Mine tanker om ny(ere) sykkel - valgets kvaler, osv...

Prat om tung MC.
Post Reply
Dentist
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse

Mine tanker om ny(ere) sykkel - valgets kvaler, osv...

Post by Dentist »

Jeg har gått litt i tenkeboksen og vurderer ny MC etterhvert. Blir ikke til sesongstart i år - mest trolig i tidsrommet september til mars neste år, hvis ting går som jeg planlegger.

Men uansett skal jeg bruke sommeren til å få prøvekjørt de forskjellige syklene jeg tenker på, siden jeg ikke har prøvd alle de aktuelle.

Jeg har jo per idag en Yamaha FJ 1100, med motor og gearkasse fra en FJ 1200. Jeg liker veldig godt motorkarakteristikken i FJ motoren, og rekkefirere generelt (jeg har hatt endunker, v-twin og rekkefirere før). Liker at den har ett jevnt drag gjennom hele registeret uten noen effekttopper, osv.
Jeg skal ha en allround-MC, men med gode touringegenskaper. Men ikke noe altfor stort a'la Goldwing. Noe jeg kan kjøre litt aktivt med alene, eller dra på langtur med passasjer, sidevesker, toppkoffert og tankveske.

Har noen sykler som jeg har lyst på, men egentlig ganske vidt forskjellige sådann. Har ikke prøvd alle heller, noe jeg som sagt skal få gjort noe med i løpet av sommeren forhåpentligvis. Jeg kan liste opp de jeg vurderer for øyeblikket, så håper jeg at noen har tanker om de passer til mine krav eller ei.

-Honda CBF 1000. Liker godt det litt klassiske utseendet på denne samtidig som den har en litt frekk front/kåpe, og gjør seg godt både med den originale halvkåpa eller med underkåpe i tillegg. Mye bra originalt ekstrautstyr, liker bl.a. de originale veskene. Med full kåpe og ett høyere kåpeglass, og vesker, tror jeg denne kan være ett bra touringjern samtidig som den er bra til annet også. Har ikke fått prøvekjørt en slik enda.

-Suzuki DL 1000 V-Strom. Dette er jo en helt annen sykkel enn f.eks. CBF'en, men jeg har falt for denne uansett. Her er det V-twin og offroad utseende (vel, nesten - Suzuki kaller den jo både offroad og endurotouring), men den går for å ha gode touringegenskaper. Har såvidt prøvd en sånn og det er en morsom sykkel - og jeg liker jo lyden i den også da ;-)

-Yamaha FJR 1300. Igjen en ganske annen sykkel enn de foregående. Dette er jo etterfølgeren til min kjære FJ, og en høyst kapabel touringsykkel. Har også såvidt prøvd en sånn, og den er stor men god å kjøre.

-Suzuki GSF 1200S Bandit. Denne har jeg ikke prøvd, men hører og leser at folk liker denne. Med evt. nedre kåpe og touringglass og vesker regnes den som en god tursykkel. Her er det igjen rekkefirer.

Disse 4 er de jeg per nå har aller mest lyst på... men hvem av de, klarer jeg ikke helt og bestemme meg for enda.
Andre sykler som har vært (og er) under vurdering er Kawasaki ZZR 1100/1200, Honda VFR 800, ST1100 Pan European (synes den blir drøy i størrelsen), TDM 850/900, Ducati ST modellene, Ducati Multistrada, Triumph Sprint ST, osv.
Som dere ser, er det både japser, italienere og engelskmenn med i kampen. ;-)

Vel, hvis noen har de aktuelle syklene så fortell meg gjerne hvorfor jeg skal velge akkurat DEN. Synspunkter ellers mottas med takk.
Ikke noe hastverk enda, så jeg vil bruke tiden på og gjøre det beste valget for meg.

Glemte og nevne pris... regner med at pristaket mitt er rundt 140 000.
Image
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Mine tanker om ny(ere) sykkel - valgets kvaler, osv...

Post by mekkern »

tror jeg ville prøvd en CBR1100XX også...mye felles med FJ den også... :)
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Mye fine sykler der :-)
Vil du vurdere V-strom, er det som du sier et litt annet segment, og da vil jeg anbefale å se flere i segmentet, slik som min egen Varadero (nei, ikke til salgs). Svært god tursykkel.
Image
Image
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

mekkern wrote:tror jeg ville prøvd en CBR1100XX også...mye felles med FJ den også... :)
Første jeg tenkte var også "Hvor er XX'en?" :-)

Ellers er kanskje Fazer et alternativ, men det blir jo en litt mindre sykkel, dog ikke noe særlig mindre enn f.eks. DL V-Strom. Til ditt bruk høres det ut som du bør passe på å ikke få for liten bagasjeplass, eller (for liten) plass til passasjer.

Har en SV1000s selv, det er omtrent samme motor som DL, og som andre nevner noe mer vibrasjoner i en tosylindret motor enn i en firesylindret. Høyrehånda pleier å ta seg en liten på øret sånn rundt etter en time, og så våkner den igjen og holder seg våken i lange etapper av gangen :-) Motoren har fin effektkurve, DL'en er vel enda mer touringvennlig en SV'en her. Men hvis du ikke synes sittestillingen blir for framoverlent (den er egentlig ikke dét, plass til å variere) går det an å vurdere SV'en til ditt bruk også, den er nok hakket morsommere å kjøre aktivt med.

Sånn, det var dagens reklame. Hvis du går for en av disse så pass på clutch, det er et ikke uvanlig problem med vibrasjoner/rakling under 3500-4000rpm, fikk utbedret min på reklamasjonsretten i vår.
Dentist

Post by Dentist »

mekkern wrote:tror jeg ville prøvd en CBR1100XX også...mye felles med FJ den også... :)
Blackbird'en er en av alternativene, selv om jeg ikke skrev den opp på lista. Må få prøvd en sånn, har kun prøvd CBR 1000 F.
Lølle wrote:Mye fine sykler der :-)
Vil du vurdere V-strom, er det som du sier et litt annet segment, og da vil jeg anbefale å se flere i segmentet, slik som min egen Varadero (nei, ikke til salgs). Svært god tursykkel.
Varadero er også en sykkel jeg vurderer. Synes kanskje den er litt stor, men jeg liker jo den type sykkel. Hadde en XRV 750 Africa Twin en gang i tiden, og Varadero er ikke så mye større enn den fysisk...
AJ_Twin wrote:Du nevner Yamaha TDM 900... Som du sikkert vet så er dette en linjetoer, dvs. tosylindret rekkemotor med en litt annerledes motorkrakteristikk enn en rekkefirer. Fire sylindre gir en mykere gange, men det betyr likevel ikke at TDM'en går 'ujevnt', for å si det slik.
Den vibrerer akkurat passe og har en god lyd, ikke minst med ettermonterte slip-ons.

Mange opplever TDM'en som en behagelig touringsykkel; sittestillingen er rimelig opprett og salen romslig og passe hard for både fører og passasjer.
TDM'en er også kjent for godt dreiemoment i et relativt lavt turtallsområde. Likevel er den sprek nok til at om du har uimotståelig lyst så kan frakte deg fra stillstand til maks lovlighastighet i Norge på 1, 2, 3+ sekunder... 8)
Skal få prøvd en 900, har kun prøvekjørt en 95 modell 850 fra før. Likte den, så jeg regner med at 900 ikke er noe dårligere ;-)
quantumduck wrote: Ellers er kanskje Fazer et alternativ, men det blir jo en litt mindre sykkel, dog ikke noe særlig mindre enn f.eks. DL V-Strom. Til ditt bruk høres det ut som du bør passe på å ikke få for liten bagasjeplass, eller (for liten) plass til passasjer.

Har en SV1000s selv, det er omtrent samme motor som DL, og som andre nevner noe mer vibrasjoner i en tosylindret motor enn i en firesylindret. Høyrehånda pleier å ta seg en liten på øret sånn rundt etter en time, og så våkner den igjen og holder seg våken i lange etapper av gangen :-) Motoren har fin effektkurve, DL'en er vel enda mer touringvennlig en SV'en her. Men hvis du ikke synes sittestillingen blir for framoverlent (den er egentlig ikke dét, plass til å variere) går det an å vurdere SV'en til ditt bruk også, den er nok hakket morsommere å kjøre aktivt med.
Fazer er jeg litt tvilsom til. En kamerat av meg har en 2005 modell FZS 1000, som han kjøpte etter at hans Z1000 ble stjålet. Har prøvd den, og det er ikke helt min type sykkel. Kan ikke helt forklare det, bare en feeling jeg fikk.

SV 1000S har jeg aldri prøvd, men jeg synes den ser litt liten ut og ikke verdens beste passasjerplass? Hvordan er en sånn til touringbruk egentlig? At det er god passasjerkomfort og at sykkelen fint tåler 3 vesker+passasjer uten og oppføre seg merkelig er høyt prioritert.

Glemte vel forøvrig og nevne at jeg også titter på ett par BMW modeller, deriblant R1150RT.
Image
ripsaw
MC: Yamaha MT-01, 2007 modell. Sølvgrå, som er den raskeste fargen :-)

Post by ripsaw »

Dentist wrote:
*snip*

Fazer er jeg litt tvilsom til. En kamerat av meg har en 2005 modell FZS 1000, som han kjøpte etter at hans Z1000 ble stjålet. Har prøvd den, og det er ikke helt min type sykkel. Kan ikke helt forklare det, bare en feeling jeg fikk.

*snip*
Har ikke testet FZS1000 selv, men forrige sykkelen min var en 600 Fazer. Dersom de kan sammenlignes, så synes i alle fall jeg at det ikke var en god sykkel for touring. Kjørestillingen var alt for krampeaktiv med mine 180cm på strømpelesten. Skarp knevinkel samt litt for foroverbøyd sittesilling, gjorde at jeg ble fort sliten på langturer.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Jeg tenkte det samme som mekkern og quantumduck, XX'n er en god kandidat. Bl.a. var XX en av 10 anbefalte bruktkjøp i et av VG's påskenummer. For øvrig vel alle syklene du vurderer gode sykler og det er vel smak og behag som til sjuende og sist bestemmer? Lykke til med valget når den tid kommer 8)
Dentist

Post by Dentist »

Dominator wrote:For øvrig vel alle syklene du vurderer gode sykler og det er vel smak og behag som til sjuende og sist bestemmer?
Jepp... bare synd at smaken min ikke er helt bestemt enda :lol:
Jeg er ikke spesielt merketro, heller ikke særlig tro mot en spesifikk type sykkel (touring, sport, osv.)... jeg synes så mangt er morsomt.

Det må nok en del prøving til før jeg faller 100% ned på en bestemt sykkel. Har jo hele sesongen til å få gjort det da. :D
Image
Dentist

Post by Dentist »

Skal prøve og få prøvekjørt en CBF 1000S, bare det blir litt mer sommerlig vær her. Min lokale MC sjappe har en 2007 demo som jeg kan få låne litt. :)

Ellers har jeg tittet og lest mye om CBR 1100 XX i det siste, og det er en sykkel som frister mer og mer. Har som sagt ikke prøvd en slik...og jeg er litt tvilsom til sittestilling og kåpe/kåpeglass. Hvordan er sittestillingen på denne? Kan du sitte mer eller mindre normalt oppreist eller er det og ligge over tanken som gjelder? :-k
Hvor godt tar kåpe og glass unna vind hvis du sitter oppreist?
Uansett, det kan vel ikke være for ingenting at den har så godt rykte på seg som sportstourer...

Er også mer og mer fristet av VFR 800, men jeg synes muligens den blir litt liten...må få prøvd en slik litt mer ordentlig også. Har kun prøvd en VFR 750 for mange år siden.
Image
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Dentist wrote: Fazer er jeg litt tvilsom til. En kamerat av meg har en 2005 modell FZS 1000, som han kjøpte etter at hans Z1000 ble stjålet. Har prøvd den, og det er ikke helt min type sykkel. Kan ikke helt forklare det, bare en feeling jeg fikk.

SV 1000S har jeg aldri prøvd, men jeg synes den ser litt liten ut og ikke verdens beste passasjerplass? Hvordan er en sånn til touringbruk egentlig? At det er god passasjerkomfort og at sykkelen fint tåler 3 vesker+passasjer uten og oppføre seg merkelig er høyt prioritert.
Du er *tvilende*, ikke *tvilsom*, vel ;-) Det blir noe helt annet. Men, tja, skjønner hva du mener, jeg vil ikke ha Fazer jeg heller. Dog den er vel blant de mest solgte så den må ha noe ved seg som mange liker.

SV1000S er ikke noe kjempestor sykkel, det er ikke mange millimetere som skiller fra 650, og den går vel for å være ganske liten. Dog tror jeg ikke DL'en er så veldig mye større alt i alt. Gjetter du sitter romsligere pga mer oppreist og har mer komfortabel sal, men ikke nødvendigvis har bedre bagasjeplass. SV har veldig god markfrigang, men det er på bekostning av benvinkel. Siden du reflekterte over DL så foreslo jeg SV, synes den er litt mer i samme gata som VFR og XX, etter min mening. Ville dratt og prøvesittet begge hvis du lurer, akkurat *forskjell* på plassfølelsen kan man få inntrykk av uten å kjøre langtur. Har kjørt noen langturer med lang passasjer på min sv, og er 184 selv, uten problemer eller klager. Du kan variere sittestilling, enten ganske oppreist (som gir best plass til passasjer), eller som jeg foretrekker, ligge mer framover og hvile på tankveska. Færre variasjonsmuligheter i passasjersalen. Har sittet noen titalls mil bak der også uten å omkomme. Fordelen er at du sitter ganske høyt og har god sikt framover, men vet ikke om det er noe bedre eller værre enn på tilsvarende sykler. Synes ikke den blir merkelig på noe vis med passasjer heller, den har et veldig stabilt chassis, dog kan det være noe å hente inn på å justere dempere bak, også med tanke på aktiv svingkjøring alene. Tror den er litt mykt satt opp, men det gir jo igjen litt mer komfort. Har ikke prøvd å endre oppsettet på min, men det er gode muligheter for det. Det er sef. tyngre å manøvrere med full oppakning og passasjer, mer maktbruk må til i raske svinger, men det har jo å gjøre med ren massetreghet, umulig å komme unna. Eneste «merkelighet» jeg har opplevet ellers med oppakning og passasjer er 1) at man må bruke turtallet mer dersom det blir bråhast med forbikjøring (møtende kommer i uventet tempo, det skjer jo noen ganger), og 2) da er det greit å ikke ha pakka baktungt, nesa opp osv. Jeg vurderte SV650 men er veldig glad jeg ikke valgte den med tanke på kjøring med passasjer og oppakning. Vet ikke hvor sterk VFR'en er, men i forhold til effekt vs. oppakning ville jeg heller gått for XX enn VFR, og jeg vil vel tro SV1000 også har noe mer å gi der. SV'en kan gi mye kjøreglede på turer i svingete Norge, men hvis komforten og plassen blir for lav er det vanskelig å nyte det. Og skal du heller nedover i Europa og kjøre rettframfortfort blir poenget med SV borte.
Post Reply