Nå har min kjede en slakk på 20 - 25mm.
Setter pris på svar, siden jeg liker å ha alt på stell på sykkelen. Og dette er noe jeg lenge har lurt på.


Dette er ikke riktig for min, og betviler sterkt at det gjelder andre sykler også. Dokumentasjon?Gixxerman wrote:Skal være når du sitter på sykkelen, så vil du få gjort det raskest mulig så er det kjekt å være to stykker. En som sitter på sykkelen, og en som strammer/slakker.
Ja, men da stemme jo det gixxerman si.. Når du sett deg på sykkeln etterpå så vil kjeda stramme seg siden bakdemperen går sammenKeihin wrote:Dette er ikke riktig for min, og betviler sterkt at det gjelder andre sykler også. Dokumentasjon?Gixxerman wrote:Skal være når du sitter på sykkelen, så vil du få gjort det raskest mulig så er det kjekt å være to stykker. En som sitter på sykkelen, og en som strammer/slakker.
Riktig på min er at sykkelen skal stå loddrett og med hjulet i lufta, altså helst på en depotstøtte.
Så skal hjulet snurres for å finne strammeste punktet på kjedet. De fleste kjeder har litt punktstrekk, og det er meget viktig at man justerer der kjedet er strammest for å unngå å ta livet av lager på utgående drev med påfølgende klyving av motor...
Jeg har oppgitt 40-50mm slakke, og det er viktig å forstå "slakk" riktig. Et kjede som er strammet for mye kan man alltids flytte opp og ned 30mm med litt kraft. Slik skal det ikke være. Kjedet skal være helt løst i oppgitt avstand.
Og du kommer frem til at det stemmer fordi? Det står at det ikke skal være med passasjer i boka til R1?!Kilamor wrote:Ja, men da stemme jo det gixxerman si.. Når du sett deg på sykkeln etterpå så vil kjeda stramme seg siden bakdemperen går sammenKeihin wrote: Dette er ikke riktig for min, og betviler sterkt at det gjelder andre sykler også. Dokumentasjon?
Riktig på min er at sykkelen skal stå loddrett og med hjulet i lufta, altså helst på en depotstøtte.
Så skal hjulet snurres for å finne strammeste punktet på kjedet. De fleste kjeder har litt punktstrekk, og det er meget viktig at man justerer der kjedet er strammest for å unngå å ta livet av lager på utgående drev med påfølgende klyving av motor...
Jeg har oppgitt 40-50mm slakke, og det er viktig å forstå "slakk" riktig. Et kjede som er strammet for mye kan man alltids flytte opp og ned 30mm med litt kraft. Slik skal det ikke være. Kjedet skal være helt løst i oppgitt avstand.Og hva punktstrekk angår, så tror jeg ikke det er den største plagen blandt motorsykkelister, heller blandt fattige mopedister
![]()
Nei, oppblåsbar på innerlomma selvfølgelig. Rett bak Visakortet og kompressoren.Forresten, hvordan strammer du kjeda på sykkelen din når du er på ferietur da? Har du depostøtta på nakken kanskje?
Trond_V wrote:Topic sier vel det meste. Jeg lurer på om det finnes noe "fasit" på hvor mye slakk en kjede bør ha? Eller blir det tatt på feelingen?
Nå har min kjede en slakk på 20 - 25mm.
Setter pris på svar, siden jeg liker å ha alt på stell på sykkelen. Og dette er noe jeg lenge har lurt på.Blant mange andre MC-realtert saker og ting
Nei, oppblåsbar på innerlomma selvfølgelig. Rett bak Visakortet og kompressoren.Forresten, hvordan strammer du kjeda på sykkelen din når du er på ferietur da? Har du depostøtta på nakken kanskje?
Jepp..Skjønner at det tydligvis ikke finnes noe "fasitsvar" på dette spørsmålet. Så jeg tok likegodt å bestilte meg en Haynesbok til sykkelen jegGalilee wrote:Trond_V wrote:Topic sier vel det meste. Jeg lurer på om det finnes noe "fasit" på hvor mye slakk en kjede bør ha? Eller blir det tatt på feelingen?
Nå har min kjede en slakk på 20 - 25mm.
Setter pris på svar, siden jeg liker å ha alt på stell på sykkelen. Og dette er noe jeg lenge har lurt på.Blant mange andre MC-realtert saker og ting
På min sykkel skal kjedeslakk måles med sykkelen oppreist og på hjula, uten fører på.
Slakk skal måles midt på kjedet og i mitt tilfelle skal det være 40-50mm slakk (jodda, det skal være SÅ mye).
Alt iflg. verkstedmanualen.
Det ser ut til å være svært mange måter å gjøre dette på, så du bør finne ut hvordan det skal måles på DIN sykkel.