Kvadratisk stempel ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Lølle »

FV wrote:Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.
Wankel du tenker på?
NSU ga opp med god grunn :-)
Mazda:
Image
Image
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by mekkern »

Wankelmotorene led av dårlige tetninger de også..dette er et ikkeproblem i dag...eneste minus i dag er litt væl tørst for prius/micra segmentet... men ytelser så det holder-på linje med 2Takter...Norton hadde mc med dette for noen år siden men dette slo ikke an hos forbrukerne og led en stille død...
ellers kan vi jo kalle et stempel kvadratisk hvis slaglengde er lik diameter...... ;-)
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by FV »

Jupp, var wankelen jeg hintet til. Wankel er jo opprinnelig en tysk oppfinnelse, men som mekkern sier; de hadde store problemer med å få den tett. Japsene klarte derimot dette. Man får jo mye effekt utav lite kubikk (RX-7 har vel klart nærmere 1000hk med sin 1,3 liters to-rotors wankel). Tøft konsept som har fasinert meg siden ungdomskoledagene.
Eiriken
Posts: 9
Joined: 28 Mar 2008 20:23
MC: Kawa ZX6R 99mod
Location: Bergen

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Eiriken »

Lølle wrote:
FV wrote:Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.
Wankel du tenker på?
NSU ga opp med god grunn :-)
Mazda:
Image

OT: flere enn meg som har lyst til å trykke på knappen? :lol:
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by rerell »

Suzuki tillverkade också en hoj med wankelmotor, 1974-76, som hette "RE5". Den blev tyvärr en flopp.

Image

EDIT: Och det fanns fler: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=124
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by rerell »

mekkern wrote:Norton hadde mc med dette for noen år siden men dette slo ikke an hos forbrukerne og led en stille død...
Synd. Norton F1 var ju riktigt tuff...

Image


... för att inte tala om Norton NRV 588: 170hk, 130 kg!

Image
Gixxerman

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Gixxerman »

Aprilsnarr ja heh. Kanskje tidenes dårligste, men dog. :lol:
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Jarle »

:smt041 hehe...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Lølle »

Gixxerman wrote:Aprilsnarr ja heh. Kanskje tidenes dårligste, men dog. :lol:
Hehe.. jeg tenkte ikke på aprilsnarr, tenkte bare at "pokker Gixxer, du vet da bedre enn det..?" :-)
Image
Image
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by inunf »

Ja, her må jeg nesten be om unnskyldning. Hadde ikke særlig høye tanker om deg i gårkveld :lol:
User avatar
moto
Posts: 475
Joined: 05 Jan 2007 19:13
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998
Location: Nittedal

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by moto »

var nok mange som var kritiske til vankelmotoren men fungerer jo som et helvette det
Gixxerman

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Gixxerman »

Wankel er en spennende konstruksjon det ja :) Mazda har jo brukt dette en stund i noen modeller.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Muffinman »

Ah, husker når NR750 kom....V4 med ovale stempler og 8 ventiler pr. sylinder. En forkledt V8 skrev pressen, siden den ovale formen på stemplene tillot dobbelt så mange ventiler som runde stempler. Dermed fikk man fyllingsgrad som skulle tilsi en motor med fler sylindrer. Vekten var noe høyere enn man burde forvente av en supersportsykkel på den tiden, i overkant av 230 kg kjøreklar. Enkelte av designelementene minner mye om VFR750 ble lansert i ny utgave 1990. Honda hadde svært mye hodebry med å få stempelringene til å tette.

Sykkelen ble levert med 125 hk standard, men det kunne kjøpes originalt "trimsett" som ga noe mer.

Som andre skrev i tråden var prisen hinsides alt annet, og husk at en krone var verdt mer for 15-20 år siden enn den er i dag så det var snakk om store summer. Jeg vet ikke sikkert, men på treff rundtomkring ryktest det at det var solgt to sykler i Norge. Den ene hadde visst havnet på teknisk museum...kunne vært artig å fått bekreftet/avkreftet dette.

:)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by RH racing »

FV wrote:Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.
trekantstempler er vel ikke helt riktig, men trekantede trykkskiver.... Wankel er totalt forskjel fra en Rekke (R) motor da...

Wankel trykkskive:
Image

Wankel forbrennings kammer + trykkskive
Image
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by FV »

Ja, forbrenningskammer og trykkskiver vil vel være den rette betegnelsen her isteden for sylinder og stempel.
Post Reply