Er det flere som sliter noe grasalt med dugg på brillene før man får opp fart?
Jeg gjør ihvertfall det, og det er rimelig skummelt å ikke se noenting før jeg er oppe i ca. 20km/t
Derfor lurte jeg på om det er noen som har noen tips til noe man kan smøre på glassene som FUNGERER, evt. andre løsninger (klarer ikke å ta på linser )
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
dugger det med visiret oppe? eller har du visiret lukket...kan i så fall starte med det åpent og lukke når du får litt fart..eller snakk med optikeren om antidugg middel/klut..
På mine briller dugger det bare når de er kalde. Brilleglass holder seg "lenge" kalde inne i hjelmen, bak lukket visir, og plukker opp den fuktigheten som raskt bygges opp der (fra pust og svette). Jeg foreslår å "forvarme" brillene ved å ha dem nært kroppsvarme (i en lomme?) inntil rett før du kjører avgårde.
Etter en stund skal brillene få samme temperatur som omgivelsene inne i hjelmen og da er dette ikke lenger noe problem. Sånn funker det for meg i alle fall.
Forøvrig har jeg for alvor begynt å tenke på øyeoperasjon. Briller i hjelm er tungvint!
Jeg synes at uansett hvilken temperatur brillene har så dugger det, men nå i det siste har det jo hvert veldig fuktig luft så det har sikkert noe av skylden.
Har alltid visiret oppe, ellers så ser jeg hvertfall ingenting (under 40-50).
Men, tipset med spytt var kanskje ikke så dumt, har jo noe sånn "spytt på boks" som jeg bruker når jeg dykker, den fungerer sikkert helt prima.
Huff... kanskje jeg skal gi linsene én sjanse til, vil tro det er vesentlig mere behagelig
Hvis det går an å fjerne polstring foran munnen inni hjelmen, så kan det hjelpe mot å føre pusten din opp mot brilleglassene.
Ellers er antiduggremedier fra optiker et godt tips, de finnes både som dråper og servietter. Linser er jo et godt alternativ for de som kan bruke det.
Jeg bruker kun linser når jeg kjører. Hadde samme problem og holdt på å smelle pga dugg. Gikk å fikk meg noen månedslinser som går ann å sove med og det hele. Da slipper du liksom å tenke på briller som handikapper kjøre gleden din
For å holde meg til topic først - jeg har sjelden problemer med dugg på brillene mine.. Kun hvis jeg puster veldig tungt innimellom, men det forsvinner fort igjen. Har imidlertid funnet ut at det er tungvindt å bruke briller når jeg kjører sykkel så jeg har gått til anskaffelse av linser.. Slet til å begynne med jeg også, men etter litt trening så går det noenlunde greit.
Bergen_biker wrote:Jeg bruker kun linser når jeg kjører. Hadde samme problem og holdt på å smelle pga dugg. Gikk å fikk meg noen månedslinser som går ann å sove med og det hele. Da slipper du liksom å tenke på briller som handikapper kjøre gleden din
- Jeg har kun vanlige dagslinser.. Er litt styr å måtte drive og ta på hver eneste dag, har vurdert månedslinser. Hvordan er det for øynene? Blir du veldig tørr og sår? Eller går det greit?