Hva er nå kubikk?

Prat om tung MC.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hva er nå kubikk?

Post by RH racing »

er også forskjell på hvordan motoren oppfører seg med hvor mange syl den har.. se på H.D 1350ccm + + + og 30hester. (gammle motorer) men derav har dem høyt moment (Nm) og kan ligge lenge på f.eks 5 gir føre du må gire ned for å gi på mere...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hva er nå kubikk?

Post by rerell »

FV wrote:jeg vil tro at en V-twin har lang slaglengde og mindre borring enn den "vanlige" rekkefireren, da de som oftest har en effektkurve som flater ut ved 10 000 rpm.
Är det inte vanligt att twinnar har både längre slag och större borr? Annars hade väl slaglängden behövt vara våldsamt mycket längre.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Hva er nå kubikk?

Post by FV »

rerell wrote:
FV wrote:jeg vil tro at en V-twin har lang slaglengde og mindre borring enn den "vanlige" rekkefireren, da de som oftest har en effektkurve som flater ut ved 10 000 rpm.
Är det inte vanligt att twinnar har både längre slag och större borr? Annars hade väl slaglängden behövt vara våldsamt mycket längre.
Hehe, helt sant. Sliten og litt promille så glemmer man lett 2 sylindre ;)
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Kjitta8648 »

Også har vi noe som heter kompresjon. :)

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Relax »

"There ain't no substitute for cubic inches"
User avatar
Cueball
Posts: 23
Joined: 21 Mar 2007 19:43
MC: Honda VFR 800 VTEC

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Cueball »

Relax wrote:"There ain't no substitute for cubic inches"
Har sett dette utsagnet noen ganger på dette forumet... er det "fritt etter hukommelsen" etter den klassiske Amerikanske uttalelesen:

"There's no replacement for displacement" ...? Dette var typisk for å forsvare de amerikanske muskelbiler ovenfor de Europeiske sportsbiler (som som regel hadde mindre motorvolum)

Jeg er forsøvrig bare delvis enig i dette, da større volum betyr mer vekt...
-02 Honda VFR 800
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Lølle »

Cueball wrote:
Relax wrote:"There ain't no substitute for cubic inches"
Har sett dette utsagnet noen ganger på dette forumet... er det "fritt etter hukommelsen" etter den klassiske Amerikanske uttalelesen:
"There's no replacement for displacement" ...? Dette var typisk for å forsvare de amerikanske muskelbiler ovenfor de Europeiske sportsbiler (som som regel hadde mindre motorvolum)
Jeg er forsøvrig bare delvis enig i dette, da større volum betyr mer vekt...
Det er vel ikke vekta av sylindervolum som er det store å grue seg for..? ;-)
Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro. Displasement er jo også et av mange mål som brukes på store fartøy, vekten av vannet fartøyet forskyver. Litt Arkimedes-aktig.
Image
Image
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Relax »

Jeg har vel litt følelse av de med større volum blir litt "seigere" ..ofte har høyere dreiemoment .....mens "lettere" motorer kan kanskje ta igjen noe på å ha raskere turtall.. Når vekten inkl. passasjer ,opp-pakning m.m. blir høyere, har jeg følelsen av at en sykkel med større volum holder hastigheten i motbakkene bedre....går liksom litt mer uanstrengt..
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Lølle »

Det stemmer nok bra det.
Hk tas også ut på forskjellig vis, en traktor har typisk 50-100 hk, knapt hk per kilo traktor, men gjør kanskje 40-80 km/t. Masse vekt, men hvor mange mc med 100 hk hver seg må til for å vinne en tautrekning?
De tar ut 100 hk av en liten bilmotor, men prøv med litt hengervekt og passasjerer opp lierbakkene. Alt til sitt bruk.
Min sykkel (1 liters V-twin) ligger og putrer rundt 5000 rpm i 150 km/t mens Småkjeltringens Bandit 600 hyler foran i 10000rpm. Min måler går vel ikke dit engang. I aksen henger de godt med ;-)
Image
Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hva er nå kubikk?

Post by rerell »

Lølle wrote:Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro.
Jag tror att du tror fel. ;-)

Displacement
4. Machinery, Automotive.
a. the volume of the space through which a piston travels during a single stroke in an engine, pump, or the like.
b. the total volume of the space traversed by all the pistons.
User avatar
Cueball
Posts: 23
Joined: 21 Mar 2007 19:43
MC: Honda VFR 800 VTEC

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Cueball »

Lølle wrote:
Cueball wrote:
Relax wrote:"There ain't no substitute for cubic inches"
Har sett dette utsagnet noen ganger på dette forumet... er det "fritt etter hukommelsen" etter den klassiske Amerikanske uttalelesen:
"There's no replacement for displacement" ...? Dette var typisk for å forsvare de amerikanske muskelbiler ovenfor de Europeiske sportsbiler (som som regel hadde mindre motorvolum)
Jeg er forsøvrig bare delvis enig i dette, da større volum betyr mer vekt...
Det er vel ikke vekta av sylindervolum som er det store å grue seg for..? ;-)
Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro. Displasement er jo også et av mange mål som brukes på store fartøy, vekten av vannet fartøyet forskyver. Litt Arkimedes-aktig.
Hmm...
Her må jeg nok påstå at du er på feil jorde :) (tenker på betydning av displacement i denne sammenhengen)
Angående vekt er det desverre umulig å på noen fornuftig måte å produsere en motor med større slagvolum uten at det påvirker vekten på motoren. (her forutsetter jeg likt antall sylindre). Det økte dreimomentet påvirker forøvrig også vekt på drivlinjen (spesielt gearkasse).

PS: jeg på framheve at jeg ikke er noen "slankefreak" når det gjelder MC, i så fall hadde vel Viffer vært en av de siste japsesykkelene jeg hadde vurdert... (Ikke akkurat lett sykkel med tanke på at motor kun er på 800ccm)
Last edited by Cueball on 23 Mar 2008 19:44, edited 2 times in total.
-02 Honda VFR 800
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hva er nå kubikk?

Post by ATWindsor »

Lølle wrote:Det stemmer nok bra det.
Hk tas også ut på forskjellig vis, en traktor har typisk 50-100 hk, knapt hk per kilo traktor, men gjør kanskje 40-80 km/t. Masse vekt, men hvor mange mc med 100 hk hver seg må til for å vinne en tautrekning?
De tar ut 100 hk av en liten bilmotor, men prøv med litt hengervekt og passasjerer opp lierbakkene. Alt til sitt bruk.
Min sykkel (1 liters V-twin) ligger og putrer rundt 5000 rpm i 150 km/t mens Småkjeltringens Bandit 600 hyler foran i 10000rpm. Min måler går vel ikke dit engang. I aksen henger de godt med ;-)
Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.

AtW
User avatar
Cueball
Posts: 23
Joined: 21 Mar 2007 19:43
MC: Honda VFR 800 VTEC

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Cueball »

Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.

AtW
Det er nok dreiemomentet til den traktormotoren som vil være avgjørende i en tautrekkekonkurranse..
Effekt er energi pr tid, i en tautrekkingskonkurranse med traktorer (som har stor masse) er dermed effekt mindre viktig, og det vil være vanskelig å kompensere for den enorme forskjellen in Nm...
-02 Honda VFR 800
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Hva er nå kubikk?

Post by FV »

Turtall er jo også relevant når det kommer til effekt. Effekten en sykkel er oppgitt på er jo toppeffekten på en turtallskurve. En hestekraft er en hestekraft, men om man har 150hk ved 14 000 rpm så er jo ikke dette videre imponerende, og heller sjelden funksjonelt. Takker meg til mindre hk og en flat effektkurve.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Relax »

Quote:

As we've always heard, there ain't no substitute for cubic inches. This new motomonster actually displaces 2,053cc (125.3 cubic inches).

Fra:
http://www.ridermagazine.com/output.cfm?id=773767

Displacement referer til sylindervolumet i denne sammenhengen ;-)

MEN, når det er sagt.....smaken er som baken...den er delt....Noen liker turtalls motorer, kjøre på høyt turtall, gire og herje ;-) .....( SPØK!!!!!!!!!) ...mens jeg liker å rusle på lavere turtall og vite at jeg kan bare rulle på og akselrere når som helst...og gire hvis jeg gidder, har lyst eller bare kommer på det ;-)
Post Reply