Hva er nå kubikk?

Prat om tung MC.
Mathiaz

Hva er nå kubikk?

Post by Mathiaz »

Javel. Teit spørsmål, men den som ikke spør får i hvert fall ikke svar (jeg har ekstremt liten teknisk innsikt...):

Jeg har nettopp kjøpt en Suzuki GSX 750 F. Den har altså 750 kubikk og ca. 90 hestekrefter. Kan noen forklare meg hva kubikk er?
Gixxerman

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Gixxerman »

Ett ord: Sylindervolum.

Trenger du flere så er det en haug av folk som sikkert er lystne på å skrive bok om det her inne =D>
FV

Post by FV »

Når man måler størrelsen på en motor i kubikk, så betyr det størrelsen på sylinderen(e), altså hvor mye de rommer. Så kubikk er altså volumet i cm3. Har man en sykkel med en motor på 1000 ccm, vil det si at sylindrene vil romme totalt 1 liter.
Mathiaz

Post by Mathiaz »

Okey, men hva gjør så sylindrene?

(les: "ekstremt liten teknisk innsikt")
Takk for svar uansett! :)
FV

Post by FV »

Sylinderen(e) er der stemplene dine beveger seg opp og ned. Stemplene dine er igjen festet i noen stag som kalles "råder", som igjen er festet på det som kalles veivakslingen. Den kraften som stemplene produserer i sylindrene vil bli overført til veivakslingen. Veivakslingen har igjen kontakt med girkassen. Kort og greit kan du sammenligne girkassen med den du har på tråsykkelen din. Via girkassen går kraften ut gjennom fordrevet. På bakhjulet ditt har du et bakdrev. Fordrevet vil sette bakdrevet i bevegelse via ett kjede, som igjen setter kreften fra motoren til bakhjulet og forhåpentligvis ned i asfalten ;)

Skikkelig barnehageforklaring, men det er nok det beste jeg klarer.

Edit: Fant også dette på wiki: http://no.wikipedia.org/wiki/Stempelmotor
Last edited by FV on 19 Mar 2008 19:19, edited 1 time in total.
jata

Post by jata »

lager morro og fin lyd :shock:
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Normalt er det slagvolumet som er interessant og som oppgis. Altså slaglengden et stempel har. Når man så regner arealet på stempeloverflaten inn i det her får man slagvolumet.

4 sylindre, hver med 250 ccm slagvolum gir 1000 ccm.
Vet ennå ikke en "1000 kubikker" som er spot on 1000 ccm.
Noen som vet mer?
FV

Post by FV »

RockeRolf wrote:Normalt er det slagvolumet som er interessant og som oppgis. Altså slaglengden et stempel har. Når man så regner arealet på stempeloverflaten inn i det her får man slagvolumet.

4 sylindre, hver med 250 ccm slagvolum gir 1000 ccm.
Vet ennå ikke en "1000 kubikker" som er spot on 1000 ccm.
Noen som vet mer?
Det er vel som regel rundet til nærmeste hele tall. Som regel er de vel 996 ccm, mens bilen min feks er 1998 ccm, sykkelen min er vel 748 osv...
Skal man regne ut volum så regner man vel overflaten på stempelet ganger slaglengden.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm

Her vises hvertfall en firetakter i aksjon.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Mange her inne kjører 'liter-sykler', hvilket betyr at de kjører 1000-kubikk (ouch), og det burde jo være dobbelt så gøy som å kjøre 500 kubikk. :shock:
Det betyr at jeg på min 1450-kubikk har det nesten 1 og en halv gang så gøy som de som tror de kjører 'stor' sykkel', men som egentlig kjører knapt mellomklasse.
Slik er det, eller?
Norge er vel det eneste landet i Europa hvor dette med mortovolum er så til de grader viktig, og lik har det vært lenge etter hva jeg har forstått.
Kanskje vi nordboere har noen komplekser i forhold til ting&tang som våre sydlige brødre og søstre ikke har.?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Cubic is king, sies det :) Får man noe ut av kubikken blir det enda mer moro =D>
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

RxRxPhixH er vel formelen for volumet av en sylinder....
Motorar med lik ccm kan ha ulik karakter etter korleis sylinderen er utforma.
Enkelte motorar har større diameter og lavere høgde (slaglengde) enn en annen, noko som fører til at den blir hissigare på høge turtall.

Meir kubikk vil sei at det er plass til meir bensin i kvar sylinder, noko som vil føre til større smell og meir hk og nm.
Derfor: "Cubic is king" som enkelte likar å hevde ;)
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Mathiaz

Post by Mathiaz »

Atle ZX9R wrote:RxRxPhixH er vel formelen for volumet av en sylinder....
Enkelte motorar har større diameter og lavere høgde (slaglengde) enn en annen, noko som fører til at den blir hissigare på høge turtall.

Meir kubikk vil sei at det er plass til meir bensin i kvar sylinder, noko som vil føre til større smell og meir hk og nm.
Vil det si at jo mer kubikk, desto mer får man ut av hestekreftene?
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Mathiaz wrote:
Atle ZX9R wrote:RxRxPhixH er vel formelen for volumet av en sylinder....

Vil det si at jo mer kubikk, desto mer får man ut av hestekreftene?
Det er vel en vel genrell påstand. Men man kan vel si at med en gitt toppeffekt, så er det lettere å ha en flat effektkurve med større slagvolum, og således får man "mer ut av hestekreftene" i den forstand at effekten på store deler av turtallomrdet ligger ganske mærme toppeffekt. Men det er vel ikek alltid sånn. Og er effektkurven lik, så er den lik, en hestekraft er en hestekraft, det er ikke noe magisk med den selv om den kommer fra en stor motor.

AtW
FV

Post by FV »

Har man mye kubikk så har man oftest et høyere dreiemoment. Man kan ha en sykkel med 250ccm med nærmere 80 hk men kun 28(?) nm, og man kan ha en sykkel med 1000ccm med 100hk og 100nm. Det er som AT sier, det kommer an på slaglengden og hvordan motoren er bygd opp. En motor med kort slaglengde har som oftest høy effekt ved høyt turtall, mens en motor med lengre slaglengde og mindre borring (borring er diameteren på sylinderen) vil gi effekten ved lavere turtall og ha en del høyere moment.
Nå skal jeg ikke begi meg ut på noe jeg ikke har peiling på, men jeg vil tro at en V-twin har lang slaglengde og mindre borring enn den "vanlige" rekkefireren, da de som oftest har en effektkurve som flater ut ved 10 000 rpm.
Post Reply