Forsikring på R sykkel for de yngre

Prat om tung MC.
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Re: Forsikring på R sykkel for de yngre

Post by f2dog »

Er vel ikke lett å komme utenom ansvarsforsikring ?
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hva mener du ? Jeg vet at ansvar er påbudt. Karen har en 2 år gammel gixxer 600. Mener du at det er greit å velge ansvar her ? Det mener ikke jeg.
f2dog
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

For et par år siden kjøpte jeg en gixxer 750 slingshot,som jeg skulle pusse opp.
Jeg har kjørt både sykkel og bil i mange år (+ at jeg ikke har brent ned huset mitt).
If nektet meg ansvar på Gixxeren..... :smt073

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hva har det med saken å gjøre? Gjensidige hadde nektet meg ansvar på en -93mod R750 om jeg hadde bodd i Oslo, men det har da ingenting med dette å gjøre. Jeg lurte på hva du ville frem med i ditt innlegg ?
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Gixxerman wrote:Hva mener du ? Jeg vet at ansvar er påbudt. Karen har en 2 år gammel gixxer 600. Mener du at det er greit å velge ansvar her ? Det mener ikke jeg.
Det er en god idé Gixxerman å dempe moralist-tendensene dine. [-X Folk gjør hva de vil, og har ulik økonomi og filosofi. Du gjør ting på din måte, og det skal du få lov til å gjøre uten at andre mener du burde gjøre noe annet. Det samme er tilfelle for den nye gixxer-eieren :) Sannsynligheten for å kræsje sin MC er uansett forsvinnende liten (hvis man er noenlunde ryddig mellom ørene. Vettet tror jeg uansett er likt fordelt i befolkningen), og for min egen del har jeg råd til å knuse en R1 uten at det har noen betydning for meg, f.eks. Jeg liker ikke at forsikringsselskaper skal få mine penger, og tar heller risikoen selv enn at de skal gjøre det for meg. Så, la folk gjøre som de vil :)
Last edited by maelling on 21 Mar 2008 23:29, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er et forum. Jeg har én mening, og så har andre, mange andre meninger. Velkommen til, et forum...

Og btw kommer jeg med tips som kan spare han for et hav av penger. Jeg kommer med tips om at det ikke er lurt å spare på forsikring fordi man ikke planlegger å kræsje(dette gjelder forøvrig også kjøreutstyr)
Man vet aldri når man vil gå i bakken. Ettersom han har en sykkel som koster litt, så gir jeg et godt tips, og dú prøver å dysse det ned. Jeg syntes heller du bør roe deg selv ned.

Det blir som å ta et lån man egentlig ikke klarer å betale fordi man "vet" at man vinner i Lotto til lørdagen. Smart ? Njet...
maelling

Post by maelling »

Det er forskjell mellom å uttrykke sin mening og filosofi, og det å mene at noen som har gjort et valg burde gjøre noe annet (du uttrykker i minst 2 post's etter hverandre at han har gjort et uklokt valg, og det trengs kun et). Jeg kan godt mene at kongehuset bør avvikles (for eks.), men derfra til å prøve å omvende folk til å mene det samme som meg, er et langt skritt å gå. Et forum bør være et sted hvor man kan søke informasjon og gjøre sitt eget valg. Det er det som skiller en moralist fra en som gir argumenter og uttrykker sin mening. Litt fingerspitzgefuhl hadde gjort seg gixxerman, with all do respect. :)

Spare for et hav av penger: Da bør du kunne litt om statistikk først og vite hvordan han er som sjåfør og MC-eier. Det vet du enda ikke. La mannen gjøre som han vil. Du har markert poenget ditt godt nok, selv om jeg ikke skal gjøre noe mer ut av dette nå :)
Last edited by maelling on 21 Mar 2008 23:35, edited 1 time in total.

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
f2dog
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Nå mangler vi bare svingapen og normann :D

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Når jeg mener noe er feil så sier jeg ifra, og som folk har skjønt før, så legger jeg ikke skjul i ordleggingen min. Jeg vet at han har hostet opp over 100k og jeg vet at det er kjipt å ligge skadet på sykehuset, og i tillegg ha mistet over 100k veldig brått.
Derfor sier jeg ifra ettersom jeg vet at det KAN skje, og ingen er perfekte! Hvem som helst bør jo skjønne at det er et dumt valg...

Og forøvrig, jeg sier jo ikke dette for å virke som en pompøs drittsekk, jeg sier det jo for at karen kan spare masse penger in the end. Lever du i en perfekt verden hvor alt går seg til alltid kanskje ? Wake up !
maelling

Post by maelling »

Gixxerman wrote:Når jeg mener noe er feil så sier jeg ifra, og som folk har skjønt før, så legger jeg ikke skjul i ordleggingen min. Jeg vet at han har hostet opp over 100k og jeg vet at det er kjipt å ligge skadet på sykehuset, og i tillegg ha mistet over 100k veldig brått.
Derfor sier jeg ifra ettersom jeg vet at det KAN skje, og ingen er perfekte! Hvem som helst bør jo skjønne at det er et dumt valg...

Og forøvrig, jeg sier jo ikke dette for å virke som en pompøs drittsekk, jeg sier det jo for at karen kan spare masse penger in the end. Lever du i en perfekt verden hvor alt går seg til alltid kanskje ? Wake up !
Temaet her er vel kasko eller ansvar? Jeg har antydet i kun 1 post at delkasko hadde vært fornuftig, og det holder. Han har enda ikke bekreftet hva han har gjort, men det står ansvar. Han bør ha fører og passasjerulykke, noe som du sikkert mener er fornuftig. Selv katten min er enig her. Er dette et dumt valg ? Han kan godt være en arving etter sultan i Brunei, og da betyr ikke 100k+ særlig mye. Det er en viss statistisk sannsynlighet for en kollisjon\avkjørsel, selv om denne kan variere ettersom hvordan sjåfør man mener en er + en viss sannsynlighet for at visse omstendigheter trer i kraft. Er du en komplett gassidiot som mangler kontroll på armer og bein, ville jeg skrike ut kasko 100 ganger etter hverandre (med mindre det ikke er av betydning å få sykkelen reparert på selskapets kostnad etterpå). Uansett ligger det en sannsynlighetsvurdering bak. Min agenda her er moralisme, og intet annet. Jeg kunne gjort som deg og ment ustanselig at han burde gjort ditt eller datt, men det holder jeg meg for god til.

Du bør dempe deg litt gixxerman. Hvordan min verden er, trenger ikke du å bekymre deg om. Men siden du spør: For min egen del betyr ikke 150-200k en dritt her i gården, men, jeg regner uansett i sannsynligheter for kollisjon, og jeg beregner min egen ulykkesrisiko. Spørsmålet blir om forsikringsselskapene skal dekke reparasjon av min sykkel etter at jeg har dratt av, og for min del, og andres del åpenbart, er dette ingen nødvendighet. Hadde jeg vært administrator her, skulle jeg gitt deg en rapp på fingrene. Case closed :)

Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du er én person. For deg er ikke 150-200k viktig, ikke at jeg skjønner hvorfor men men... For de fleste er dette et beløp av betydning.
Med dine innlegg høres du ut som en som prøver å friste til å velge ansvarforskring hvilket er totalt feil løsning for folk som kjøper sykkel som koster litt. Hva sier du i sommer om en kar har valgt slik, og har vraka hojen ? Skjønner du fortsatt ikke at jeg er the nice guy her som prøver å få karen til å skjønne at det kan koste ham dyrt ?
Ja jeg åpner kjeften når det er snakk om ting av seriøs grad, når enkelt individer kommer med flåsete innlegg om at det ikke teller for dem. Det er jo DU som generaliserer det ned til at det ikke er av betydning for deg som person. Det jeg prøver å få frem er av interresse for alle og enhver. Om du driter penger, eller driter i penger, så får du våkne, for et beløp over 100k er et stort beløp for de fleste.
Er du sjeiken av Brunei så får du bare rope ut...
maelling

Post by maelling »

Gixxerman wrote:Du er én person. For deg er ikke 150-200k viktig, ikke at jeg skjønner hvorfor men men... For de fleste er dette et beløp av betydning.
Med dine innlegg høres du ut som en som prøver å friste til å velge ansvarforskring hvilket er totalt feil løsning for folk som kjøper sykkel som koster litt. Hva sier du i sommer om en kar har valgt slik, og har vraka hojen ? Skjønner du fortsatt ikke at jeg er the nice guy her som prøver å få karen til å skjønne at det kan koste ham dyrt ?
Ja jeg åpner kjeften når det er snakk om ting av seriøs grad, når enkelt individer kommer med flåsete innlegg om at det ikke teller for dem. Det er jo DU som generaliserer det ned til at det ikke er av betydning for deg som person. Det jeg prøver å få frem er av interresse for alle og enhver. Om du driter penger, eller driter i penger, så får du våkne, for et beløp over 100k er et stort beløp for de fleste.
Er du sjeiken av Brunei så får du bare rope ut...
Jeg sier ikke at ansvarsforsikring, delkasko eller kasko er det rette. Det er heller ikke min agenda å få avklart det, siden det er et komplisert spørsmål og ikke minst et individuelt spørsmål. Jeg sier ikke at den ene løsningen eller den andre er den riktige, men jeg mener at enhver her på forumet skal få velge sin egen løsning. Det virker ut som du tar han for å være en idiot og vil sy puter under armene (omtanken er edel om det er din agenda, og det skal du ha). Han kan være sultan i Brunei eller han kan være en sosialklient fra Loppa i Glomfjord. Dette er ikke av betydning, og du kan i det minste holde deg saklig til temaet. Jeg kommer ikke med flåsete innlegg, men jeg svarte på ditt spørsmål rundt min økonomi (som du dro opp).Er du ikke i stand til å forstå tekster, kan jeg anbefale et par gode skoler i oslo-området som underviser i tekstanalyse. Ikke ta folk for å være idioter gixxerman, siden det kan skyte tilbake mot en selv.
Last edited by maelling on 22 Mar 2008 00:15, edited 1 time in total.

Gixxerman

Post by Gixxerman »

Om ingen sier ifra, så er det jo bare å vente til uti sesongen en gang når vedkommende legger ut tittelen: VRAKA SYKKER'N BUHU.... Sier ingen ifra, så vil ingen lære. Klarer ikke du å analysere litt selv kanskje ? Du har ved dine innlegg tydelig slått frem at ansvar er tingen: "Jeg liker ikke at forsikringsselskaper skal få mine penger, og tar heller risikoen selv enn at de skal gjøre det for meg."

Backfire sa du... ?

Image
maelling

Post by maelling »

Jeg sier at dette er det riktige for meg. Det som skiller deg og meg er at jeg ikke sier hva HAN BURDE gjøre eller mener noe om han gjør noe rett eller galt i det uendelige (LES: MORALISME). Man kommer ikke særlig langt med å diskutere med deg, men du har en edel hensikt ihvertfall om du ønsker å skåne dine forummedlemmer og sy puter under armene på dem. Mannen har gjort sitt valg. Respekter det. Jeg lar saken ligge nå :) Det kommer intet klokt ut av dette.

Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg står ved det jeg sier, og sier det jeg mener og legger ikke skjul på det. Er så mange som kommer med tynne innspill her og der, men tør ikke helt ytre det de virkelig mener. Slike innspill kan ikke få en feil avgjørelse til å endre seg. Jeg prøver i det minste.
Beklager om ordleggingen min ikke passer hatten, men jeg prøver bare å være ærlig.
Post Reply