Forsikring på R sykkel for de yngre

Prat om tung MC.
Bergen_biker
MC: GSXR 1000 k6
X. GSXR 600

Re: Forsikring på R sykkel for de yngre

Post by Bergen_biker »

Er jo bare å godta at det er sånn og vil man kjøre R koster det penger. Delene er dyerer forsikringen er mye dyrere den bruker mer bensin og er mindre komfortabel å kjøre langt på.. Det er hele poenget det er ikke for alle.. Det er for de som er villig til å ofre det som det koster. Tror ikke det hadde hvert så sjarm mer R sykkel hvis det var noe alle kunne ha.
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

Bergen_biker wrote:Er jo bare å godta at det er sånn og vil man kjøre R koster det penger. Delene er dyerer forsikringen er mye dyrere den bruker mer bensin og er mindre komfortabel å kjøre langt på.. Det er hele poenget det er ikke for alle.. Det er for de som er villig til å ofre det som det koster. Tror ikke det hadde hvert så sjarm mer R sykkel hvis det var noe alle kunne ha.
som om jeg hadde sagt det selv :)
1.3.1.2
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tja jeg ser ikke sånn på det. Jeg kjøper det bare fordi jeg vil ha det. Kjøper det ikke for å bevise at jeg klarer å betale på forsikringen :roll:
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

xadox wrote:
Bergen_biker wrote:Er jo bare å godta at det er sånn og vil man kjøre R koster det penger. Delene er dyerer forsikringen er mye dyrere den bruker mer bensin og er mindre komfortabel å kjøre langt på.. Det er hele poenget det er ikke for alle.. Det er for de som er villig til å ofre det som det koster. Tror ikke det hadde hvert så sjarm mer R sykkel hvis det var noe alle kunne ha.
som om jeg hadde sagt det selv :)
Dreier seg ikke om hvorvidt man har råd, men hva man synes ting er verdt. Jeg handler heller ikke R-sykkel for å være "poser" eller for å bevise noe, men det var interessen tidligere i livet å kjøre R. Er på linje med Gixxerman der. Jeg kunne handlet meg ny R1 i morgen jeg og betale forsikring ved å dra kortet, men ikke faen om jeg gjør det. Det er penger ut av vinduet slik jeg ser det, både på verditap ved å eie en ny R-sykkel og forsikringspremie som går rett i selskapets lommebok. Dessuten, en annen grunn til at jeg ikke gidder å kjøre R lenger: been there, done that. Men, jeg respekterer de som mener det er verdt det, og de får bare hygge seg :) Skal banne på at de skåler på bakrommet for hver solgte forsikring. Min agenda går kun på å gjøre noe med fantasiprisene, og det er temaet for tråden. Derfor burde noen notere alle som ønsker å skifte forsikringsselskap (eller er åpen for det), så kanskje man kan få kvanta-rabatt (generelt). Det er vel noe som MC-klubbene driver med for de som er med i en eller annen klubb :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Bergen_biker
X. GSXR 600

Post by Bergen_biker »

Jeg veldig enig med alle som syns det er dyrt og forsikre R sykkler GTR biler og det som er tilsvarende.
Jeg sitter ikke akkurat og smiler når jeg betaler forsikrings regningen snarere tvert i mot.
Det er dyrt og har hvert dyrt de 7årene jeg har drevet med denne hobbyen.
Klart du kan dra kortet "tHaWuLf" og heldigvis ingen som tvinger deg..
Du må jo bare være villig til å ofre det som det koster for å ha R eller 911 eller hva det måtte være..
Jeg jobber ekstra jobb og skipper stadig by turer fordi jeg prioriterer sykkelen foran den slags.
Det kommer jo ikke som en skjult klausul at det er dyrt å forsikre sportye kjøretøy. Det er noe alle er klar over før man kjøper..
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

om jeg har lyst til å kjøre R sykkel så kjøper jeg det koste hva det koste vil... Jeg kjøper ikke en sykkel som jeg overhodet ikke liker fordi den har billig forsikring...

Klart man ikke liker å se en regning på 15 000 men faen heller bruker mye penger på annet dritt så dette skal jeg unne meg :)
1.3.1.2
Bergen_biker
X. GSXR 600

Post by Bergen_biker »

xadox wrote:om jeg har lyst til å kjøre R sykkel så kjøper jeg det koste hva det koste vil... Jeg kjøper ikke en sykkel som jeg overhodet ikke liker fordi den har billig forsikring...

Klart man ikke liker å se en regning på 15 000 men faen heller bruker mye penger på annet dritt så dette skal jeg unne meg :)
Jeg stiller meg sammen med deg! Det svir som bare juling når regningen kommer.. Men det er bare å lukke øynene å trykke enter. Smile pent å gå ut å kjøre drømmesykkelen
Zagzagz

Post by Zagzagz »

Nå har jeg funnet meg en sykkel og skal skrive kontrakt og alt annet papirarbeid, men siden jeg skal forsikre MC'n på min far (fikk ansvarsforsikring til 6k) lurer jeg på om motorsykelen må stå registrert i hans navn eller om den kan stå i mit navn ? :-k
maelling

Post by maelling »

Den skal stå i hans navn (altså på forsikringsavtalen og i vognkortet da naturligvis. Du kan skrive ditt eget navn på kjøpsavtalen). Har du flaks gjelder forsikringen også om du kjører den (kommer litt an på avtalen din). Det gjelder ikke alltid. Det er lurest å holde seg på veien og ikke kræsje om forsikringsavtalen ikke gjelder når du kjører den. :) Det er vel uansett en god leveregel å ikke dra av :P Ta det pent og lykke til :)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Zagzagz

Post by Zagzagz »

Takk for svar.
Nå er forsikring i boks, 2300,- for ansvar i året ( :shock: ). Og GSX-R600 k6 på plass \:D/
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Og denne står på deg ?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ansvar på en sånn sykkel ? Jeg vil nå tørre å påstå at det er veldig idiotisk, men men. Noen liker å lære det hard way.
maelling

Post by maelling »

Selv har jeg alltid hatt ansvar (dvs, med fører og passasjerulykke, brann og tyveri, samt redning (delkasko). Tyveri er den dyreste posten, men veldig lurt. Det forsvinner tross alt en del R-sykler hvert år) på absolutt alle MC'er. Kasko er penger ut av vinduet om man kan ta tapet selv. Selv har jeg aldri hatt lån, og da er delkasko et naturlig valg. Det er kun forsikringsselskapet som tjener på at noen velger kaskoforsikring, med mindre du er en som aldri burde vært på en sykkel i utgangspunktet. Sannsynligheten for å dra av er priset inn, samtidig som det er priset inn en god fortjeneste i kaskoforsikringen. Ved å velge ansvar og ta risikoen selv (selv har jeg en liten personlig sannsynlighetsvurdering for at jeg vraker MC'en, og den har jeg ansett som lav for min egen del), slipper man at selskapet får premiepenger de ikke fortjener. Forsikringsselskaper er svært lite annet enn et fordyrende mellomledd her hvor penger går opp i røyk. Det kommer selvsagt noe an på hva full kasko koster da. Ligger kaskoen på 5000 kr f.eks, ville jeg nok valgt kasko. Ligger det nærmere 10-15, ville det kunne vært noe annet. Dessuten, drar man av grådig på en R-sykkel er man mest sannsynligvis død (eller bra kvestet), og da kan det være det samme. Siden premien er så lav som den er med din løsning, er det mer hipp som happ mellom kasko og ansvar, siden vi snakker om lite penger tross alt. Hadde det stått mellom 10k og 20k mellom ansvar og kasko med sykkelen på deg selv, er valget lettere.

Høres ut som du har fått en fordømt god forsikringsavtale man kan klappe i hendene for (men, håper du har med delkasko siden det står om lite penger uansett) =D> Jeg betaler 600 kr mindre enn deg for burgeren, så du har nok fått århundrets forsikringsavtale :) Flere bør erklære jihad mot forsikringsselskapene, som har levd altfor godt de siste årene :D
Last edited by maelling on 21 Mar 2008 20:14, edited 2 times in total.

Zagzagz

Post by Zagzagz »

speedy gonzales 2 wrote:Og denne står på deg ?
Står ikke på meg nei, står på min far. Hadde vært utrolig mye dyrere å sette den på meg.
Dette er igjennom Duborgh forsikring.

Jeg klarer mest sannsynlig å dekke skader selv (har en kamerat som er mc-mekaniker). Så jeg gidder ikke å ta kasko, det er ikke noen garanti på at jeg kommer til å ødelegge noe, men ikke noe garanti på at jeg ikke kommer til å gjøre det heller. :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

At du har en venn som kan mekke hjelper ikke lommeboka om du totalvraker biken. Nok en gang, veldig uansvarlig avgjørelse med tanke på valg av forsikring. Men please yourself, skal ikke bry meg mer jeg, ikke min lommebok...
Post Reply