Hva er nå kubikk?
Re: Hva er nå kubikk?
er også forskjell på hvordan motoren oppfører seg med hvor mange syl den har.. se på H.D 1350ccm + + + og 30hester. (gammle motorer) men derav har dem høyt moment (Nm) og kan ligge lenge på f.eks 5 gir føre du må gire ned for å gi på mere...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Är det inte vanligt att twinnar har både längre slag och större borr? Annars hade väl slaglängden behövt vara våldsamt mycket längre.FV wrote:jeg vil tro at en V-twin har lang slaglengde og mindre borring enn den "vanlige" rekkefireren, da de som oftest har en effektkurve som flater ut ved 10 000 rpm.
Hehe, helt sant. Sliten og litt promille så glemmer man lett 2 sylindrererell wrote:Är det inte vanligt att twinnar har både längre slag och större borr? Annars hade väl slaglängden behövt vara våldsamt mycket längre.FV wrote:jeg vil tro at en V-twin har lang slaglengde og mindre borring enn den "vanlige" rekkefireren, da de som oftest har en effektkurve som flater ut ved 10 000 rpm.

- Kjitta8648
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Også har vi noe som heter kompresjon.

http://www.zrxocboard.com/board/index.php
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
"There ain't no substitute for cubic inches"
Har sett dette utsagnet noen ganger på dette forumet... er det "fritt etter hukommelsen" etter den klassiske Amerikanske uttalelesen:Relax wrote:"There ain't no substitute for cubic inches"
"There's no replacement for displacement" ...? Dette var typisk for å forsvare de amerikanske muskelbiler ovenfor de Europeiske sportsbiler (som som regel hadde mindre motorvolum)
Jeg er forsøvrig bare delvis enig i dette, da større volum betyr mer vekt...
-02 Honda VFR 800
Det er vel ikke vekta av sylindervolum som er det store å grue seg for..?Cueball wrote:Har sett dette utsagnet noen ganger på dette forumet... er det "fritt etter hukommelsen" etter den klassiske Amerikanske uttalelesen:Relax wrote:"There ain't no substitute for cubic inches"
"There's no replacement for displacement" ...? Dette var typisk for å forsvare de amerikanske muskelbiler ovenfor de Europeiske sportsbiler (som som regel hadde mindre motorvolum)

Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro. Displasement er jo også et av mange mål som brukes på store fartøy, vekten av vannet fartøyet forskyver. Litt Arkimedes-aktig.

Jeg har vel litt følelse av de med større volum blir litt "seigere" ..ofte har høyere dreiemoment .....mens "lettere" motorer kan kanskje ta igjen noe på å ha raskere turtall.. Når vekten inkl. passasjer ,opp-pakning m.m. blir høyere, har jeg følelsen av at en sykkel med større volum holder hastigheten i motbakkene bedre....går liksom litt mer uanstrengt..
Det stemmer nok bra det.
Hk tas også ut på forskjellig vis, en traktor har typisk 50-100 hk, knapt hk per kilo traktor, men gjør kanskje 40-80 km/t. Masse vekt, men hvor mange mc med 100 hk hver seg må til for å vinne en tautrekning?
De tar ut 100 hk av en liten bilmotor, men prøv med litt hengervekt og passasjerer opp lierbakkene. Alt til sitt bruk.
Min sykkel (1 liters V-twin) ligger og putrer rundt 5000 rpm i 150 km/t mens Småkjeltringens Bandit 600 hyler foran i 10000rpm. Min måler går vel ikke dit engang. I aksen henger de godt med
Hk tas også ut på forskjellig vis, en traktor har typisk 50-100 hk, knapt hk per kilo traktor, men gjør kanskje 40-80 km/t. Masse vekt, men hvor mange mc med 100 hk hver seg må til for å vinne en tautrekning?
De tar ut 100 hk av en liten bilmotor, men prøv med litt hengervekt og passasjerer opp lierbakkene. Alt til sitt bruk.
Min sykkel (1 liters V-twin) ligger og putrer rundt 5000 rpm i 150 km/t mens Småkjeltringens Bandit 600 hyler foran i 10000rpm. Min måler går vel ikke dit engang. I aksen henger de godt med

Jag tror att du tror fel.Lølle wrote:Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro.

Displacement
4. Machinery, Automotive.
a. the volume of the space through which a piston travels during a single stroke in an engine, pump, or the like.
b. the total volume of the space traversed by all the pistons.
Hmm...Lølle wrote:Det er vel ikke vekta av sylindervolum som er det store å grue seg for..?Cueball wrote:Har sett dette utsagnet noen ganger på dette forumet... er det "fritt etter hukommelsen" etter den klassiske Amerikanske uttalelesen:Relax wrote:"There ain't no substitute for cubic inches"
Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro. Displasement er jo også et av mange mål som brukes på store fartøy, vekten av vannet fartøyet forskyver. Litt Arkimedes-aktig.
Her må jeg nok påstå at du er på feil jorde

Angående vekt er det desverre umulig å på noen fornuftig måte å produsere en motor med større slagvolum uten at det påvirker vekten på motoren. (her forutsetter jeg likt antall sylindre). Det økte dreimomentet påvirker forøvrig også vekt på drivlinjen (spesielt gearkasse).
PS: jeg på framheve at jeg ikke er noen "slankefreak" når det gjelder MC, i så fall hadde vel Viffer vært en av de siste japsesykkelene jeg hadde vurdert... (Ikke akkurat lett sykkel med tanke på at motor kun er på 800ccm)
Last edited by Cueball on 23 Mar 2008 19:44, edited 2 times in total.
-02 Honda VFR 800
Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.Lølle wrote:Det stemmer nok bra det.
AtW
Det er nok dreiemomentet til den traktormotoren som vil være avgjørende i en tautrekkekonkurranse..Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.
AtW
Effekt er energi pr tid, i en tautrekkingskonkurranse med traktorer (som har stor masse) er dermed effekt mindre viktig, og det vil være vanskelig å kompensere for den enorme forskjellen in Nm...
-02 Honda VFR 800
Turtall er jo også relevant når det kommer til effekt. Effekten en sykkel er oppgitt på er jo toppeffekten på en turtallskurve. En hestekraft er en hestekraft, men om man har 150hk ved 14 000 rpm så er jo ikke dette videre imponerende, og heller sjelden funksjonelt. Takker meg til mindre hk og en flat effektkurve.
Quote:
As we've always heard, there ain't no substitute for cubic inches. This new motomonster actually displaces 2,053cc (125.3 cubic inches).
Fra:
http://www.ridermagazine.com/output.cfm?id=773767
Displacement referer til sylindervolumet i denne sammenhengen
MEN, når det er sagt.....smaken er som baken...den er delt....Noen liker turtalls motorer, kjøre på høyt turtall, gire og herje
.....( SPØK!!!!!!!!!) ...mens jeg liker å rusle på lavere turtall og vite at jeg kan bare rulle på og akselrere når som helst...og gire hvis jeg gidder, har lyst eller bare kommer på det 
As we've always heard, there ain't no substitute for cubic inches. This new motomonster actually displaces 2,053cc (125.3 cubic inches).
Fra:
http://www.ridermagazine.com/output.cfm?id=773767
Displacement referer til sylindervolumet i denne sammenhengen

MEN, når det er sagt.....smaken er som baken...den er delt....Noen liker turtalls motorer, kjøre på høyt turtall, gire og herje