeg fikk instruksjonboka mi idag og der står det at en ikke skal overstige 6800 rpm de første 100 milene..
nå har jeg gitt litt gass i ny og ne og dermed kjørt over yama sine 6800 rpm`ene. men jeg personlig tror ikke det kan ta skade med variert turtall på en god og varm motor før de første 100 milene.
Hva mener dere om innkjøring og konsikvenser det kan medføre?
nå har jeg gitt litt gass i ny og ne og dermed kjørt over yama sine 6800 rpm`ene. men jeg personlig tror ikke det kan ta skade med variert turtall på en god og varm motor før de første 100 milene.
Hva mener dere om innkjøring og konsikvenser det kan medføre?
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: innkjøring
Finns mange teorier om dette med innkjøring, men er det noen grunn til å tro at en tilfeldig selger på en tilfeldig butikk i et tilfeldig land, vet bedre enn det som fabrikken anbefaler? 

trur at du bør høre på hva som står i boka 

Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Finnes som sagt mange mange teorier her. Selv ville jeg kjørt motoren varm i rolig tempo, og så variert etter dette, men ville ikke tynet den noe voldsomt. La motoren gå lett og ledig, altså ikke 6gir i 40km/t osv.
Jeg sier på ingen måte at dette er riktig eller fasiten, men det ville jeg selv gjort.
Jeg sier på ingen måte at dette er riktig eller fasiten, men det ville jeg selv gjort.
Samme selger som lar oss prøvekjøre en kliss ny demosykkel - noen som tror at en r-sykkel prøvekjøres innenfor innkjøringsnormen?Banditbiker wrote:Finns mange teorier om dette med innkjøring, men er det noen grunn til å tro at en tilfeldig selger på en tilfeldig butikk i et tilfeldig land, vet bedre enn det som fabrikken anbefaler?
Helt enig med Gixxer - poenget er at sykkelen ikke skal slite. Hverken øverst eller nederst på skalaen.

Jepp, fordi fabrikken vil ikke at du skal kjøre hardt fra starten. Folk tolker saker og ting veldig forskjellig, men et gitt turtall som står skrevet svart på hvitt er ikke til å ta feil av.Banditbiker wrote:Finns mange teorier om dette med innkjøring, men er det noen grunn til å tro at en tilfeldig selger på en tilfeldig butikk i et tilfeldig land, vet bedre enn det som fabrikken anbefaler?
Selv ville jeg dratt den opp til hvertfall 8k men det er som sagt over, min egen mening.
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Om fabrikken anbefaler en limit på f.eks 6400 rpm, så er vel det ganske konkret og ikke veldig egnet for tolkning. At noen velger å se bort i fra det av ymse grunner, er en helt annen greie.
Det finnes de som heller til teorien *ride it like you stole it* også, og mener de kan framlegge veldig god dokumentasjon på at det er riktig måte å kjøre inn en motor på.
Vet ikke hva som er riktig jeg, men den gangen jeg kjøpte speller ny sykkel, valgte jeg å forholde meg til det fabrikken anbefalte, og det stemte faktisk veldig godt over ens med det selger anbefalte også.
Det finnes de som heller til teorien *ride it like you stole it* også, og mener de kan framlegge veldig god dokumentasjon på at det er riktig måte å kjøre inn en motor på.
Vet ikke hva som er riktig jeg, men den gangen jeg kjøpte speller ny sykkel, valgte jeg å forholde meg til det fabrikken anbefalte, og det stemte faktisk veldig godt over ens med det selger anbefalte også.
- moto
- MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998 - Location: Nittedal

noe i den duren kan vel ikke skade:D
Last edited by moto on 13 Mar 2008 20:46, edited 1 time in total.
Sies jo også at om man kjører for snilt, så vil man ikke oppnå den effekten man egentlig kan oppnå i sykkelen. Og i og med at det var snakk om ræser i denne omgang, så heh
Nå er ikke 8000rpm voldsomt mye på denne sykkelen, men da får man hvertfall brukt mellomregisteret litt.

- Asfaltkongen
Skal mye til å ødelegge en hoj anno 2008 under innkjøring. Kjør på! Innkjøring er gammeldags.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Grunnen til at det står som det gjør i instruksjonsboka er (vil jeg tro) at hvem som helst kan kjøpe en ny motorsykkel, uten å kunne så mye om motorer og slikt på forhånd. For å unngå at noen drar en ny motor opp til rødstreken på kald motor, så skriver de det slik i instruksjonsboka. Dette vet salgspersonellet - derfor sier de fra til deg.
Min mening (som deles av flere, også profesjonelle mc-mekanikere/rr-førere) er at det beste er å bruke hele turtallsregisteret. Kanskje unngå akkurat de siste få tusen omdreiningene, men stikkordet er ikke turtall, det er belastning. Det er mye verre for en ny motor å jobbe tungt helt i bunn av turtallsregisteret i en bratt bakke enn om du girer ned et par hakk. Dette forutsetter selvsagt at man varmer motoren godt opp, og at man holder seg på lavt turtall (og lav belastning) så lenge den er kald. Hør på selgeren din, men kjør den varm først!
Det finnes også teorier som sier at den beste måten å kjøre inn en motor på er å fylle på med den billigste mineraloljen du finner, og tyne den maks de første 100 milene. Dette skal gjøre at motoren blir kraftigere enn hvis man gjennomfører en "tradisjonell" innkjøring. Jeg hadde ikke gjort det, men det er vel mest fordi jeg ikke har samvittighet til å gjøre noe slikt.
Min mening (som deles av flere, også profesjonelle mc-mekanikere/rr-førere) er at det beste er å bruke hele turtallsregisteret. Kanskje unngå akkurat de siste få tusen omdreiningene, men stikkordet er ikke turtall, det er belastning. Det er mye verre for en ny motor å jobbe tungt helt i bunn av turtallsregisteret i en bratt bakke enn om du girer ned et par hakk. Dette forutsetter selvsagt at man varmer motoren godt opp, og at man holder seg på lavt turtall (og lav belastning) så lenge den er kald. Hør på selgeren din, men kjør den varm først!
Det finnes også teorier som sier at den beste måten å kjøre inn en motor på er å fylle på med den billigste mineraloljen du finner, og tyne den maks de første 100 milene. Dette skal gjøre at motoren blir kraftigere enn hvis man gjennomfører en "tradisjonell" innkjøring. Jeg hadde ikke gjort det, men det er vel mest fordi jeg ikke har samvittighet til å gjøre noe slikt.
Husk også at det ikke er når du aksellerer du kjører inn motoren, det er når du bremser på girene. Har lest en artikkel her på forumet da temaet var oppe tidligere om en kar i statene som kjørte sykler inn på benk. Han ga full gass og lot sykkelen bremse seg ned på girene 3 ganger, wips, ferdig innkjørt. Men teoriene er mange.
Er ganske sikker på at du mener denne http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htmFV wrote:Har lest en artikkel her på forumet da temaet var oppe tidligere om en kar i statene som kjørte sykler inn på benk. Han ga full gass og lot sykkelen bremse seg ned på girene 3 ganger, wips, ferdig innkjørt. Men teoriene er mange.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
de fleste motorer er benk-kjørt fra fabrikk...dvs flatt jærn for å sjekke at alt er i orden.men dette er kun korte drag på varm motor...både bil og mc...men alle deler i en motor og drivverk skal gå seg til og er litt trangt derfor skal en ta det litt pent den første tiden...normal kjøring uten konstant flatt jærn den første tiden.... 

Det har du ganske rett iGixxerman wrote:Er ganske sikker på at du mener denne http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htmFV wrote:Har lest en artikkel her på forumet da temaet var oppe tidligere om en kar i statene som kjørte sykler inn på benk. Han ga full gass og lot sykkelen bremse seg ned på girene 3 ganger, wips, ferdig innkjørt. Men teoriene er mange.