Bensin i oljen, farlig?

Prat om tung MC.
Post Reply
leifindr
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Bensin i oljen, farlig?

Post by leifindr »

Skulle nettopp skifte olje på min Yamaha XS400 '84, og oppdaget til min store forskrekkelse :shock: at all bensinen på tanken kom ut sammen med oljen. I løpet av vinteren har altså bensinen som var på tanken funnet veien til oljesumpen. Det var heldigvis ikke mer enn 2-3 liter.

Er dette symptom på at noe er alvordlig galt og at jeg kanskje ikke skal starte opp før feilen er rettet :-k ? Kan det være så enkelt som defekte/dårlige flottørventiler i forgasserne?

Takknemlig for raske tips, sesongen holder på å starte og jeg klør selvfølgelig i fingrene :D
FV

Re: Bensin i oljen, farlig?

Post by FV »

Kan det kanskje være pakningen til en av sylinderene er gåen?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du har vel kran på den sykkelen, og da får du først fortelle hva det står på de ulike posisjonene man kan velge, og hvilken stilling den har stått på gjennom vintern.
leifindr

Post by leifindr »

Ooooooooooops! :roll:

Sjekket nettopp, og den har stått på PRI. Ifølge Haynes betyr det PRIMING: Will allow fuel to flow to the curburettors even with the engine stopped.

Det har med andre ord vært free flow. Da er det kanskje ikke noe galt likevel :?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hehe det ante meg. Jeg har nemlig gjort den blemmen selv. Systemet går jo på vakum, men setter du krana i den posisjonen, så slippes det luft til, og da bare renner og renner det. Ikke start sykkern før du har fått ut driten og på med ny olje og filter :)
leifindr

Post by leifindr »

Gixxerman wrote:Ikke start sykkern før du har fått ut driten og på med ny olje og filter :)
Har tappet av driten, skiftet oljefilter og fyllt på ny olje. Da er det vel ingen fare med å fyre opp igjen? Ikke noen rester av bensindamp som tenner og sender øvre halvdel av motoren til himmels :lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det gikk hvertfall helt fint for meg, men det finnes vel noen eksperter der ute som kanskje har noe å tilføre saken. Itte vet je :)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Dette går helt fint...en litt lengre tur m varm motor så er alle rester dampet bort og sugd opp og brent av motoren... \:D/

men ville sjekket flottørnålene for de er ikke helt gode tydeligvis...
Post Reply