Gasswirer for CBX750

Prat om tung MC.
Post Reply
brolle
MC: Honda CBX750F 1984mod.

Gasswirer for CBX750

Post by brolle »

Har en Honda CBX750F fra 1984 og driver å gjør den klar til våren.
Har hatt motor i fillebiter og skiftet det som er et velkjent problem på denne mc, nemlig generatorkjede og strammer.
Kaklet mye før p.g.a slakk kjede men går nå som om den var ny. Fæl jobb men verdt det !
Nå skulle jeg skifte gasswirer på den da den ene var helt oppfliset og på denne er det 2 wirer.En tur og en returwire.
Etter at di er skiftet (og før det også) går gassen tregt tilbake.Man må vri tilbake for å få returnert håndtaket og det er ikke bra.
Det jeg lurer på om noen har ideer om er at jeg tilfeldigvis kun satte på wiren for pådrag og da funker alt perfekt.Det er jo fjærer på forgasserrekka som drar håndtaket tilbake og alt er helt perfekt.
Det jeg undres på er hvilken funksjon det andre wiren egentlig har sålenge jeg har returfjær på forgasserene og om den eventuellt bare kan fjernes.
Det er vel en grunn til at den er der, men siden alt funker uten er fristelsen stor for å bare ta den bort.
Tar med at mekanismen på forgasserene er ok og wirene er nye, sånn at det ikke er dårlige wirer, knekk o.l som er årsaken.
Vel håper det er noen som har innspill på dette. :)
Babelfisken

Re: Gasswirer for CBX750

Post by Babelfisken »

Først av alt, wirene må ha litt slakk. Er de for stramme returnerer det ikke. Ettersom du har problemer med retur så sjekk særlig denne.

Wire nr 2 er der som ekstra sikkerhet. Dersom gassen skulle henge seg opp/ fjøra ryke vil retur-wiren kunne dra spjeldnene ned i lukket posisjon.
Post Reply