Hjelm og briller?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Hjelm og briller?

Post by Alas »

Hei.

Skriver innlegget her jeg siden det er litt udefinerbart kanskje..... ;-)

Har fått beskjed om at jeg burde begynne å bruke briller, han kunne ikke tvinge meg, men han anbefalte det sterkt! Dette var en øyenlege så jeg tror han vet hva han holder på med.

Så da til spørsmålet, jeg må jo ha noen briller som passer på innsiden av hjelmen, og jeg er er klar over at det som passer for en passer nødvendigvis ikke for en annen.

Men er det noen som har noen tips å komme med? Da angående innfatninger og gjerne glass.

Fleksible stenger og broer er det et triks kanskje?

Jeg skulle jo gjerne dradd med meg hjelmen min i butikken og prøvd, men den ligger i Stavanger og da er jeg like langt siden jeg er i Bergen.

Mvh
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Re: Hjelm og briller?

Post by Desmo »

Gjett hvorfor jeg har hjelm med baugport. Jo for å slippe styret med å ta av og på brillene når hjelmen skal av eller på. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ASU
MC: Kawasaki ZX-7R '97

Post by ASU »

Jeg bruker briller i hjelmen noen ganger. Jeg har tettsittende hjelm, og ikke spesielt fleksible briller, men det er null problem.
Må bare huske på og ta av brillene før jeg drar av hjelmen :shock:

Startet med briller i høst, men vurderer nå og starte med linser. Blir litt lettere både på mc, snowboard og sykling :D
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Når de fleste solbriller går inni hjelmen, skal det være rimelig spesi design på et par vanlige briller for at det ikke skal funke.

Svære plastbriller inni hjelmen har aldri vært noe stort problem for min del. Nå har jeg sotet visir...

Jeg har ikke klart å ta av/på åpningshjelm uten å ta av solbrillene. Men igjen, kan ha noe med str og fasong å gjøre?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Jeg har alltid på meg solbriller innenfor hjelmen (og er linse-bruker), slik at jeg kan kjøre med luka oppe uten å tørke ut øynene og linsene. Merker at jeg må rigge litt for å få de store oakley-brillene inn, men vanlige briller glir ofte pent inn uten noe fuzz. Det er ikke noe problem å være brille/linse-bruker og MC-syklist :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Desmo wrote:Gjett hvorfor jeg har hjelm med baugport. Jo for å slippe styret med å ta av og på brillene når hjelmen skal av eller på. ;-)
Ser ikke problemet jeg men :) Tar 0,1 sekund ekstra, er det masete ? :)
Alas

Post by Alas »

Baugport er nok ikke aktuelt før jeg eventuelt skal ha ny hjelm.

Men jeg ser jo nå at mine bekymringer er ubegrunnet.

Linser er jo et alternativ om det blir helt gale, men jeg kan ikke ha endagslinser, noe som er litt dumt igrunn men men.

Takketakk
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er vel ikke værre enn å ta på deg hjelmen, og prøve med et par solbriller(antar at du har?) eller ;-)
Alas

Post by Alas »

Gixxerman wrote:Det er vel ikke værre enn å ta på deg hjelmen, og prøve med et par solbriller(antar at du har?) eller ;-)
Nope, det er ikke verre, men jeg er i Bergen for tiden, og hjelmen er i Stavanger, sammen med sykkelen... ;-)

Og skal ikke ned der før jeg henter sykkelen tenker jeg og det blir noen uker til....
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

eg brukte pilot briller i hjelmen før eg kjøpte sota visir uten problem. :)
FV

Post by FV »

Alas wrote:Baugport er nok ikke aktuelt før jeg eventuelt skal ha ny hjelm.

Men jeg ser jo nå at mine bekymringer er ubegrunnet.

Linser er jo et alternativ om det blir helt gale, men jeg kan ikke ha endagslinser, noe som er litt dumt igrunn men men.

Takketakk
Nå bruker ikke jeg briller, men hvorfor ikke få deg linser? Har øyenlegen anbefalt deg å bruke briller kun ved kjøring, eller har du behov for dem ellers også? Jeg fikk beskjed av læreren min på yrkesskolen at jeg måtte få meg briller. Da var jeg 16. Da jeg var 19 fant jeg ut at brillene sikkert ikke hadde vært brukt mer enn 40-50 timer tilsammen på 3 år. Jeg har en livsstil som gjør briller upraktisk for meg, så jeg fikk meg linser. Helt topp, har aldri hatt problemer med at øynene tørker ut ved kjøring, men kan bli litt slitende om jeg går i områder med mye støv.
Dagslinser har heller ikke vært noe problem å ha i både 2-3-4 og kanskje 5 dager for min del, hehe :lol:
Alas

Post by Alas »

Nei, hvorfor ikke linser?

Til å begynne med så må jeg bruke briller, jeg har nokså skjeve hornhinner, så skjeve at standardglass i briller ikke passer.....

Derfor kan jeg heller ikke bruke endagslinser men må bruke månedslinser, noe jeg nok kommer til å forsøke når den tid kommer. Må venne meg til å se først ;-) Det snakkes om ubehag og svimmelhet, kan jo bli artigt :? Brillene kommer nok til å bli brukt mer eller mindre hele tiden da jeg så veldig veldig mye bedre med korreksjonen enn uten. Også regner jeg med at jeg anstrenger øynene mindre enn det jeg gjør pr. idag.

Idag har jeg faktsik vært og bestilt mine første briller og det skal bli spennende å se hvordan det går. Jeg fant og noen adidas-saker som nok hadde passet fint inn under hjelmen min. Solide og med utskiftbare ytterglass og styrke i innerglass. Litt stor og ikke helt min stil, men det kan hende det er verdt et forsøk. Kunne få den i blå og slik at de matcher sykkel og hjelm :D

Mvh
esstrom
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)

Post by esstrom »

Eller man kan feie problemet ut av verden med laserkorreksjon ;-) Ser at mange drar til utlandet og får det gjort for rundt 14000, tar ikke lange tiden å spare inn linsepengene visst man gjør dette, skal nemelig selv gjøre dett :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er lysten på det selv, men har hørt om så mange som har fått kjipe bivirkninger etter operasjonen som veldig tørre øyne og diverse. Det er hvertfall IKKE anbefalt å ta operasjon på begge øyne samtidig. Jeg ville hvertfall tenkt meg grundig om før jeg tok en slik avgjørelse.
Alas

Post by Alas »

Der er jeg enig med Gixxer. Det er noe med det å begynne å operere på to øyne som egentlig er friske, de trenger bare litt korreksjon.

Men klart, jeg har vært inne på tanken. Dog skal jeg ikke gjøre det i utlandet, de kronene en sparer på det kan være dyre hvis noen kødder det til. En er ikke dekket av NPE om en reiser til utlandet på eget initiativ.
Post Reply